Filologia słowiańska - stacjonarne I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | 02-S1FS12 |
Nazwa: | Filologia słowiańska - stacjonarne I stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 3 lata (6 semestrów) |
|
filologia słowiańska |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Filologiczny (od 2012/2013Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Filologiczny - Sosnowiec (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] Wydział Humanistyczny (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: | (brak danych) |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe |
Treści nauczania:
semestr zimowy 2013/2014 - ... |
<1> Efekty kształcenia dla kierunku filologia słowiańska zatwierdzone uchwałą nr 122 Senatu UŚ z dnia 28 maja 2013r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 3 z dnia 8 grudnia 2015r. <E> Po ukończeniu studiów I stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów filologia słowiańska absolwent:
<W> #posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie systemu wybranych języków południowo- lub/ i zachodniosłowiańskich oraz odnosi ją do charakterystyki zjawisk obecnych w innych językach z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej #posiada podstawową wiedzę o powiązaniach wybranych języków południowo- lub/i zachodniosłowiańskich z językiem obcym niesłowiańskim i językiem łacińskim oraz o związkach kultury obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej z kulturą obszaru języka obcego niesłowiańskiego i kulturą antyczną #ma uporządkowaną wiedzę o tradycjach piśmiennictwa wybranego obszaru językowego południowo- lub/i zachodniosłowiańskiego oraz o specyfice rozwojowej i polskiej recepcji literatury wybranego obszaru językowego południowo- lub/i zachodniosłowiańskiego #ma uporządkowaną wiedzę o procesach historycznych, kulturowych i językowych kształtujących obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej #zna wybrane podstawowe zagadnienia z zakresu rozwoju kultury obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej #zna najważniejsze procesy historyczne kształtujące tożsamości lokalne, etniczne i narodowe w krajach Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej #orientuje się w specyfice przedmiotowej, głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach slawistyki #ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i wybranych metodologii badań literackich, a także najważniejszych orientacji krytycznoliterackich #ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i metodologii badań lingwistycznych, zna wybrane teorie lingwistyczne pozwalające na wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania języka #posiada ogólną wiedzę w zakresie wybranych dyscyplin naukowych z obszaru nauk humanistycznych i/lub społecznych #posiada ogólną wiedzę na temat wybranych metod naukowych oraz zna zagadnienia charakterystyczne dla dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów
#posiada umiejętności językowe w zakresie wybranego języka obcego słowiańskiego zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego #posiada umiejętności językowe w zakresie innego wybranego języka obcego zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego #potrafi wskazać powiązania między wybranymi językami zachodnio- i/lub południowosłowiańskimi oraz kulturą obszaru Słowiańszczyzny południowej i/lub zachodniej a językiem łacińskim i kulturą antyczną #analizuje teksty w wybranym języku południowo- i/lub zachodniosłowiańskim pod kątem fonetycznym, fonologicznym, morfologicznym, leksykalnym i składniowym, odnosząc je do zjawisk charakteryzujących inne języki z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub/i zachodniej #wskazuje, rozróżnia i charakteryzuje podstawowe procesy historyczne, kulturowe i językowe kształtujące obszar współczesnej Słowiańszczyzny #potrafi zastosować posiadaną wiedzę dotycząca kultury wybranego obszaru Słowiańszczyzny (południowej lub zachodniej) do analizy historycznych i współczesnych przejawów kultury, wykazując ich znaczenie i wpływ na kształtowanie oraz postrzeganie tożsamości narodowej #potrafi odnieść posiadaną wiedzę historyczną dotyczącą jednego z narodów zachodnio- lub południowosłowiańskich do historycznych i współczesnych procesów kulturowych, politycznych i społecznych krajów Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej #rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe kierunki rozwoju, status językowy, geograficzny i kulturowy literatury wybranego