Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia - stacjonarne II stopnia

Ten program nie jest już aktywny (nie jest wyświetlany w katalogu i prawdopodobnie nie ma możliwości zapisania się na niego)

Informacje o programie studiów

Kod: 01-S2BI12
Nazwa: Biologia - stacjonarne II stopnia
Tryb studiów: stacjonarne
Rodzaj studiów: drugiego stopnia
Czas trwania: 2 lata (4 semestry)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: biologia
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Nauk Przyrodniczych (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Nie zdefiniowano standardowych toków nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

dyplom ukończenia studiów lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Magisterium z biologii
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent kierunku "Biologia" na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŚ, po ukończeniu każdej ze specjalności, posiada zasób wiedzy, umiejętności i nastawienie pozwalające mu na:

Rozumienie i skuteczne tłumaczenie w sposób kompleksowy procesów i zjawisk występujących w świecie ożywionym, na każdym ze szczebli jego organizacji, od subkomórkowego do ekosystemów

Podejmowanie racjonalnych działań służących ochronie środowiska naturalnego

Łączenie zdobytej wiedzy przyrodniczej z elementami innych dyscyplin.

Ponadto w czasie studiów absolwent nauczył się korzystać z baz danych, środków audiowizualnych, podstawowych programów komputerowych i innych narzędzi, dających mu możliwość podejmowania pracy, wymagającej wiedzy uniwersalnej i zdolności do publicznego prezentowania złożonych zagadnień przyrodniczych.

Każda ze specjalności dostarczyła absolwentom sprofilowany zasób wiedzy oraz umiejętności:

Biologia środowiskowa dała pogłębioną wiedzę z ekologii, toksykologii i innych nauk, mających bezpośrednie przełożenie na umiejętność podejmowania decyzji w zakresie ochrony środowiska, oceny ryzyka i zarządzania środowiskiem zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju

Biologia ogólna i eksperymentalna przygotowała "uniwersalnego" absolwenta do pracy w szkole oraz doświadczalnika, radzącego sobie dobrze w laboratorium i w pracach terenowych.

Wymienione wyżej cechy pozwalają absolwentowi biologii na podejmowanie pracy w różnorodnych laboratoriach, firmach farmaceutycznych i innych przedsiębiorstwach związanych z lecznictwem, instytucjach oświatowych i urzędach, których działalność związana jest z:

Produkcją i kontrolą środków leczniczych, spożywczych i innych, wymagających umiejętności pracy laboratoryjnej

Racjonalnym wykorzystaniem, ochroną i gospodarowaniem zasobami przyrody

Szeroko rozumianym nauczaniem zagadnień przyrodniczych

Działaniach na rzecz eko-rozwoju w aspekcie środowiskowym

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie

Treści nauczania:

<1>Efekty kształcenia dla kierunku Biologia zatwierdzone Uchwałą nr 133 Senatu Uniwersytetu Śląskiego z dnia 29.05.2012

<E>

Po ukończeniu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów Biologia absolwent:

<W>

#Rozpoznaje problemy badawcze z pogranicza nauk biologicznych, które wymagają zastosowania zaawansowanych narzędzi nauk ścisłych

#Interpretuje złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, oraz uzasadnia potrzebę interdyscyplinarnego podejścia w celu ich opisania

#Stosuje zaawansowane narzędzia statystyczne właściwe dla problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych

#Analizuje i interpretuje związki filogenetyczne pomiędzy grupami organizmów

#Analizuje i interpretuje hipotezy prezentujące przyczyny różnorodności biologicznej w czasie i przestrzeni

#Wyjaśnia podstawowe koncepcje ewolucji i opisuje mechanizmy ewolucji uwzględniając ich podstawy

#Tłumaczy i wartościuje poglądy na temat funkcjonowania komórki, organizmu, populacji, biocenozy i ekosystemu

#Dysponuje pogłębioną wiedzą z zakresu wybranej specjalności nauk biologicznych

#Przedstawia najważniejsze trendy w naukach biologicznych

#Wyjaśnia konsekwencje różnic podejścia redukcjonistycznego i holistycznego

w metodologii badań biologicznych

#Rozpoznaje bogactwo współczesnych podejść i technik doświadczalnych w naukach biologicznych i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań

#Ocenia i analizuje znaczenie eksperymentu i badań terenowych, testowania hipotez, metodologię stosowaną w biologii oraz wnioskowania statystycznego

#Objaśnia zasady tworzenia projektów badawczych, wymienia najważniejsze źródła ich finansowania i szacuje koszty prowadzenia badań w naukach biologicznych

#Przywołuje angielskojęzyczne słownictwo specjalistyczne z zakresu nauk biologicznych w codziennym działaniu zawodowym/naukowym

