Kulturoznawstwo - stacjonarne II stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | 02-S2KU12 |
Nazwa: | Kulturoznawstwo - stacjonarne II stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2 lata (4 semestry) |
|
kulturoznawstwo |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Filologiczny (od 2012/2013Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Filologiczny - Katowice (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] Wydział Humanistyczny (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Pozostałe toki nauczania
2 semestr kulturoznawstwa /stacj.II stopnia/ |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
dyplom ukończenia studiów lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Po ukończeniu studiów absolwenci tego kierunku są przygotowani do pracy w: wydawnictwach, działach promocji książki, redakcjach pism, radiu i telewizji, teatrach, muzeach, kinach, ośrodkach kultury, galeriach, klubach, rządowych, samorządowych i pozarządowych instytucjach upowszechniających i promujących kulturę, agencjach promocyjnych i reklamowych, agencjach public relations. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie |
Treści nauczania: |
<1> Efekty kształcenia dla kierunku kulturoznawstwo zatwierdzone Uchwałą nr 133/2012 Senatu UŚ z dnia 29.05.2012r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału Filologicznego uchwałą nr 11/2012 z dnia 19.06.2012 r. <AKR> Wydział Filologiczny uzyskał pozytywną ocenę działalności jednostki Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Kierunek Kulturoznawstwo uzyskał pozytywną ocenę jakości kształcenia Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej. <E> Po ukończeniu studiów II stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów kulturoznawstwo absolwent:
<W> # ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kulturoznawstwa, którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej # zna terminologię kulturoznawczą na poziomie rozszerzonym (w tym z: teorii, antropologii, filozofii i historii kultury, nauki o literaturze, nauki o teatrze i filmie, estetyki, komunikacji kulturowej i wiedzy o mediach) # ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę obejmującą terminologie, teorie i metodologie z zakresu kulturoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem takich dyscyplin wiedzy jak: teoria kultury, antropologia kultury, filozofia kultury, historia kultury historia literatury, krytyka i interpretacja literacka, teoria i antropologia literatury, teoria komunikacji, metody badań lingwistycznych, historia i teoria sztuki, sztuki plastyczne, kultura wizualna, teatrologia i sztuki performatywne, filmoznawstwo i media audiowizualne; potrafi równoważnie pracować w oparciu o wąską i szeroką definicję kultury # ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę szczegółową z wybranych zakresów teorii kultury, antropologii kultury, historii kultury, historii literatury, krytyki i interpretacji literackiej, teorii i antropologii literatury, teorii komunikacji, metod badań lingwistycznych, historii i teorii sztuki, sztuk plastycznych, kultury wizualnej, teatrologii i sztuk performatywnych, filmoznawstwa i mediów audiowizualnych # ma pogłębioną wiedzę o multidyscyplinarności kulturoznawstwa i o jego powiązaniach z innymi dyscyplinami humanistycznymi, pozwalającą na integrowanie różnych pól badawczych # ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą teorię, antropologię i historię kultury, naukę o literaturze, naukę o teatrze i filmie, estetykę, komunikację kulturową i wiedzę o mediach # zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, problematyzowania i wartościowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie dyscyplin kulturoznawczych # zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz reguły zarządzania zasobami własności intelektualnej # ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń w sensie ogólnym, jak również w odniesieniu do poszczególnych dyscyplin kulturoznawczych, ma także świadomość wielości języków poszczególnych dziedzin kultury i obszarów sztuk, a także różnorodności dyskursów w obszarze nauk humanistycznych # ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym # ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do aktywności komunikacyjnej zapośredniczonej i niezapośredniczonej medialnie # ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian komunikacyjnych związanych z wybranymi strukturami, instytucjami i więziami społecznymi; ma świadomość ich korelacji z rozwojem technologii i systemów medialnych; zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
# potrafi wyszukiwać w różnych źródłach i selekcjonować potrzebne wiadomości, a następnie je analizować, interpretować, integrować i oceniać oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy # posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie analizy prac naukowych, syntezy różnych idei i poglądów; potrafi przeprowadzić analizę złożonych problemów, potrafi dobierać metody i stosować odpowiednie narzędzia badawcze, jest w stanie opracować i zaprezentować wyniki badawcze # umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu kulturoznawstwa, poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować zadania zmierzające do samorozwoju zawodowego # potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych dyscyplin kulturoznawczych i wykorzystywać zdobyte umiejętności do badań nad różnymi obszarami kultury # potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i interpretację zjawisk i wytworów kulturowych, jak również artystycznych z zakresu filmu i nowych mediów, teatru i działań performatywnych, sztuk wizualnych i literatury; w sposób świadomy stosuje metody wypracowane na gruncie nauk humanistycznych, potrafi określić znaczenia zjawisk i wytworów kulturowych oraz zrekonstruować i omówić sposoby ich oddziaływania społecznego, a także wskazać ich miejsce w procesie historycznokulturowym # umie logicznie, spójnie i merytorycznie argumentować korzystając z poznanych ujęć teoretycznych i metodologicznych oraz formułować wnioski i syntetyczne podsumowania # korzystając ze zdobytej wiedzy naukowej oraz wypracowanych umiejętności obcowania z wytworami kultury umie formułować krytyczne opinie i prezentować je w różnych formach i za pośrednictwem różnych mediów # potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych z twórcami kultury oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin kulturoznawstwa i pokrewnych dyscyplin naukowych w języku polskim i językach obcych; potrafi popularyzować wiedzę z zakresu szeroko pojętej kultury – tj. wiedzę naukową o kulturze, wiedzę o wytworach kultury i instytucjach kultury # opierając się na właściwych ujęciach teoretycznych i wykorzystując materiały pochodzące z różnych źródeł, umie przygotować zaawansowane formy prac pisemnych (szkic problemowy, praca analityczno-interpretacyjna, sprawozdanie z badań, recenzja, rozprawa naukowa etc.), które dotyczą wybranych problemów naukowych # umie przygotować różne formy wystąpień ustnych wymagające wykorzystania specjalistycznej wiedzy naukowej z obszaru kulturoznawstwa # potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z obszaru komunikacji kulturowej, w tym komunikacji wizerunkowej, komunikacji wizualnej, nowych mediów, z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów # potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne i kulturowe oraz wzajemne relacje między tymi zjawiskami; potrafi zastosować metody wypracowane na gruncie nauk społecznych i humanistycznych # posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznej oceny tych zjawisk w różnych obszarach komunikacji (artystycznej, wizerunkowej, werbalnej, wizualnej, nowomedialnej, etc.) <K> # rozumie potrzebę pogłębiania swej wiedzy i umiejętności, inspiruje edukacyjne działania innych i animuje życie kulturalne # potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi uczestniczyć w zespołowym opracowaniu problemów i zagadnień badawczych # potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania # prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu # aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata # świadomie i systematycznie uczestniczy w różnorodnych formach życia kulturalnego, także za pośrednictwem mediów, interesuje się nowatorskimi formami wyrazu artystycznego i nowymi zjawiskami w kulturze. |