języka południowo- i/lub zachodniosłowiańskiego w kontekście rozwoju innych literatur słowiańskich oraz potrafi wskazać główne problemy z zakresu recepcji literatur słowiańskich w Polsce #samodzielnie dokonuje analizy tekstu literackiego z zastosowaniem aparatu krytyczno- i teoretycznoliterackiego oraz sytuuje jego problematykę w szerszym kontekście wiedzy humanistycznej #potrafi odnieść posiadaną wiedzę z zakresu językoznawstwa teoretycznego do praktycznej analizy tekstów współczesnych #sytuuje najważniejsze ustalenia z zakresu wybranych dyscyplin naukowych z obszaru nauk humanistycznych i/lub społecznych w perspektywie czasowej, odnosząc je do kontekstu słowiańskiego #posiada umiejętność posługiwania się komputerem w rozwiązywaniu podstawowych problemów edycji i tłumaczenia tekstów polskich i obcojęzycznych, znajdowania i oceniania odpowiednich źródeł informacji, znajomości metod i narzędzi uporządkowanego wyszukiwania, gromadzenia, analizowania i przetwarzania danych #potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie pisemne i ustne w wybranym języku południowo- i/lub zachodniosłowiańskim oraz w języku zachodnioeuropejskim na temat wybranych zagadnień z zakresu problematyki filologicznej, z wykorzystaniem różnych źródeł i materiałów przy poszanowaniu zasad prawa autorskiego #samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienia, z poszanowaniem prawa autorskiego oraz z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu – według kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich (w szerokim zakresie: od doboru narzędzi edytorskich poprzez wyszukiwanie, selekcjonowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł do poprawnej kompletacji źródeł bibliograficznych) #potrafi w ograniczonym zakresie zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania zadań w praktyce #posiada umiejętność stawiania i analizowania problemów na podstawie pozyskanych treści z zakresu dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów <K> #wykazuje aktywną postawę w zakresie opanowania różnic między językami, dążąc do samodzielnego pogłębiania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowanego kierunku #potrafi uzasadnić swoje wybory, strategie i działania interpretacyjne #potrafi współdziałać i pracować w grupie #wykazuje tolerancję i zrozumienie dla odmienności kulturowej, dostrzegając wartości i potrzebę ochrony dóbr kultury, szczególnie obszaru Słowiańszczyzny południowej i zachodniej #uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych form i mediów #rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy |
Treści nauczania:
semestr zimowy 2012/2013 - semestr letni 2012/2013 |
<1> Efekty kształcenia dla kierunku filologia słowiańska zatwierdzone uchwałą nr 138 Senatu UŚ z dnia 29 maja 2012r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ z dnia 24 kwietnia 2012r. <AKR> Wydział Filologiczny uzyskał pozytywną ocenę działalności jednostki Polskiej Komisji Akredytacyjnej. <E> Po ukończeniu studiów II stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów filologia słowiańska absolwent:
<W> #posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie systemu wybranych języków południowolub/ i zachodniosłowiańskich oraz odnosi ją do charakterystyki zjawisk obecnych w innych językach z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej #posiada podstawową wiedzę o powiązaniach wybranych języków południowo- lub/i zachodniosłowiańskich z językiem obcym niesłowiańskim i językiem łacińskim oraz o związkach kultury obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej z kulturą obszaru języka obcego niesłowiańskiego i kulturą antyczną #ma uporządkowaną wiedzę o tradycjach piśmiennictwa wybranego obszaru językowego południowo- lub/i zachodniosłowiańskiego oraz o specyfice rozwojowej i polskiej recepcji literatury wybranego obszaru językowego południowo- lub/i zachodniosłowiańskiego #ma uporządkowaną wiedzę o procesach historycznych, kulturowych i językowych kształtujących obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej #zna wybrane podstawowe zagadnienia z zakresu rozwoju kultury obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej #zna najważniejsze procesy historyczne kształtujące tożsamości lokalne, etniczne i narodowe w krajach Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej #orientuje się w specyfice przedmiotowej, głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach slawistyki #ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i wybranych metodologii badań literackich, a także najważniejszych orientacji krytycznoliterackich #ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i metodologii badań lingwistycznych, zna wybrane teorie lingwistyczne pozwalające na wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania języka #posiada ogólną wiedzę w zakresie wybranych dyscyplin naukowych z obszaru nauk humanistycznych i/lub społecznych
