Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filologia - języki stosowane /niestacjonarne I stopnia/

Ten program nie jest już aktywny (nie jest wyświetlany w katalogu i prawdopodobnie nie ma możliwości zapisania się na niego)

Informacje o programie studiów

Kod: 02-N1FLFA12
Nazwa: Filologia - języki stosowane /niestacjonarne I stopnia/
Tryb studiów: niestacjonarne
Rodzaj studiów: pierwszego stopnia
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: filologia
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Filologiczny (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Filologiczny - Sosnowiec (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Humanistyczny (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Nie zdefiniowano standardowych toków nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat z językow stosowanych
Uprawnienia zawodowe: (brak danych)
Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe

Treści nauczania:
semestr zimowy 2017/2018 - ...

<1>

Efekty kształcenia dla kierunku filologia zatwierdzone uchwałą nr 133 (z póżn.zm.) Senatu UŚ z dnia 29 maja 2012r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 2 z dnia 23 maja 2017r.

<E>

Po ukończeniu studiów I stopnia o profilu ogólnoakademickim

na kierunku studiów filologia absolwent:

<W>

# 1. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej

# 2. zna elementarną terminologię z zakresu językoznawstwa i rozumie jej źródła

# 3. zna elementarną terminologię używaną w literaturoznawstwie i rozumie jej źródła

# 4. ma elementarną wiedzę o powiązaniach filologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi

# 5. ma świadomość kompleksowej natury języka oraz złożoności i historycznej zmienności znaczeń

#rozróżnia poszczególne odmiany i style języka i posiada zasób słownictwa typowego dla każdego z nich

# 6. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie studiowanej dyscypliny humanistycznej

# 7. ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach kultury

# 8. zna elementarną terminologię dotyczącą zagadnień z cywilizacji danego obszaru językowego

# 9. rozpoznaje zjawiska społeczne zachodzące w krajach danego obszaru językowego

# 10. zna główne nurty i tendencje literatury danego obszaru językowego

# 11. rozróżnia strategie tłumaczeniowe stosowane w tłumaczeniach literackich oraz w tłumaczeniach tekstów użytkowych

# 12. zna podstawową terminologię z zakresu ekonomii, prawa i administracji oraz nauk ścisłych w języku prowadzonej specjalności i w języku ojczystym

# 13. zna podstawowe pojęcia z zakresu obsługi programów CAT

# 14. zna narzędzia do tworzenia multimedialnych pomocy dydaktycznych oraz możliwości pracy na platformie edukacyjnej

# 15. zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

# 16. posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu mowy

# 17. posiada podstawową wiedzę w zakresie technik informatycznych, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych,

# 18. posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji

# 19. ma podstawową wiedzę o powiązaniach studiowanego języka albo z językiem łacińskim albo z językiem starocerkiewnosłowiańskim

# 1. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej w języku rodzimym i obcym

# 2. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów

# 3. posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie typowych zadań/ problemów w obrębie studiowanego kierunku studiów

# 4. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

# 5. samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienie z określonego obszaru (kultura, literatura, językoznawstwo, metodyka, przekładoznawstwo) z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu – wg kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich

# 6. potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu

# 7. umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych

# 8. posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

# 9. posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł

# 10. potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu filologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację

# 11. formułuje własne sądy krytyczne dotyczące uznanego kanonu autorów i tekstów literatury danego obszaru językowego

# 12. kategoryzuje czynniki wpływające na związki wewnątrz i poza danym obszarem językowym

# 13. potrafi interpretować oraz łączyć fakty językowe w perspektywie historycznej i kontrastywnej

# 14. potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w procesie uczenia się języków obcych

# 15. potrafi zaplanować i konstruować własne materiały edukacyjne na platformie edukacyjnej

# 16. potrafi przełożyć struktury, zdania oraz teksty na inny język stosując najwłaściwsze ich odpowiedniki w języku docelowym

# 17. sprawnie obsługuje wybrane programy typu: CAT: WordFast, Trados, MemoQ

# 18. przedstawia i interpretuje jej wyniki wykorzystując różne techniki prezentacji danych (np. pomoce wizualne)

# 19. ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C2 i B2 odpowiednio dla języka kierunkowego i drugiego języka obcego według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

# 20. posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy

<K>

# 1. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

# 2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

# 3. potrafi odpowiednio określić priorytety, służące realizacji określonego zadania przez siebie lub innych

# 4. wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań zawodowych

# 5. uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form

# 6. zachowuje otwartość i poszukuje oznak wskazujących na najistotniejsze różnice między własną a obcą społecznością w zakresie obyczajów, tradycji, postaw, przekonań i wartości

# 7. zachowuje otwartość na różnorodność sądów, opinii i interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych i tekstów literackich je ilustrujących

# 8. jest świadomy wpływu literatury obcojęzycznej na literaturę polską i inne literatury europejskie

# 9. dąży do poprawnego komunikowania się w języku obcym, a także do wykształcenia w sobie kompetencji tłumacza lub nauczyciela języka obcego

