Kultury mediów - stacjonarne I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | 02-S1KM13 |
Nazwa: | Kultury mediów - stacjonarne I stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 3 lata (6 semestrów) |
|
kultury mediów |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Filologiczny (od 2013/2014Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Filologiczny - Katowice (od 2013/2014Z) [ inne programy w tej jednostce ] Wydział Humanistyczny (od 2013/2014Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Nabyta w toku profesjonalnej, nowoczesnej i atrakcyjnej edukacji wiedza, kształtowana i modyfikowana równocześnie ze zmianami zachodzącymi w kulturze globalnej i w kulturach lokalnych, gwarantuje właściwe przygotowanie absolwenta do podejmowania pracy w działach instytucji i przedsiębiorstw zajmujących się współpracą z mediami, w radiu, telewizji i portalach internetowych, w mediach społecznościowych, w agencjach kampanii społecznych, reklamy, public relations i marketingu, w agencjach zajmujących się organizowaniem imprez masowych, w domach kultury, w doradztwie ds. użytkowania mediów i skutecznego komunikowania. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe |
Treści nauczania: |
<1>Efekty kształcenia dla kierunku KULTURY MEDIÓW zatwierdzone uchwałą nr 120 Senatu UŚ z dn. 28.05.2013. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału Filologicznego uchwałą 2/2014 z dn. 14.01.2014. Wydział Filologiczny uzyskał pozytywną ocenę działalności jednostki Polskiej Komisji Akredytacyjnej. <E>Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia o profilu kształcenia ogólnoakademickim na kierunku studiów kultury mediów absolwent: <W> #ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu medioznawstwa i komunikologii w systemie nauk humanistycznych oraz ich specyfice przedmiotowej metodologicznej #zna podstawową terminologię z zakresu wiedzy o mediach i komunikacji kulturowej #ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę obejmującą terminologie, teorie i metodologie z zakresu medioznawstwa i wiedzy o komunikacji kulturowej ze szczególnym uwzględnieniem dyscyplin wiedzy z takich obszarów jak: kultura wizualna, medioznawstwo, filmoznawstwo, teatrologia i sztuki performatywne, teoria kultury, teoria komunikacji, historia i teoria sztuki, sztuki plastyczne, antropologia kultury, historia kultury historia literatury, krytyka i interpretacja literacka, teoria i antropologia literatury, teoria języka, metody badań lingwistycznych, potrafi równoważnie pracować w oparciu o wąską i szeroką definicję zarówno kultury jak i mediów #ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę szczegółową z takich obszarów jak: kultura medialna i nowomedialna, kultura wizualna, teoria komunikacji, metody badań lingwistycznych, teoria, antropologia i filozofia kultury, antropologia kultury, interpretacja literacka, teoria sztuki, sztuki plastyczne, i sztuki performatywne #ma podstawową wiedzę o wzajemnych relacjach między medioznawstem i komunikologią oraz o ich powiązaniach z innymi dyscyplinami humanistycznymi #ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju medioznawstwa i wiedzy o komunikacji kulturowej i ich najważniejszych osiągnięciach #zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie medioznawstwa i wiedzy o komunikacji kulturowej #zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego #ma świadomość kompleksowej natury języka mediów oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń w sensie ogólnym, jak również w odniesieniu do poszczególnych dyskursów medialnych, ma także świadomość wielości i różnorodności języków poszczególnych dziedzin kultury i sztuki w obszarze nauk humanistycznych #ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury, orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym i intelektualnym #ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do nauk medioznawczych i komunikologicznych #ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji kulturowych (społecznych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) i ich istotnych elementach #zna podstawowe pojęcia socjologiczne przydatne w medioznawstwie i wiedzy o komunikacji kulturowej (fakt społeczny, styl życia, etos, formacja społeczna, wymiana społeczna, grupa odniesienia, wspólnota, społeczeństwo, stereotyp, mniejszości, życie codzienne itp.), ma wiedzę o społecznych podstawach przemian kulturowych, w tym w obszarze kultury medialnej i różnic kulturowych #zna rodzaje więzi społecznych odpowiadających dziedzinom penetracji socjologii kultury (społeczności lokalne, subkultury, warstwy, klasy) #ma podstawową wiedzę o społecznym i medialnym funkcjonowaniu człowieka; roli, miejscu, statusie, pozycji, prestiżu i ich społecznej dynamice