#posiada umiejętności językowe w zakresie wybranego pierwszego języka zachodniolub południowosłowiańskiego zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz posiada umiejętności językowe w zakresie wybranego drugiego języka zachodnio- lub południowosłowiańskiego zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego #posiada umiejętności językowe w zakresie języka obcego niesłowiańskiego zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego #potrafi wskazać powiązania między wybranymi językami zachodnio- i/lub południowosłowiańskimi oraz kulturą obszaru Słowiańszczyzny południowej i/lub zachodniej a językiem łacińskim i kulturą antyczną #analizuje teksty w wybranym języku południowo- i/lub zachodniosłowiańskim pod kątem fonetycznym, fonologicznym, morfologicznym, leksykalnym i składniowym, odnosząc je do zjawisk charakteryzujących inne języki z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub/i zachodniej #wskazuje, rozróżnia, i charakteryzuje podstawowe procesy historyczne, kulturowe i językowe kształtujące obszar współczesnej Słowiańszczyzny #potrafi zastosować posiadaną wiedzę dotycząca kultury wybranego obszaru Słowiańszczyzny (południowej lub zachodniej) do analizy historycznych i współczesnych przejawów kultury, wykazując ich znaczenie i wpływ na kształtowanie oraz postrzeganie tożsamości narodowej #potrafi odnieść posiadaną wiedzę historyczną dotyczącą jednego z narodów zachodniolub południowosłowiańskich do historycznych i współczesnych procesów kulturowych, politycznych i społecznych krajów Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej #rozpoznaje i charakteryzuje podstawowe kierunki rozwoju, status językowy, geograficzny i kulturowy literatury wybranego języka południowo- i/lub zachodniosłowiańskiego w kontekście rozwoju innych literatur słowiańskich oraz potrafi wskazać główne problemy z zakresu recepcji literatur słowiańskich w Polsce #samodzielnie dokonuje analizy tekstu literackiego z zastosowaniem aparatu krytycznoi teoretycznoliterackiego oraz sytuuje jego problematykę w szerszym kontekście wiedzy humanistycznej #potrafi odnieść posiadaną wiedzę z zakresu językoznawstwa teoretycznego do praktycznej analizy lingwistycznej tekstów współczesnych #sytuuje najważniejsze ustalenia z zakresu wybranych dyscyplin naukowych z obszaru nauk humanistycznych i/lub społecznych w perspektywie czasowej, odnosząc je do kontekstu słowiańskiego #posiada umiejętność posługiwania się komputerem w rozwiązywaniu podstawowych problemów edycji i tłumaczenia tekstów polskich i obcojęzycznych, znajdowania i oceniania odpowiednich źródeł informacji, znajomości metod i narzędzi uporządkowanego wyszukiwania, gromadzenia, analizowania i przetwarzania danych #potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie pisemne i ustne w wybranym języku południowo- i/lub zachodniosłowiańskim oraz w języku zachodnioeuropejskim na temat wybranych zagadnień z zakresu problematyki filologicznej, z wykorzystaniem różnych źródeł i materiałów przy poszanowaniu zasad prawa autorskiego #samodzielnie opracowuje wybrane zagadnienia, z poszanowaniem prawa autorskiego oraz z zachowaniem zasad obiektywności i akademickiego stylu wywodu – według kryteriów obowiązujących dla prac dyplomowych licencjackich (w szerokim zakresie: od doboru narzędzi edytorskich poprzez wyszukiwanie, selekcjonowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł do poprawnej kompletacji źródeł bibliograficznych) #potrafi w ograniczonym zakresie zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania zadań w praktyce <K> #wykazuje aktywną postawę w zakresie opanowania różnic między językami, dążąc do samodzielnego pogłębiania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowanego kierunku #potrafi uzasadnić swoje wybory, strategie i działania interpretacyjne #potrafi współdziałać i pracować w grupie #wykazuje tolerancję i zrozumienie dla odmienności kulturowej, dostrzegając wartości i potrzebę ochrony dóbr kultury, szczególnie obszaru Słowiańszczyzny południowej i zachodniej #uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych form i mediów |