#Wymienia regulacje prawne, krajowe i międzynarodowe, dotyczące praw własności intelektualnej

#Dyskutuje założenia i ograniczenia różnych koncepcji filozoficznych i etycznych dotyczących gospodarowania środowiskiem przyrodniczym

#Rozpoznaje związki i zależności występujące w relacji między systemem przyrodniczym, społecznym i gospodarczym

#Analizuje obwarowania bioetyczne we współczesnej biologii i ekologii

#Zna przepisy BHP, zasady udzielania pierwszej pomocy i najważniejsze zasady ergonomii oraz rozumie potrzebę ich przestrzegania

#Zna oraz przywołuje podstawowe przepisy dotyczące własności przemysłowej, prawa autorskiego i prawa patentowego

#Ma podstawową wiedzę na temat zasad rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości oraz możliwości wykorzystania zdobytej podczas studiów wiedzy, umiejętności i kompetencji.

#Rozróżnia i opisuje systemy zarządzania

#Stosuje poszerzoną wiedzę z innych obszarów nauk biologicznych i przyrodniczych w pogłębianiu problematyki z zakresu biologii

#Wskazuje i interpretuje interdyscyplinarne aspekty współczesnej biologii i nauk przyrodniczych

#Wybiera właściwe metody i narzędzia badawcze adekwatne do problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych

#Biegle wykorzystuje literaturę naukową studiowanej specjalności biologicznej w języku ojczystym i angielskim

#Poddaje krytycznej analizie i selekcji informacje biologiczne pochodzące z różnych źródeł, w tym elektronicznych

#Planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy z zakresu studiowanej specjalności biologicznej pod kierunkiem opiekuna

#Stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk biologicznych i analizy danych o charakterze specjalistycznym

#Wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną do interpretacji zebranych danych empirycznych oraz wnioskowania

#Prezentuje krytycznie prace badawcze z zakresu wybranej specjalności nauk biologicznych z użyciem środków komunikacji werbalnej oraz multimediów

#Pisze prace badawcze z zakresu studiowanej specjalności biologicznej w języku polskim oraz krótkie komunikaty naukowe w języku angielskim na podstawie własnych badań

#Przygotowuje wystąpienia ustne w zakresie opracowywanej problematyki badawczej

#Samodzielnie planuje własną karierę zawodową/naukową w kierunku wykorzystującym uzyskane kwalifikacje biologiczne

#Prezentuje zagadnienia szczegółowe z zakresu biologii i nauk pokrewnych oraz argumentuje własne stanowisko na podstawie aktualnego stanu wiedzy

#Projektuje działania służące właściwemu rozumieniu złożonych zjawiski procesów przyrodniczych

#Wyraża uargumentowane zdanie na temat wybranych zagadnień bioetycznych

#Przywołuje zapisy dokumentów normatywnych i projektuje elementy systemów zarządzania

#Wykorzystuje zaawansowaną wiedzę z innych obszarów nauk biologicznych i przyrodniczych w poszerzaniu wiedzy z biologii

#Dostrzega i dyskutuje zależności między biologią a innymi obszarami nauk biologicznych i przyrodniczych

#W stopniu zaawansowanym na poziomie B2+ posługuje się językiem angielskim w zakresie nauk biologicznych i pokrewnych

<K>

#Ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych

#Odpowiada za powierzony sprzęt i miejsce pracy, szanuje pracę innych osób oraz własną, przestrzega regulaminu laboratorium

#Wykazuje przedsiębiorczość i gotowość do pełnienia roli kierowniczej w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii oraz identyfikuje mechanizmy finansowania badań

#Systematycznie aktualizuje wiedzę biologiczną i informacje o jej praktycznych zastosowaniach

#Wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych oraz tworzenie ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy

#Wdraża i rozwija zasady etyki zawodowej oraz formułuje obiektywne oceny pracy i postaw współpracowników

#Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach

#Proponuje różne formy skutecznych działań zgodnych z koncepcją zrównoważonego rozwoju

#Reprezentuje twórczą i przedsiębiorczą postawę w czasie zajęć laboratoryjnych i/lub terenowych, a także podczas planowania przebiegu studiów oraz kariery zawodowej

#Rozumie potrzebę przygotowania planu działania i etapów jego realizacji

#Wykazuje szerokie zainteresowania naukami biologicznymi i przyrodniczymi oraz ma świadomość konieczności aktualizowania wiedzy

#Pracuje w zespole i kieruje pracami niewielkiego zespołu w zakresie studiowanej specjalności biologicznej

#Wykazuje umiejętność postępowania w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia zespołów ludzkich i obiektów

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)