Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzynarodowe studia polskie - stacjonarne I stopnia

Ten program nie jest już aktywny (nie jest wyświetlany w katalogu i prawdopodobnie nie ma możliwości zapisania się na niego)

Informacje o programie studiów

Kod: 02-S1MP14
Nazwa: Międzynarodowe studia polskie - stacjonarne I stopnia
Tryb studiów: stacjonarne
Rodzaj studiów: pierwszego stopnia
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: międzynarodowe studia polskie
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Filologiczny (od 2014/2015Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Filologiczny - Katowice (od 2014/2015Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Humanistyczny (od 2014/2015Z) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Nie zdefiniowano standardowych toków nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat z międzynarodowych studiów polskich
Uprawnienia zawodowe: (brak danych)
Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe

Treści nauczania:

<1>

Efekty kształcenia dla kierunku międzynarodowe studia polskie zatwierdzone uchwałą nr 238 Senatu UŚ z dnia 18.03.2014.

Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 2 z dnia 15.04.2014.

<E>

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów międzynarodowe studia polskie

absolwent:

<W>

#posiada podstawową wiedzę o specyfice nauk humanistycznych i społecznych i ich relacji w systemie nauk oraz o miejscu

studiów nad językiem i kulturą wśród dyscyplin naukowych

#zna podstawową terminologię, orientacje badawcze, metody badań stosowane w naukach humanistycznych oraz

społecznych, wykorzystywane w badaniach nad językiem i kulturą oraz w dziedzinie wybranej specjalności

#posiada podstawową wiedzę na temat związków studiów nad językiem i kulturą z innymi dziedzinami nauki (psychologią,

socjologią, historią, teorią komunikacji, estetyką)

#posiada podstawową wiedzę o kulturze światowej i kulturach regionów, ich interferencjach historycznych i współczesnych, o

najnowszych tendencjach w ich rozwoju oraz o ich uwarunkowaniach zewnętrznych

#posiada podstawową wiedzę o zróżnicowanej strukturze kultury polskiej oraz jej uczestnictwie w kulturach regionów i

relacjach z kulturami regionów

#posiada wiedzę o historii sztuki regionów i jej współczesności, o relacjach i zróżnicowaniach w jej obszarze oraz o relacjach

sztuki polskiej ze sztuką światową z uwzględnieniem literatury

#posiada podstawow wiedzę na temat struktury i dziejów języka polskiego, jego zróżnicowania oraz miejsca w obszarze

rodzin językowych i sytuacji w świecie

#posiada wiedzę o wielorakim zróżnicowaniu tekstów artystycznych oraz o ich stratyfikacjach wewnętrznych

#posiada podstawową wiedzę z zakresu komunikacji międzykulturowej, recepcji i komparatystyki kulturowej

#posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z wybieraną specjalnością i z dyscyplinami pokrewnymi

#posiada wiedzę zorientowaną na wykorzystanie nabytej wiedzy o języku i kulturze w działaniach związanych z wybieraną

specjalnością

#ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz społecznych i

komunikacyjnych uwarunkowań procesów i zjawisk kulturowych

#posiada podstawową wiedzę o współczesnych dokonaniach ośrodków i szkół badawczych z dziedziny badań nad językiem i

kulturą oraz wybranej specjalności

#zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury i ich wzajemnych relacji w obszarach jednolitości i

zróżnicowania kulturowego

#zna i rozumie podstawowe zasady analizy i interpretacji tekstów językowych i ich wzajemnych relacji w obszarach

jednolitości i zróżnicowania kulturowego

#zna i rozumie zasady postępowania badawczego, etyki naukowej; zna pojęcia z zakresu prawa autorskiego i innych

niezbędnych aktów prawnych; rozumie potrzebę ochrony własności intelektualnej

#ma wiedzę o tekstach kultury funkcjonujących w ramach różnych obiegów komunikacyjnych i kulturowych, w tym tekstów

języka

#poiada podstawową wiedzę o instytucjach kultury, współczesnym życiu kulturalnym, propagowaniu, podtrzymywaniu i

rozwijaniu kultury

#potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie studiów nad językiem i kulturą;

potrafi na tej podstawie formułować krytyczne wnioski

#posiada podstawowe umiejętności formułowania i analizy problemów badawczych, doboru metod i określania założeń

metodologicznych oraz ideowych

#potrafi rozważyć problem badawczy z perspektywy metodologii kulturoznawczych i językoznawczych

#potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju, dokonać analizy własnych działań i wskazać obszary wymagające

modyfikacji w przyszłym działaniu

#potrafi odnieść się krytycznie do literatury naukowej z zakresu studiów nad językiem i kulturą oraz wybraną specjalnością,

jak również rozwijać podstawowe umiejętności badawcze z pomocą opiekuna naukowego

#umie dokonać obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk językowych i kulturowych, posługując się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi, pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu odpowiednich dyscyplin

#potrafi dokonać samodzielnej analizy i interpretacji zjawisk z zakresu danej specjalności, posługując się odpowiednimi dla

nich ujęciami teoretycznymi, pojęciami i paradygmatami badawczymi

#potrafi wskazać konteksty, uwarunkowania i relacje, w jakich funkcjonują analizowane i interpretowane zjawiska

#potrafi interpretować zjawiska językowe i kulturowe przez pryzmat wybranych specjalności

#posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, wyprowadzania wniosków badawczych oraz syntetycznego

podsumowania z wykorzystaniem literatury przedmiotu z obszaru kulturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin

pokrewnych i związanych z wybraną specjalnością, posługując się sprawnie wyspecjalizowanym słownictwem i strukturami

językowymi z tego zakresu

#potrafi zredagować tekst pisemny lub wystąpienie ustne przeznaczone dla różnych obiegów komunikacyjnych oraz grup

odbiorczych, zredagowane w języku polskim lub obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych

#potrafi przygotować na temat określony przez opiekuna naukowego prace semestralne oraz pracę dyplomową, które

spełniają standardy wypowiedzi akademickiej (uwzględniają stan badań, zawierają literaturę przedmiotu, odnośniki,

respektują reguły prawa autorskiego)

#potrafi przygotować wystąpienie ustne referujące dane zagadnienie szczegółowe z zakresu studiów nad językiem i kulturą

oraz z zakresu wybranej specjalności z wykorzystaniem technik prezentacji multimedialnej

#posiada znajomość języka obcego (należącego do języków konferencyjnych) w stopniu pozwalającym na samodzielną

lekturę fachowej literatury w tym języku (zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu

Kształcenia Językowego), jak również podstawową znajomość innych języków na poziomie A wraz ze znajomością ich

uwarunkowań kulturowych

<K>

#ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny swojej kompetencji, rozumie potrzebę

ciągłego dokształcania się zawodowego, nakreśla kierunki własnego rozwoju

#potrafi pracować w ramach zespołu realizującego wyznaczone zadanie

#potrafi efektywnie zaplanować realizację wyznaczonego lub określonego samodzielnie zadania

#odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje zadania związane ze specjalnością

#ma przekonanie o wadze przestrzegania zasad etyki zawodowej

#ma świadomość roli języka i kultury oraz innych zjawisk z obszaru studiowanych specjalności jako dobra lokalnego,

regionalnego i światowego, wykazuje szacunek dla tych wartości

#rozumie doniosłość języka oraz kultury w definiowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych i komunikacyjnych

#rozumie fenomen wielokulturowości; zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się kultur oraz relacji i wpływów

kulturowych

#ma przekonanie o doniosłości regionalnych zróżnicowań języków i kultur

#jest świadom znaczenia udziału języka i kultury polskiej oraz języków i kultur innych narodów w kulturze światowej

#systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym jako twórca tekstów, działając na rzecz zachowania dziedzictwa

kulturowego Polski i regionów europejskich i pozaeuropejskich

#interesuje się nowymi zjawiskami w życiu kulturalnym

kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)