Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filologia słowiańska - stacjonarne I stopnia

Ten program nie jest już aktywny (nie jest wyświetlany w katalogu i prawdopodobnie nie ma możliwości zapisania się na niego)

Informacje o programie studiów

Kod: 02-S1FS12
Nazwa: Filologia słowiańska - stacjonarne I stopnia
Tryb studiów: stacjonarne
Rodzaj studiów: pierwszego stopnia
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: filologia słowiańska
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Filologiczny (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Filologiczny - Sosnowiec (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Humanistyczny (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Nie zdefiniowano standardowych toków nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat z filologii słowiańskiej
Uprawnienia zawodowe: (brak danych)
Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe

Treści nauczania:
semestr zimowy 2013/2014 - ...

<1>

Efekty kształcenia dla kierunku filologia słowiańska zatwierdzone uchwałą nr 122 Senatu UŚ z dnia 28 maja 2013r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 3 z dnia 8 grudnia 2015r.

<E>

Po ukończeniu studiów I stopnia o profilu ogólnoakademickim

na kierunku studiów filologia słowiańska absolwent:

<W>

#posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie systemu wybranych języków południowo- lub/

i zachodniosłowiańskich oraz odnosi ją do charakterystyki zjawisk obecnych

w innych językach z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej

#posiada podstawową wiedzę o powiązaniach wybranych języków południowo- lub/i

zachodniosłowiańskich z językiem obcym niesłowiańskim i językiem łacińskim oraz

o związkach kultury obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej z kulturą

obszaru języka obcego niesłowiańskiego i kulturą antyczną

#ma uporządkowaną wiedzę o tradycjach piśmiennictwa wybranego obszaru językowego

południowo- lub/i zachodniosłowiańskiego oraz o specyfice rozwojowej i polskiej

recepcji literatury wybranego obszaru językowego południowo- lub/i

zachodniosłowiańskiego

#ma uporządkowaną wiedzę o procesach historycznych, kulturowych i językowych

kształtujących obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej

#zna wybrane podstawowe zagadnienia z zakresu rozwoju kultury obszaru

Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej

#zna najważniejsze procesy historyczne kształtujące tożsamości lokalne, etniczne

i narodowe w krajach Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej

#orientuje się w specyfice przedmiotowej, głównych kierunkach rozwoju

i najważniejszych osiągnięciach slawistyki

#ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i wybranych metodologii badań literackich,

a także najważniejszych orientacji krytycznoliterackich

#ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i metodologii badań lingwistycznych, zna

wybrane teorie lingwistyczne pozwalające na wyjaśnienie mechanizmów

funkcjonowania języka

#posiada ogólną wiedzę w zakresie wybranych dyscyplin naukowych z obszaru nauk

humanistycznych i/lub społecznych

#posiada ogólną wiedzę na temat wybranych metod naukowych oraz zna zagadnienia charakterystyczne dla dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów

#posiada umiejętności językowe w zakresie wybranego języka obcego słowiańskiego zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2

Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

#posiada umiejętności językowe w zakresie innego wybranego języka obcego zgodnie

z wymogami określonymi dla poziomu B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia

Językowego

#potrafi wskazać powiązania między wybranymi językami zachodnio- i/lub

południowosłowiańskimi oraz kulturą obszaru Słowiańszczyzny południowej i/lub

zachodniej a językiem łacińskim i kulturą antyczną

#analizuje teksty w wybranym języku południowo- i/lub zachodniosłowiańskim pod

kątem fonetycznym, fonologicznym, morfologicznym, leksykalnym i składniowym,

odnosząc je do zjawisk charakteryzujących inne języki z obszaru Słowiańszczyzny

południowej lub/i zachodniej

#wskazuje, rozróżnia i charakteryzuje podstawowe procesy historyczne, kulturowe

i językowe kształtujące obszar współczesnej Słowiańszczyzny

#potrafi zastosować posiadaną wiedzę dotycząca kultury wybranego obszaru

Słowiańszczyzny (południowej lub zachodniej) do analizy historycznych

i współczesnych przejawów kultury, wykazując ich znaczenie i wpływ na kształtowanie

oraz postrzeganie tożsamości narodowej

#potrafi odnieść posiadaną wiedzę historyczną dotyczącą jednego z narodów zachodnio- lub

południowosłowiańskich do historycznych i współczesnych procesów kulturowych,

politycznych i społecznych krajów Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej

#rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe kierunki rozwoju, status językowy,

geograficzny i kulturowy literatury wybranego języka południowo- i/lub

zachodniosłowiańskiego w kontekście rozwoju innych literatur słowiańskich oraz

potrafi wskazać główne problemy z zakresu recepcji literatur słowiańskich w Polsce

#samodzielnie dokonuje analizy tekstu literackiego z zastosowaniem aparatu krytyczno- i

teoretycznoliterackiego oraz sytuuje jego problematykę w szerszym kontekście wiedzy

humanistycznej

#potrafi odnieść posiadaną wiedzę z zakresu językoznawstwa teoretycznego do

praktycznej analizy tekstów współczesnych

#sytuuje najważniejsze ustalenia z zakresu wybranych dyscyplin naukowych z obszaru

nauk humanistycznych i/lub społecznych w perspektywie czasowej, odnosząc je do

kontekstu słowiańskiego

#posiada umiejętność posługiwania się komputerem w rozwiązywaniu podstawowych

problemów edycji i tłumaczenia tekstów polskich i obcojęzycznych, znajdowania

i oceniania odpowiednich źródeł informacji, znajomości metod i narzędzi

uporządkowanego wyszukiwania, gromadzenia, analizowania i przetwarzania danych

#potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie pisemne i ustne w wybranym języku

południowo- i/lub zachodniosłowiańskim oraz w języku zachodnioeuropejskim na temat

wybranych zagadnień z zakresu problematyki filologicznej, z wykorzystaniem różnych

źródeł i materiałów przy poszanowaniu zasad prawa autorskiego

#samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienia, z poszanowaniem prawa autorskiego

oraz z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu – według

kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich (w szerokim zakresie:

od doboru narzędzi edytorskich poprzez wyszukiwanie, selekcjonowanie

i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł do poprawnej kompletacji źródeł

bibliograficznych)

#potrafi w ograniczonym zakresie zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do

rozwiązywania zadań w praktyce

#posiada umiejętność stawiania i analizowania problemów na podstawie pozyskanych treści z zakresu dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów

<K>

#wykazuje aktywną postawę w zakresie opanowania różnic między językami, dążąc do

samodzielnego pogłębiania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie

studiowanego kierunku

#potrafi uzasadnić swoje wybory, strategie i działania interpretacyjne

#potrafi współdziałać i pracować w grupie

#wykazuje tolerancję i zrozumienie dla odmienności kulturowej, dostrzegając wartości

i potrzebę ochrony dóbr kultury, szczególnie obszaru Słowiańszczyzny południowej

i zachodniej

#uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych form i mediów

#rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy

Treści nauczania:
semestr zimowy 2012/2013 - semestr letni 2012/2013

<1>

Efekty kształcenia dla kierunku filologia słowiańska zatwierdzone uchwałą nr 138 Senatu UŚ z dnia 29 maja 2012r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ z dnia 24 kwietnia 2012r.

<AKR>

Wydział Filologiczny uzyskał pozytywną ocenę działalności jednostki Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

<E>

Po ukończeniu studiów II stopnia o profilu ogólnoakademickim

na kierunku studiów filologia słowiańska absolwent:

<W>

#posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie systemu wybranych języków południowolub/

i zachodniosłowiańskich oraz odnosi ją do charakterystyki zjawisk obecnych

w innych językach z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej

#posiada podstawową wiedzę o powiązaniach wybranych języków południowo- lub/i

zachodniosłowiańskich z językiem obcym niesłowiańskim i językiem łacińskim oraz

o związkach kultury obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej z kulturą

obszaru języka obcego niesłowiańskiego i kulturą antyczną

#ma uporządkowaną wiedzę o tradycjach piśmiennictwa wybranego obszaru językowego

południowo- lub/i zachodniosłowiańskiego oraz o specyfice rozwojowej i polskiej

recepcji literatury wybranego obszaru językowego południowo- lub/i

zachodniosłowiańskiego

#ma uporządkowaną wiedzę o procesach historycznych, kulturowych i językowych

kształtujących obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej

#zna wybrane podstawowe zagadnienia z zakresu rozwoju kultury obszaru

Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej

#zna najważniejsze procesy historyczne kształtujące tożsamości lokalne, etniczne

i narodowe w krajach Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej

#orientuje się w specyfice przedmiotowej, głównych kierunkach rozwoju

i najważniejszych osiągnięciach slawistyki

#ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i wybranych metodologii badań literackich,

a także najważniejszych orientacji krytycznoliterackich

#ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i metodologii badań lingwistycznych, zna