#potrafi wyszukiwać w różnych źródłach i selekcjonować potrzebne wiadomości, a następnie je analizować, interpretować, oceniać i użytkować #umie sformułować pytania badawcze i przeprowadzić analizę wyselekcjonowanych problemów, potrafi dobierać metody i narzędzia analityczne do badanego materiału, jest w stanie opracować wyniki badawcze i zaprezentować je w postaci prezentacji bądź publikacji umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu medioznawstwa i wiedzy o komunikacji kulturowej, rozwijać umiejętności badawcze, w tym analityczno-interpretacyjne zarówno w odniesieniu do wytworów kultury medialnej, jak i poświęconych im tekstów teoretyczno-metodologicznych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego #potrafi wykorzystywać wskazówki teoretyczne do interpretacji tekstów kultury żywej zapośredniczonej w mediach, umie posługiwać się pojęciami medioznawczymi i komunikologicznymi oraz ich zamiennikami w procesie nawiązywania społecznych interakcji #potrafi rozpoznać różne rodzaje zjawisk i wytworów kulturowych, jak również artystycznych z zakresu filmu i nowych mediów, działań performatywnych, sztuk wizualnych i publicystyki nowomedialnej; umie przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod, potrafi określić ich znaczenia oraz zrekonstruować i omówić sposoby ich oddziaływania społecznego, a także miejsce w kulturze współczesnej; umie logicznie, spójnie i merytorycznie argumentować korzystając z poznanych ujęć teoretycznych i metodologicznych oraz formułować wnioski zarówno w pracy indywidualnej, jak i podczas pracy w grupie #potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i nowych technologii komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie medioznawstwa i komunikacji kulturowej w tym z twórcami kultury i praktykami w języku polskim i językach obcych umie przygotować różne formy prac pisemnych dotyczących wybranych zagadnień szczegółowych w oparciu o podstawowe ujęcia teoretyczne z wykorzystaniem materiałów pochodzących z różnych źródeł #umie przygotować różne i zaprezentować formy wystąpień ustnych, szczególnie z wykorzystaniem multimediów poświęcone wybranym zagadnieniom szczegółowym w oparciu o podstawowe ujęcia teoretyczne z wykorzystaniem materiałów pochodzących z różnych źródeł; #ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego #potrafi zastosować instrumentarium socjologiczne w opisie zjawisk medioznawczych i komunikologicznych #odróżnia rodzaje struktur i instytucji społecznych i umie wskazać ich istotne elementy, potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-kulturowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla medioznawstwa i wiedzy o komunikacji kulturowej, potrafi rozpoznawać typy więzi społecznych odpowiadających dziedzinom penetracji kulturoznawczej #potrafi wskazać szanse i zagrożenia dla człowieka we współczesnym zmediatyzowanym społeczeństwie, wykorzystując standardowe metody i narzędzia z obszaru badań nad procesami komunikacyjnymi #posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk kulturowych w ich społecznym aspekcie, potrafi je opisać, umie wskazać społeczne funkcje mediów i multimediów, sztuki, mód kulturalnych, oraz zjawisk społecznych związanych z rozwojem reklamy <K> #rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie #potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role #potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania #prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu #ma świadomość odpowiedzialności za tworzenie i zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata, podejmuje działania z wykorzystaniem nowych technologii, mające na celu kreowanie, zachowanie i promocje dziedzictwa kultury #intensywnie i świadomie uczestniczy w różnorodnych formach życia kulturalnego, szczególnie za pośrednictwem mediów, ma świadomość wartości życia kulturalnego regionu, kraju, Europy i świata |