Filologia - języki stosowane /niestacjonarne I stopnia/
Informacje o programie studiów
Kod: | 02-N1FLFA12 |
Nazwa: | Filologia - języki stosowane /niestacjonarne I stopnia/ |
Tryb studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 3 lata (6 semestrów) |
|
filologia |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Filologiczny (od 2012/2013Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Filologiczny - Sosnowiec (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] Wydział Humanistyczny (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: | (brak danych) |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe |
Treści nauczania:
semestr zimowy 2017/2018 - ... |
<1> Efekty kształcenia dla kierunku filologia zatwierdzone uchwałą nr 133 (z póżn.zm.) Senatu UŚ z dnia 29 maja 2012r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 2 z dnia 23 maja 2017r. <E> Po ukończeniu studiów I stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów filologia absolwent:
<W> # 1. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej # 2. zna elementarną terminologię z zakresu językoznawstwa i rozumie jej źródła # 3. zna elementarną terminologię używaną w literaturoznawstwie i rozumie jej źródła # 4. ma elementarną wiedzę o powiązaniach filologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi # 5. ma świadomość kompleksowej natury języka oraz złożoności i historycznej zmienności znaczeń #rozróżnia poszczególne odmiany i style języka i posiada zasób słownictwa typowego dla każdego z nich # 6. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie studiowanej dyscypliny humanistycznej # 7. ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach kultury # 8. zna elementarną terminologię dotyczącą zagadnień z cywilizacji danego obszaru językowego # 9. rozpoznaje zjawiska społeczne zachodzące w krajach danego obszaru językowego # 10. zna główne nurty i tendencje literatury danego obszaru językowego # 11. rozróżnia strategie tłumaczeniowe stosowane w tłumaczeniach literackich oraz w tłumaczeniach tekstów użytkowych # 12. zna podstawową terminologię z zakresu ekonomii, prawa i administracji oraz nauk ścisłych w języku prowadzonej specjalności i w języku ojczystym # 13. zna podstawowe pojęcia z zakresu obsługi programów CAT # 14. zna narzędzia do tworzenia multimedialnych pomocy dydaktycznych oraz możliwości pracy na platformie edukacyjnej # 15. zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego # 16. posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu mowy # 17. posiada podstawową wiedzę w zakresie technik informatycznych, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, # 18. posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji # 19. ma podstawową wiedzę o powiązaniach studiowanego języka albo z językiem łacińskim albo z językiem starocerkiewnosłowiańskim
# 1. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej w języku rodzimym i obcym # 2. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów # 3. posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie typowych zadań/ problemów w obrębie studiowanego kierunku studiów # 4. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego # 5. samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienie z określonego obszaru (kultura, literatura, językoznawstwo, metodyka, przekładoznawstwo) z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu – wg kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich # 6. potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu # 7. umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych # 8. posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków # 9. posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł # 10. potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu filologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację # 11. formułuje własne sądy krytyczne dotyczące uznanego kanonu autorów i tekstów literatury danego obszaru językowego # 12. kategoryzuje czynniki wpływające na związki wewnątrz i poza danym obszarem językowym # 13. potrafi interpretować oraz łączyć fakty językowe w perspektywie historycznej i kontrastywnej # 14. potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w procesie uczenia się języków obcych # 15. potrafi zaplanować i konstruować własne materiały edukacyjne na platformie edukacyjnej # 16. potrafi przełożyć struktury, zdania oraz teksty na inny język stosując najwłaściwsze ich odpowiedniki w języku docelowym # 17. sprawnie obsługuje wybrane programy typu: CAT: WordFast, Trados, MemoQ # 18. przedstawia i interpretuje jej wyniki wykorzystując różne techniki prezentacji danych (np. pomoce wizualne) # 19. ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C2 i B2 odpowiednio dla języka kierunkowego i drugiego języka obcego według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego # 20. posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy <K> # 1. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie # 2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu # 3. potrafi odpowiednio określić priorytety, służące realizacji określonego zadania przez siebie lub innych # 4. wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań zawodowych # 5. uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form # 6. zachowuje otwartość i poszukuje oznak wskazujących na najistotniejsze różnice między własną a obcą społecznością w zakresie obyczajów, tradycji, postaw, przekonań i wartości # 7. zachowuje otwartość na różnorodność sądów, opinii i interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych i tekstów literackich je ilustrujących # 8. jest świadomy wpływu literatury obcojęzycznej na literaturę polską i inne literatury europejskie # 9. dąży do poprawnego komunikowania się w języku obcym, a także do wykształcenia w sobie kompetencji tłumacza lub nauczyciela języka obcego # 10. wykazuje zainteresowanie zjawiskami językowymi # 11. jest wrażliwy na błędy wpływające na spójność tekstów, również tłumaczonych # 12. organizuje pracę zespołu poprzez odpowiednią analizę komponentów, kalkulację nakładu pracy i rozdysponowanie materiału # 13. zachowuje otwartość w korzystaniu z nowoczesnych technologii w środowisku zawodowym |
Treści nauczania:
semestr zimowy 2015/2016 - semestr zimowy 2016/2017 |
<1> Efekty kształcenia dla kierunku filologia zatwierdzone uchwałą nr 133 (z póżn.zm.) Senatu UŚ z dnia 29 maja 2012r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 3 z dnia 22 września 2015r. <E> Po ukończeniu studiów I stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów filologia absolwent:
<W> # 1. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej # 2. zna elementarną terminologię z zakresu językoznawstwa i rozumie jej źródła # 3. zna elementarną terminologię używaną w literaturoznawstwie i rozumie jej źródła # 4. ma elementarną wiedzę o powiązaniach filologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi # 5. ma świadomość kompleksowej natury języka oraz złożoności i historycznej zmienności znaczeń # 6. rozróżnia poszczególne odmiany i style języka i posiada zasób słownictwa typowego dla każdego z nich # 7. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie studiowanej dyscypliny humanistycznej # 8. ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach kultury # 9. zna elementarną terminologię dotyczącą zagadnień z cywilizacji danego obszaru językowego # 10. rozpoznaje zjawiska społeczne zachodzące w krajach danego obszaru językowego # 11. zna główne nurty i tendencje literatury danego obszaru językowego # 12. rozróżnia strategie tłumaczeniowe stosowane w tłumaczeniach literackich oraz w tłumaczeniach tekstów użytkowych # 13. zna podstawową terminologię z zakresu ekonomii, prawa i administracji oraz nauk ścisłych w języku prowadzonej specjalności i w języku ojczystym # 14. zna podstawowe pojęcia z zakresu obsługi programów CAT # 15. zna narzędzia do tworzenia multimedialnych pomocy dydaktycznych oraz możliwości pracy na platformie edukacyjnej # 16. zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego # 17. posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu mowy # 18. posiada podstawową wiedzę w zakresie technik informatycznych, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji # 19. ma podstawową wiedzę o powiązaniach studiowanego języka albo z językiem łacińskim albo z językiem starocerkiewnosłowiańskim
# 1. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej w języku rodzimym i obcym # 2. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów # 3. posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie typowych zadań/ problemów w obrębie studiowanego kierunku studiów # 4. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego # 5. samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienie z określonego obszaru (kultura, literatura, językoznawstwo, metodyka, przekładoznawstwo) z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu – wg kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich # 6. potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu # 7. umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych # 8. posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków # 9. posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł # 10. potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu filologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację # 11. formułuje własne sądy krytyczne dotyczące uznanego kanonu autorów i tekstów literatury danego obszaru językowego # 12. kategoryzuje czynniki wpływające na związki wewnątrz i poza danym obszarem językowym # 13. potrafi interpretować oraz łączyć fakty językowe w perspektywie historycznej i kontrastywnej # 14. potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w procesie uczenia się języków obcych # 15. potrafi zaplanować i konstruować własne materiały edukacyjne na platformie edukacyjnej # 16. potrafi przełożyć struktury, zdania oraz teksty na inny język stosując najwłaściwsze ich odpowiedniki w języku docelowym # 17. sprawnie obsługuje wybrane programy typu: CAT: WordFast, Trados, MemoQ # 18. przedstawia i interpretuje jej wyniki wykorzystując różne techniki prezentacji danych (np. pomoce wizualne) # 19. ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C2 i B2 odpowiednio dla języka kierunkowego i drugiego języka obcego według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego # 20. posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy <K> # 1. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie # 2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu # 3. potrafi odpowiednio określić priorytety, służące realizacji określonego zadania przez siebie lub innych # 4. wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań zawodowych # 5. uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form # 6. zachowuje otwartość i poszukuje oznak wskazujących na najistotniejsze różnice między własną a obcą społecznością w zakresie obyczajów, tradycji, postaw, przekonań i wartości # 7. zachowuje otwartość na różnorodność sądów, opinii i interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych i tekstów literackich je ilustrujących # 8. jest świadomy wpływu literatury obcojęzycznej na literaturę polską i inne literatury europejskie # 9. dąży do poprawnego komunikowania się w języku obcym, a także do wykształcenia w sobie kompetencji tłumacza lub nauczyciela języka obcego # 10. wykazuje zainteresowanie zjawiskami językowymi # 11. jest wrażliwy na błędy wpływające na spójność tekstów, również tłumaczonych # 12. organizuje pracę zespołu poprzez odpowiednią analizę komponentów, kalkulację nakładu pracy i rozdysponowanie materiału # 13. zachowuje otwartość w korzystaniu z nowoczesnych technologii w środowisku zawodowym |
Treści nauczania:
semestr zimowy 2012/2013 - semestr zimowy 2014/2015 |
<1> Efekty kształcenia dla kierunku filologia zatwierdzone uchwałą nr 133 Senatu UŚ z dnia 29 maja 2012r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ z dnia 19 czerwca 2012r. <AKR> Wydział Filologiczny uzyskał pozytywną ocenę działalności jednostki Polskiej Komisji Akredytacyjnej. <E> Po ukończeniu studiów I stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów filologia absolwent: <W> #ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej #zna elementarną terminologię z zakresu językoznawstwa i rozumie jej źródła #zna elementarną terminologię używaną w literaturoznawstwie i rozumie jej źródła #ma elementarną wiedzę o powiązaniach filologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi #ma świadomość kompleksowej natury języka oraz złożoności i historycznej zmienności znaczeń #rozróżnia poszczególne odmiany i style języka i posiada zasób słownictwa typowego dla każdego z nich #zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie studiowanej dyscypliny humanistycznej #ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach kultury #zna elementarną terminologię dotyczącą zagadnień z cywilizacji danego obszaru językowego #rozpoznaje zjawiska społeczne zachodzące w krajach danego obszaru językowego #zna główne nurty i tendencje literatury danego obszaru językowego #rozróżnia strategie tłumaczeniowe stosowane w tłumaczeniach literackich oraz w tłumaczeniach tekstów użytkowych #zna podstawową terminologię z zakresu ekonomii, prawa i administracji oraz nauk ścisłych w języku prowadzonej specjalności i w języku ojczystym #zna podstawowe pojęcia z zakresu obsługi programów CAT #zna narzędzia do tworzenia multimedialnych pomocy dydaktycznych oraz możliwości pracy na platformie edukacyjnej #zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego #posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu mowy #posiada podstawową wiedzę w zakresie technik informatycznych, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, #posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji #ma podstawową wiedzę o powiązaniach studiowanego języka albo z językiem łacińskim albo z językiem starocerkiewnosłowiańskim
#potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej w języku rodzimym i obcym #potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów #posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie typowych zadań/problemów w obrębie studiowanego kierunku studiów #umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego #samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienie z określonego obszaru (kultura, literatura, językoznawstwo, metodyka, przekładoznawstwo) z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu – wg kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich #potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu #umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych #posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków #posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł #potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu filologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację #formułuje własne sądy krytyczne dotyczące uznanego kanonu autorów i tekstów literatury danego obszaru językowego #kategoryzuje czynniki wpływające na związki wewnątrz i poza danym obszarem językowym #potrafi interpretować oraz łączyć fakty językowe w perspektywie historycznej i kontrastywnej #potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w procesie uczenia się języków obcych #potrafi zaplanować i konstruować własne materiały edukacyjne na platformie edukacyjnej #potrafi przełożyć struktury, zdania oraz teksty na inny język stosując najwłaściwsze ich odpowiedniki w języku docelowym #sprawnie obsługuje wybrane programy typu: CAT: WordFast, Trados, MemoQ #przedstawia i interpretuje jej wyniki wykorzystując różne techniki prezentacji danych (np. pomoce wizualne) #ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C2 i B2 odpowiednio dla języka kierunkowego i drugiego języka obcego według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego #posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy <K> #rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie #prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu #potrafi odpowiednio określić priorytety, służące realizacji określonego zadania przez siebie lub innych #wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań zawodowych #uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form #zachowuje otwartość i poszukuje oznak wskazujących na najistotniejsze różnice między własną a obcą społecznością w zakresie obyczajów, tradycji, postaw, przekonań i wartości #zachowuje otwartość na różnorodność sądów, opinii i interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych i tekstów literackich je ilustrujących #jest świadomy wpływu literatury obcojęzycznej na literaturę polską i inne literatury europejskie #dąży do poprawnego komunikowania się w języku obcym, a także do wykształcenia w sobie kompetencji tłumacza lub nauczyciela języka obcego #wykazuje zainteresowanie zjawiskami językowymi #jest wrażliwy na błędy wpływające na spójność tekstów, również tłumaczonych #organizuje pracę zespołu poprzez odpowiednią analizę komponentów, kalkulację nakładu pracy i rozdysponowanie materiału #zachowuje otwartość w korzystaniu z nowoczesnych technologii w środowisku zawodowym |