# 10. wykazuje zainteresowanie zjawiskami językowymi

# 11. jest wrażliwy na błędy wpływające na spójność tekstów, również tłumaczonych

# 12. organizuje pracę zespołu poprzez odpowiednią analizę komponentów, kalkulację nakładu pracy i rozdysponowanie materiału

# 13. zachowuje otwartość w korzystaniu z nowoczesnych technologii w środowisku zawodowym

Treści nauczania:
semestr zimowy 2015/2016 - semestr zimowy 2016/2017

<1>

Efekty kształcenia dla kierunku filologia zatwierdzone uchwałą nr 133 (z póżn.zm.) Senatu UŚ z dnia 29 maja 2012r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 3 z dnia 22 września 2015r.

<E>

Po ukończeniu studiów I stopnia o profilu ogólnoakademickim

na kierunku studiów filologia absolwent:

<W>

# 1. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej

# 2. zna elementarną terminologię z zakresu językoznawstwa i rozumie jej źródła

# 3. zna elementarną terminologię używaną w literaturoznawstwie i rozumie jej źródła

# 4. ma elementarną wiedzę o powiązaniach filologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi

# 5. ma świadomość kompleksowej natury języka oraz złożoności i historycznej zmienności znaczeń

# 6. rozróżnia poszczególne odmiany i style języka i posiada zasób słownictwa typowego dla każdego z nich

# 7. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie studiowanej dyscypliny humanistycznej

# 8. ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach kultury

# 9. zna elementarną terminologię dotyczącą zagadnień z cywilizacji danego obszaru językowego

# 10. rozpoznaje zjawiska społeczne zachodzące w krajach danego obszaru językowego

# 11. zna główne nurty i tendencje literatury danego obszaru językowego

# 12. rozróżnia strategie tłumaczeniowe stosowane w tłumaczeniach literackich oraz w tłumaczeniach tekstów użytkowych

# 13. zna podstawową terminologię z zakresu ekonomii, prawa i administracji oraz nauk ścisłych w języku prowadzonej specjalności i w języku ojczystym

# 14. zna podstawowe pojęcia z zakresu obsługi programów CAT

# 15. zna narzędzia do tworzenia multimedialnych pomocy dydaktycznych oraz możliwości pracy na platformie edukacyjnej

# 16. zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

# 17. posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu mowy

# 18. posiada podstawową wiedzę w zakresie technik informatycznych, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji

# 19. ma podstawową wiedzę o powiązaniach studiowanego języka albo z językiem łacińskim albo z językiem starocerkiewnosłowiańskim

# 1. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej w języku rodzimym i obcym

# 2. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów

# 3. posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie typowych zadań/ problemów w obrębie studiowanego kierunku studiów

# 4. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

# 5. samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienie z określonego obszaru (kultura, literatura, językoznawstwo, metodyka, przekładoznawstwo) z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu – wg kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich

# 6. potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu

# 7. umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych

# 8. posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

# 9. posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł

# 10. potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu filologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację

# 11. formułuje własne sądy krytyczne dotyczące uznanego kanonu autorów i tekstów literatury danego obszaru językowego

# 12. kategoryzuje czynniki wpływające na związki wewnątrz i poza danym obszarem językowym

# 13. potrafi interpretować oraz łączyć fakty językowe w perspektywie historycznej i kontrastywnej

# 14. potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w procesie uczenia się języków obcych

# 15. potrafi zaplanować i konstruować własne materiały edukacyjne na platformie edukacyjnej

# 16. potrafi przełożyć struktury, zdania oraz teksty na inny język stosując najwłaściwsze ich odpowiedniki w języku docelowym

# 17. sprawnie obsługuje wybrane programy typu: CAT: WordFast, Trados, MemoQ

# 18. przedstawia i interpretuje jej wyniki wykorzystując różne techniki prezentacji danych (np. pomoce wizualne)

# 19. ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C2 i B2 odpowiednio dla języka kierunkowego i drugiego języka obcego według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

# 20. posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy

<K>

# 1. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

# 2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

# 3. potrafi odpowiednio określić priorytety, służące realizacji określonego zadania przez siebie lub innych

# 4. wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań zawodowych

# 5. uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form

# 6. zachowuje otwartość i poszukuje oznak wskazujących na najistotniejsze różnice między własną a obcą społecznością w zakresie obyczajów, tradycji, postaw, przekonań i wartości

# 7. zachowuje otwartość na różnorodność sądów, opinii i interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych i tekstów literackich je ilustrujących

# 8. jest świadomy wpływu literatury obcojęzycznej na literaturę polską i inne literatury europejskie

# 9. dąży do poprawnego komunikowania się w języku obcym, a także do wykształcenia w sobie kompetencji tłumacza lub nauczyciela języka obcego

# 10. wykazuje zainteresowanie zjawiskami językowymi

# 11. jest wrażliwy na błędy wpływające na spójność tekstów, również tłumaczonych

# 12. organizuje pracę zespołu poprzez odpowiednią analizę komponentów, kalkulację nakładu pracy i rozdysponowanie materiału

# 13. zachowuje otwartość w korzystaniu z nowoczesnych technologii w środowisku zawodowym

Treści nauczania:
semestr zimowy 2012/2013 - semestr zimowy 2014/2015

<1>

Efekty kształcenia dla kierunku filologia zatwierdzone uchwałą nr 133 Senatu UŚ z dnia 29 maja 2012r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ z dnia 19 czerwca 2012r.

