Biologia - stacjonarne II stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | 01-S2BI12 |
Nazwa: | Biologia - stacjonarne II stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2 lata (4 semestry) |
|
biologia |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (od 2012/2013Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Nauk Przyrodniczych (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
dyplom ukończenia studiów lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent kierunku "Biologia" na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŚ, po ukończeniu każdej ze specjalności, posiada zasób wiedzy, umiejętności i nastawienie pozwalające mu na: Rozumienie i skuteczne tłumaczenie w sposób kompleksowy procesów i zjawisk występujących w świecie ożywionym, na każdym ze szczebli jego organizacji, od subkomórkowego do ekosystemów Podejmowanie racjonalnych działań służących ochronie środowiska naturalnego Łączenie zdobytej wiedzy przyrodniczej z elementami innych dyscyplin. Ponadto w czasie studiów absolwent nauczył się korzystać z baz danych, środków audiowizualnych, podstawowych programów komputerowych i innych narzędzi, dających mu możliwość podejmowania pracy, wymagającej wiedzy uniwersalnej i zdolności do publicznego prezentowania złożonych zagadnień przyrodniczych. Każda ze specjalności dostarczyła absolwentom sprofilowany zasób wiedzy oraz umiejętności: Biologia środowiskowa dała pogłębioną wiedzę z ekologii, toksykologii i innych nauk, mających bezpośrednie przełożenie na umiejętność podejmowania decyzji w zakresie ochrony środowiska, oceny ryzyka i zarządzania środowiskiem zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Biologia ogólna i eksperymentalna przygotowała "uniwersalnego" absolwenta do pracy w szkole oraz doświadczalnika, radzącego sobie dobrze w laboratorium i w pracach terenowych. Wymienione wyżej cechy pozwalają absolwentowi biologii na podejmowanie pracy w różnorodnych laboratoriach, firmach farmaceutycznych i innych przedsiębiorstwach związanych z lecznictwem, instytucjach oświatowych i urzędach, których działalność związana jest z: Produkcją i kontrolą środków leczniczych, spożywczych i innych, wymagających umiejętności pracy laboratoryjnej Racjonalnym wykorzystaniem, ochroną i gospodarowaniem zasobami przyrody Szeroko rozumianym nauczaniem zagadnień przyrodniczych Działaniach na rzecz eko-rozwoju w aspekcie środowiskowym |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie |
Treści nauczania: |
<1>Efekty kształcenia dla kierunku Biologia zatwierdzone Uchwałą nr 133 Senatu Uniwersytetu Śląskiego z dnia 29.05.2012 <E> Po ukończeniu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów Biologia absolwent: <W> #Rozpoznaje problemy badawcze z pogranicza nauk biologicznych, które wymagają zastosowania zaawansowanych narzędzi nauk ścisłych #Interpretuje złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, oraz uzasadnia potrzebę interdyscyplinarnego podejścia w celu ich opisania #Stosuje zaawansowane narzędzia statystyczne właściwe dla problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych #Analizuje i interpretuje związki filogenetyczne pomiędzy grupami organizmów #Analizuje i interpretuje hipotezy prezentujące przyczyny różnorodności biologicznej w czasie i przestrzeni #Wyjaśnia podstawowe koncepcje ewolucji i opisuje mechanizmy ewolucji uwzględniając ich podstawy #Tłumaczy i wartościuje poglądy na temat funkcjonowania komórki, organizmu, populacji, biocenozy i ekosystemu #Dysponuje pogłębioną wiedzą z zakresu wybranej specjalności nauk biologicznych #Przedstawia najważniejsze trendy w naukach biologicznych #Wyjaśnia konsekwencje różnic podejścia redukcjonistycznego i holistycznego w metodologii badań biologicznych #Rozpoznaje bogactwo współczesnych podejść i technik doświadczalnych w naukach biologicznych i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań #Ocenia i analizuje znaczenie eksperymentu i badań terenowych, testowania hipotez, metodologię stosowaną w biologii oraz wnioskowania statystycznego #Objaśnia zasady tworzenia projektów badawczych, wymienia najważniejsze źródła ich finansowania i szacuje koszty prowadzenia badań w naukach biologicznych #Przywołuje angielskojęzyczne słownictwo specjalistyczne z zakresu nauk biologicznych w codziennym działaniu zawodowym/naukowym #Wymienia regulacje prawne, krajowe i międzynarodowe, dotyczące praw własności