Biotechnologia - stacjonarne II stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | 01-S2BT12 |
Nazwa: | Biotechnologia - stacjonarne II stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2 lata (4 semestry) |
|
biotechnologia |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (od 2012/2013Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] Wydział Nauk Przyrodniczych (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Pozostałe toki nauczania
1 semestr biotechnologii /stacjonarne II stopnia/ |
2 semestr biotechnologii /stacjonarne II stopnia/ |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
dyplom ukończenia studiów lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent studiów II stopnia kierunku "Biotechnologia" na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŚ zdobywa zasób wiedzy, umiejętności i nastawienie pozwalające mu na: Rozumienie w sposób kompleksowy procesów i zjawisk występujących w organizmach żywych i związku tych procesów z funkcjonowaniem eksystemów Łączenie zdobytej wiedzy w zakresie biologii, chemii i fizyki z elementami innych dyscyplin, w tym dyscyplin technicznych i ekonomii Racjonalne działania służące wytwarzaniu produktów biotechnologicznych; wykonywaniu analiz jakościowych; wdrażaniu technik biotechnologicznych w produkcji rolnej i przemysłowej oraz w ochronie bioróżnorodności i środowiska naturalnego Samokształcenie w wybranym kierunku Podjęcie studiów doktoranckich, podyplomowych W czasie studiów absolwent uczy się korzystania z baz danych, środków audiowizulanych, podstawowych programów komputerowych i innych narzędzi, dających możliwość podjęcia pracy, która wymaga uniwersalnej wiedzy i zdolności do publicznego prezentowania zagadnień dotyczących biologii i biotechnologii. Wymienione cechy pozwalają absolwentowi biotechnologii na podejmowanie pracy w laboratoriach, firmach farmaceutycznych, przesiębiorstwach i zakładach produkcyjnych oraz przetwórczych, zakładach gospodarki komunalnej, w rolnictwie oraz urzędach, których działalność jest związana z: produkcją przetwarzaniem i kontrolą srodków leczniczych, spożywczych, uprawą roślin i hodowlą zwierząt a także z innych dziedzin gospodarki, wymagających umiejętności pracy laboratoryjnej i posługiwania się metodami biotechnologicznymi racjonalnym wykorzystaniem, ochroną i gospodarowaniem zasobami przyrody, także w wyspecjalizowanych komórkach zakładów przemysłowych i instytucjach komunalnych działaniami na rzecz ekorozwoju i ekonomii produkcji, również w aspekcie środowiskowym |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie |
Treści nauczania: |
<1>Efekty kształcenia dla kierunku Biotechnologia zatwierdzone Uchwałą nr 133 Senatu Uniwersytetu Śląskiego z dnia 29.05.2012 <E> Po ukończeniu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów Biotechnologia absolwent: <W> #Rozpoznaje zaawansowane narzędzia matematyki, statystyki i informatyki stosowane w biotechnologii #Opisuje i rozumie znaczenie biotechnologii w rolnictwie, przemyśle, ochronie środowiska i medycynie #Planuje badania, demonstruje znajomość nowoczesnych technik zbierania danych oraz narzędzi badawczych stosowanych w analizach materiału biologicznego #Ocenia i analizuje znaczenie eksperymentu, testowania hipotez, wnioskowania statystycznego oraz metodologii stosowanej w biotechnologii #Dostrzega i analizuje związki i zależności w przyrodzie wykorzystując wiedzę dotyczącą ekologicznych aspektów biotechnologii #Definiuje i wyjaśnia zagadnienia dotyczące wybranych obszarów biotechnologii roślin i mikroorganizmów #Dysponuje pogłębioną wiedzą z zakresu wybranej specjalności biotechnologii oraz dziedzin przyrodniczych wspierających tą specjalność #Operuje wiedzą dotyczącą samodzielnego planowania i prowadzenia prac doświadczalnych, opracowywania wyników w formie nadającej się do dyskusji, oceny lub publikacji #Przedstawia i ocenia zasady realizacji procesu produkcyjnego od reakcji w organizmie po produkcję wielkoprzemysłową #Wymienia i opisuje procedury laboratoryjne i przemysłowe stosowane w biotechnologii #Wymienia źródła pozyskiwania