wybrane teorie lingwistyczne pozwalające na wyjaśnienie mechanizmów

funkcjonowania języka

#posiada ogólną wiedzę w zakresie wybranych dyscyplin naukowych z obszaru nauk

humanistycznych i/lub społecznych

#posiada umiejętności językowe w zakresie wybranego pierwszego języka zachodniolub

południowosłowiańskiego zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2

Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz posiada umiejętności

językowe w zakresie wybranego drugiego języka zachodnio- lub

południowosłowiańskiego zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B1

Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

#posiada umiejętności językowe w zakresie języka obcego niesłowiańskiego zgodnie

z wymogami określonymi dla poziomu B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia

Językowego

#potrafi wskazać powiązania między wybranymi językami zachodnio- i/lub

południowosłowiańskimi oraz kulturą obszaru Słowiańszczyzny południowej i/lub

zachodniej a językiem łacińskim i kulturą antyczną

#analizuje teksty w wybranym języku południowo- i/lub zachodniosłowiańskim pod

kątem fonetycznym, fonologicznym, morfologicznym, leksykalnym i składniowym,

odnosząc je do zjawisk charakteryzujących inne języki z obszaru Słowiańszczyzny

południowej lub/i zachodniej

#wskazuje, rozróżnia, i charakteryzuje podstawowe procesy historyczne, kulturowe

i językowe kształtujące obszar współczesnej Słowiańszczyzny

#potrafi zastosować posiadaną wiedzę dotycząca kultury wybranego obszaru

Słowiańszczyzny (południowej lub zachodniej) do analizy historycznych

i współczesnych przejawów kultury, wykazując ich znaczenie i wpływ na kształtowanie

oraz postrzeganie tożsamości narodowej

#potrafi odnieść posiadaną wiedzę historyczną dotyczącą jednego z narodów zachodniolub

południowosłowiańskich do historycznych i współczesnych procesów kulturowych,

politycznych i społecznych krajów Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej

#rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe kierunki rozwoju, status językowy,

geograficzny i kulturowy literatury wybranego języka południowo- i/lub

zachodniosłowiańskiego w kontekście rozwoju innych literatur słowiańskich oraz

potrafi wskazać główne problemy z zakresu recepcji literatur słowiańskich w Polsce

#samodzielnie dokonuje analizy tekstu literackiego z zastosowaniem aparatu krytycznoi

teoretycznoliterackiego oraz sytuuje jego problematykę w szerszym kontekście wiedzy

humanistycznej

#potrafi odnieść posiadaną wiedzę z zakresu językoznawstwa teoretycznego do

praktycznej analizy lingwistycznej tekstów współczesnych

#sytuuje najważniejsze ustalenia z zakresu wybranych dyscyplin naukowych z obszaru

nauk humanistycznych i/lub społecznych w perspektywie czasowej, odnosząc je do

kontekstu słowiańskiego

#posiada umiejętność posługiwania się komputerem w rozwiązywaniu podstawowych

problemów edycji i tłumaczenia tekstów polskich i obcojęzycznych, znajdowania

i oceniania odpowiednich źródeł informacji, znajomości metod i narzędzi

uporządkowanego wyszukiwania, gromadzenia, analizowania i przetwarzania danych

#potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie pisemne i ustne w wybranym języku

południowo- i/lub zachodniosłowiańskim oraz w języku zachodnioeuropejskim na temat

wybranych zagadnień z zakresu problematyki filologicznej, z wykorzystaniem różnych

źródeł i materiałów przy poszanowaniu zasad prawa autorskiego

#samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienia, z poszanowaniem prawa autorskiego

oraz z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu – według

kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich (w szerokim zakresie:

od doboru narzędzi edytorskich poprzez wyszukiwanie, selekcjonowanie

i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł do poprawnej kompletacji źródeł

bibliograficznych)

#potrafi w ograniczonym zakresie zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do

rozwiązywania zadań w praktyce

<K>

#wykazuje aktywną postawę w zakresie opanowania różnic między językami, dążąc do

samodzielnego pogłębiania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie

studiowanego kierunku

#potrafi uzasadnić swoje wybory, strategie i działania interpretacyjne

#potrafi współdziałać i pracować w grupie

#wykazuje tolerancję i zrozumienie dla odmienności kulturowej, dostrzegając wartości

i potrzebę ochrony dóbr kultury, szczególnie obszaru Słowiańszczyzny południowej

i zachodniej

#uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych form i mediów

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)