intelektualnej #Dyskutuje założenia i ograniczenia różnych koncepcji filozoficznych i etycznych dotyczących gospodarowania środowiskiem przyrodniczym #Rozpoznaje związki i zależności występujące w relacji między systemem przyrodniczym, społecznym i gospodarczym #Analizuje obwarowania bioetyczne we współczesnej biologii i ekologii #Zna przepisy BHP, zasady udzielania pierwszej pomocy i najważniejsze zasady ergonomii oraz rozumie potrzebę ich przestrzegania #Zna oraz przywołuje podstawowe przepisy dotyczące własności przemysłowej, prawa autorskiego i prawa patentowego #Ma podstawową wiedzę na temat zasad rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości oraz możliwości wykorzystania zdobytej podczas studiów wiedzy, umiejętności i kompetencji. #Rozróżnia i opisuje systemy zarządzania #Stosuje poszerzoną wiedzę z innych obszarów nauk biologicznych i przyrodniczych w pogłębianiu problematyki z zakresu biologii #Wskazuje i interpretuje interdyscyplinarne aspekty współczesnej biologii i nauk przyrodniczych
#Wybiera właściwe metody i narzędzia badawcze adekwatne do problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych #Biegle wykorzystuje literaturę naukową studiowanej specjalności biologicznej w języku ojczystym i angielskim #Poddaje krytycznej analizie i selekcji informacje biologiczne pochodzące z różnych źródeł, w tym elektronicznych #Planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy z zakresu studiowanej specjalności biologicznej pod kierunkiem opiekuna #Stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk biologicznych i analizy danych o charakterze specjalistycznym #Wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną do interpretacji zebranych danych empirycznych oraz wnioskowania #Prezentuje krytycznie prace badawcze z zakresu wybranej specjalności nauk biologicznych z użyciem środków komunikacji werbalnej oraz multimediów #Pisze prace badawcze z zakresu studiowanej specjalności biologicznej w języku polskim oraz krótkie komunikaty naukowe w języku angielskim na podstawie własnych badań #Przygotowuje wystąpienia ustne w zakresie opracowywanej problematyki badawczej #Samodzielnie planuje własną karierę zawodową/naukową w kierunku wykorzystującym uzyskane kwalifikacje biologiczne #Prezentuje zagadnienia szczegółowe z zakresu biologii i nauk pokrewnych oraz argumentuje własne stanowisko na podstawie aktualnego stanu wiedzy #Projektuje działania służące właściwemu rozumieniu złożonych zjawiski procesów przyrodniczych #Wyraża uargumentowane zdanie na temat wybranych zagadnień bioetycznych #Przywołuje zapisy dokumentów normatywnych i projektuje elementy systemów zarządzania #Wykorzystuje zaawansowaną wiedzę z innych obszarów nauk biologicznych i przyrodniczych w poszerzaniu wiedzy z biologii #Dostrzega i dyskutuje zależności między biologią a innymi obszarami nauk biologicznych i przyrodniczych #W stopniu zaawansowanym na poziomie B2+ posługuje się językiem angielskim w zakresie nauk biologicznych i pokrewnych <K> #Ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych #Odpowiada za powierzony sprzęt i miejsce pracy, szanuje pracę innych osób oraz własną, przestrzega regulaminu laboratorium #Wykazuje przedsiębiorczość i gotowość do pełnienia roli kierowniczej w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii oraz identyfikuje mechanizmy finansowania badań #Systematycznie aktualizuje wiedzę biologiczną i informacje o jej praktycznych zastosowaniach #Wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych oraz tworzenie ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy #Wdraża i rozwija zasady etyki zawodowej oraz formułuje obiektywne oceny pracy i postaw współpracowników #Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach #Proponuje różne formy skutecznych działań zgodnych z koncepcją zrównoważonego rozwoju #Reprezentuje twórczą i przedsiębiorczą postawę w czasie zajęć laboratoryjnych i/lub terenowych, a także podczas planowania przebiegu studiów oraz kariery zawodowej #Rozumie potrzebę przygotowania planu działania i etapów jego realizacji #Wykazuje szerokie zainteresowania naukami biologicznymi i przyrodniczymi oraz ma świadomość konieczności aktualizowania wiedzy #Pracuje w zespole i kieruje pracami niewielkiego zespołu w zakresie studiowanej specjalności biologicznej #Wykazuje umiejętność postępowania w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia zespołów ludzkich i obiektów |