<AKR>

Wydział Filologiczny uzyskał pozytywną ocenę działalności jednostki Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

<E>

Po ukończeniu studiów I stopnia o profilu ogólnoakademickim

na kierunku studiów filologia absolwent:

<W>

#ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej

#zna elementarną terminologię z zakresu językoznawstwa i rozumie jej źródła

#zna elementarną terminologię używaną w literaturoznawstwie i rozumie jej źródła

#ma elementarną wiedzę o powiązaniach filologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi

#ma świadomość kompleksowej natury języka oraz złożoności i historycznej zmienności znaczeń

#rozróżnia poszczególne odmiany i style języka i posiada zasób słownictwa typowego dla każdego z nich

#zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie studiowanej dyscypliny humanistycznej

#ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach kultury

#zna elementarną terminologię dotyczącą zagadnień z cywilizacji danego obszaru językowego

#rozpoznaje zjawiska społeczne zachodzące w krajach danego obszaru językowego

#zna główne nurty i tendencje literatury danego obszaru językowego

#rozróżnia strategie tłumaczeniowe stosowane w tłumaczeniach literackich oraz w tłumaczeniach tekstów użytkowych

#zna podstawową terminologię z zakresu ekonomii, prawa i administracji oraz nauk ścisłych w języku prowadzonej specjalności i w języku ojczystym

#zna podstawowe pojęcia z zakresu obsługi programów CAT

#zna narzędzia do tworzenia multimedialnych pomocy dydaktycznych oraz możliwości pracy na platformie edukacyjnej

#zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

#posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu mowy

#posiada podstawową wiedzę w zakresie technik informatycznych, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, #posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji

#ma podstawową wiedzę o powiązaniach studiowanego języka albo z językiem łacińskim albo z językiem starocerkiewnosłowiańskim

#potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej w języku rodzimym i obcym

#potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów

#posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie typowych zadań/problemów w obrębie studiowanego kierunku studiów

#umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

#samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienie z określonego obszaru (kultura, literatura, językoznawstwo, metodyka, przekładoznawstwo) z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu – wg kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich

#potrafi pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu

#umie formułować i wyrażać własne poglądy i idee w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych

#posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

#posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz przygotowania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł

#potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu filologii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację

#formułuje własne sądy krytyczne dotyczące uznanego kanonu autorów i tekstów literatury danego obszaru językowego

#kategoryzuje czynniki wpływające na związki wewnątrz i poza danym obszarem językowym

#potrafi interpretować oraz łączyć fakty językowe w perspektywie historycznej i kontrastywnej

#potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w procesie uczenia się języków obcych

#potrafi zaplanować i konstruować własne materiały edukacyjne na platformie edukacyjnej

#potrafi przełożyć struktury, zdania oraz teksty na inny język stosując najwłaściwsze ich odpowiedniki w języku docelowym

#sprawnie obsługuje wybrane programy typu: CAT: WordFast, Trados, MemoQ

#przedstawia i interpretuje jej wyniki wykorzystując różne techniki prezentacji danych (np. pomoce wizualne)

#ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C2 i B2 odpowiednio dla języka kierunkowego i drugiego języka obcego według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

#posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy

<K>

#rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

#prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

#potrafi odpowiednio określić priorytety, służące realizacji określonego zadania przez siebie lub innych

#wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań zawodowych

#uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form

#zachowuje otwartość i poszukuje oznak wskazujących na najistotniejsze różnice między własną a obcą społecznością w zakresie obyczajów, tradycji, postaw, przekonań i wartości

#zachowuje otwartość na różnorodność sądów, opinii i interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych i tekstów literackich je ilustrujących

#jest świadomy wpływu literatury obcojęzycznej na literaturę polską i inne literatury europejskie

#dąży do poprawnego komunikowania się w języku obcym, a także do wykształcenia w sobie kompetencji tłumacza lub nauczyciela języka obcego

#wykazuje zainteresowanie zjawiskami językowymi

#jest wrażliwy na błędy wpływające na spójność tekstów, również tłumaczonych

#organizuje pracę zespołu poprzez odpowiednią analizę komponentów, kalkulację nakładu pracy i rozdysponowanie materiału

#zachowuje otwartość w korzystaniu z nowoczesnych technologii w środowisku zawodowym

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)