funduszy na badania i rozwój gospodarczy oraz definiuje zasady tworzenia projektów badawczych #Wykazuje znajomość słownictwa specjalistycznego dla nauk przyrodniczych w języku angielskim #Definiuje i wyjaśnia zagadnienia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ergonomią, a także potrafi stosować procedury ochrony własności intelektualnej przepisy związane z prawem autorskim #Klasyfikuje, zbiera i opracowuje dane wykorzystując różne narzędzia badawcze i bioinformatyczne, przygotowuje złożone operacje analityczne z użyciem ogólnie dostępnych narzędzi informatycznych #Stosuje poszerzoną wiedzę z innych obszarów nauk biologicznych i przyrodniczych w pogłębianiu problematyki z zakresu biotechnologii #Wskazuje i interpretuje interdyscyplinarne aspekty współczesnej biologii i nauk przyrodniczych
#Wybiera i wykorzystuje zaawansowane techniki badawcze, właściwe dla biotechnologii ze szczególnym uwzględnieniem biotechnologii roślin i mikroorganizmów #Stosuje zaawansowane techniki biotechnologiczne umożliwiające selekcję i ukierunkowaną modyfikację mikroorganizmów i komórek organizmów wyższych #Prowadzi procesy biotransformacji, izolację i oczyszczanie bioproduktów oraz ich analitykę i diagnostykę #Ocenia zagrożenia dla środowiska związane ze stosowaną technologią i proponuje skuteczne przeciwdziałania tym zagrożeniom #Posługuje się językiem angielskim na poziomie B2+ ; korzysta z anglojęzycznej literatury naukowej i stosuje terminologię specjalistyczną umożliwiającą komunikację werbalną w zakresie biotechnologii i nauk pokrewnych #Wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną do krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych #Samodzielnie planuje i przeprowadza zadania badawcze lub ekspertyzy z pomocą opiekuna #Samodzielnie wykorzystuje metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk oraz analizy danych #Stosuje zaawansowaną wiedzę specjalistyczną do poprawnego zbierania danych empirycznych oraz ich interpretacji i prezentacji #Tworzy poprawną dokumentację badań naukowych zgodnie z przyjętą specjalistyczną metodologią #Umiejętnie przedstawia problemy badawcze i komentuje doniesienia naukowe dostępnymi środkami komunikacji werbalnej #Potrafi przygotować i przedstawić krótkie doniesienie naukowe na podstawie własnych badań, zgodnie z poprawną metodologią w języku polskim i angielskim #Dyskutuje i wyraża uargumentowane zdanie na temat wybranych zagadnień bioetycznych #Wykazuje umiejętność pracy w zespole i kierowania pracami niewielkiego zespołu #Samodzielnie planuje własną karierę zawodową i naukową; posiada umiejętność samokształcenia, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych #Umiejętnie postępuje w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia zespołów i obiektów #Wykorzystuje zaawansowaną wiedzę z innych obszarów nauk biologicznych i przyrodniczych w pogłębianiu wiedzy z biotechnologii #Dostrzega i dyskutuje zależności miedzy biotechnologią a innymi obszarami nauk biologicznych i przyrodniczych <K> #Docenia wagę narzędzi matematycznych i statystycznych przy opisie zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie #Wykazuje odpowiedzialność za powierzony zakres prac badawczych, za pracę własną i innych #Ma nawyk korzystania z dostępnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu problemów #Wykazuje przedsiębiorczość, zdolność kierowania zespołem oraz świadomość pełnionej roli zawodowej #Systematycznie aktualizuje i kompletuje wiedzę z zakresu biotechnologii oraz ocenia jej zastosowania praktyczne #Odpowiedzialnie ocenia zagrożenia wynikające ze stosowanych technik badawczych oraz przestrzega warunków bezpiecznej pracy #Wdraża i rozwija zasady etyki zawodowej #Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach #Potrafi obiektywnie ocenić wkład pracy własnej i innych #Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach biotechnologii i ich znaczeniu oraz potrafi przekazać te informacje w sposób zrozumiały #Wykazuje szerokie zainteresowania naukami biologicznymi i przyrodniczymi i uświadamia konieczność aktualizowania wiedzy |