Międzynarodowe studia polskie - stacjonarne I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | 02-S1MP14 |
Nazwa: | Międzynarodowe studia polskie - stacjonarne I stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 3 lata (6 semestrów) |
|
międzynarodowe studia polskie |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Filologiczny (od 2014/2015Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Filologiczny - Katowice (od 2014/2015Z) [ inne programy w tej jednostce ] Wydział Humanistyczny (od 2014/2015Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: | (brak danych) |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe |
Treści nauczania: |
<1> Efekty kształcenia dla kierunku międzynarodowe studia polskie zatwierdzone uchwałą nr 238 Senatu UŚ z dnia 18.03.2014. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 2 z dnia 15.04.2014. <E> Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów międzynarodowe studia polskie absolwent: <W> #posiada podstawową wiedzę o specyfice nauk humanistycznych i społecznych i ich relacji w systemie nauk oraz o miejscu studiów nad językiem i kulturą wśród dyscyplin naukowych #zna podstawową terminologię, orientacje badawcze, metody badań stosowane w naukach humanistycznych oraz społecznych, wykorzystywane w badaniach nad językiem i kulturą oraz w dziedzinie wybranej specjalności #posiada podstawową wiedzę na temat związków studiów nad językiem i kulturą z innymi dziedzinami nauki (psychologią, socjologią, historią, teorią komunikacji, estetyką) #posiada podstawową wiedzę o kulturze światowej i kulturach regionów, ich interferencjach historycznych i współczesnych, o najnowszych tendencjach w ich rozwoju oraz o ich uwarunkowaniach zewnętrznych #posiada podstawową wiedzę o zróżnicowanej strukturze kultury polskiej oraz jej uczestnictwie w kulturach regionów i relacjach z kulturami regionów #posiada wiedzę o historii sztuki regionów i jej współczesności, o relacjach i zróżnicowaniach w jej obszarze oraz o relacjach sztuki polskiej ze sztuką światową z uwzględnieniem literatury #posiada podstawow wiedzę na temat struktury i dziejów języka polskiego, jego zróżnicowania oraz miejsca w obszarze rodzin językowych i sytuacji w świecie #posiada wiedzę o wielorakim zróżnicowaniu tekstów artystycznych oraz o ich stratyfikacjach wewnętrznych #posiada podstawową wiedzę z zakresu komunikacji międzykulturowej, recepcji i komparatystyki kulturowej #posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z wybieraną specjalnością i z dyscyplinami pokrewnymi #posiada wiedzę zorientowaną na wykorzystanie nabytej wiedzy o języku i kulturze w działaniach związanych z wybieraną specjalnością #ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz społecznych i komunikacyjnych uwarunkowań procesów i zjawisk kulturowych #posiada podstawową wiedzę o współczesnych dokonaniach ośrodków i szkół badawczych z dziedziny badań nad językiem i kulturą oraz wybranej specjalności #zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury i ich wzajemnych relacji w obszarach jednolitości i zróżnicowania kulturowego #zna i rozumie podstawowe zasady analizy i interpretacji tekstów językowych i ich wzajemnych relacji w obszarach jednolitości i zróżnicowania kulturowego #zna i rozumie zasady postępowania badawczego, etyki naukowej; zna pojęcia z zakresu prawa autorskiego i innych niezbędnych aktów prawnych; rozumie potrzebę ochrony własności intelektualnej #ma wiedzę o tekstach kultury funkcjonujących w ramach różnych obiegów komunikacyjnych i kulturowych, w tym tekstów języka #poiada podstawową wiedzę o instytucjach kultury, współczesnym życiu kulturalnym, propagowaniu, podtrzymywaniu i rozwijaniu kultury
#potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie studiów nad językiem i kulturą; potrafi na tej podstawie formułować krytyczne wnioski #posiada podstawowe umiejętności formułowania i analizy problemów badawczych, doboru metod i określania założeń metodologicznych oraz ideowych #potrafi rozważyć problem badawczy z perspektywy metodologii kulturoznawczych i językoznawczych #potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju, dokonać analizy własnych działań i wskazać obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu #potrafi odnieść się krytycznie do literatury naukowej z zakresu studiów nad językiem i kulturą oraz wybraną specjalnością, jak również rozwijać podstawowe umiejętności badawcze z pomocą opiekuna naukowego #umie dokonać obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk językowych i kulturowych, posługując się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu odpowiednich dyscyplin #potrafi dokonać samodzielnej analizy i interpretacji zjawisk z zakresu danej specjalności, posługując się odpowiednimi dla nich ujęciami teoretycznymi, pojęciami i paradygmatami badawczymi #potrafi wskazać konteksty, uwarunkowania i relacje, w jakich funkcjonują analizowane i interpretowane zjawiska #potrafi interpretować zjawiska językowe i kulturowe przez pryzmat wybranych specjalności #posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, wyprowadzania wniosków badawczych oraz syntetycznego podsumowania z wykorzystaniem literatury przedmiotu z obszaru kulturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych i związanych z wybraną specjalnością, posługując się sprawnie wyspecjalizowanym słownictwem i strukturami językowymi z tego zakresu #potrafi zredagować tekst pisemny lub wystąpienie ustne przeznaczone dla różnych obiegów komunikacyjnych oraz grup odbiorczych, zredagowane w języku polskim lub obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych #potrafi przygotować na temat określony przez opiekuna naukowego prace semestralne oraz pracę dyplomową, które spełniają standardy wypowiedzi akademickiej (uwzględniają stan badań, zawierają literaturę przedmiotu, odnośniki, respektują reguły prawa autorskiego) #potrafi przygotować wystąpienie ustne referujące dane zagadnienie szczegółowe z zakresu studiów nad językiem i kulturą oraz z zakresu wybranej specjalności z wykorzystaniem technik prezentacji multimedialnej #posiada znajomość języka obcego (należącego do języków konferencyjnych) w stopniu pozwalającym na samodzielną lekturę fachowej literatury w tym języku (zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego), jak również podstawową znajomość innych języków na poziomie A wraz ze znajomością ich uwarunkowań kulturowych <K> #ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny swojej kompetencji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego, nakreśla kierunki własnego rozwoju #potrafi pracować w ramach zespołu realizującego wyznaczone zadanie #potrafi efektywnie zaplanować realizację wyznaczonego lub określonego samodzielnie zadania #odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje zadania związane ze specjalnością #ma przekonanie o wadze przestrzegania zasad etyki zawodowej #ma świadomość roli języka i kultury oraz innych zjawisk z obszaru studiowanych specjalności jako dobra lokalnego, regionalnego i światowego, wykazuje szacunek dla tych wartości #rozumie doniosłość języka oraz kultury w definiowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych i komunikacyjnych #rozumie fenomen wielokulturowości; zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się kultur oraz relacji i wpływów kulturowych #ma przekonanie o doniosłości regionalnych zróżnicowań języków i kultur #jest świadom znaczenia udziału języka i kultury polskiej oraz języków i kultur innych narodów w kulturze światowej #systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym jako twórca tekstów, działając na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego Polski i regionów europejskich i pozaeuropejskich #interesuje się nowymi zjawiskami w życiu kulturalnym |