Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kulturoznawstwo - stacjonarne II stopnia

Ten program nie jest już aktywny (nie jest wyświetlany w katalogu i prawdopodobnie nie ma możliwości zapisania się na niego)

Informacje o programie studiów

Kod: 02-S2KU12
Nazwa: Kulturoznawstwo - stacjonarne II stopnia
Tryb studiów: stacjonarne
Rodzaj studiów: drugiego stopnia
Czas trwania: 2 lata (4 semestry)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: kulturoznawstwo
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Filologiczny (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Filologiczny - Katowice (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Humanistyczny (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Nie zdefiniowano standardowych toków nauczania

Pozostałe toki nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

dyplom ukończenia studiów lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Magisterium z kulturoznawstwa
Uprawnienia zawodowe:

Po ukończeniu studiów absolwenci tego kierunku są przygotowani do pracy w: wydawnictwach, działach promocji książki, redakcjach pism, radiu i telewizji, teatrach, muzeach, kinach, ośrodkach kultury, galeriach, klubach, rządowych, samorządowych i pozarządowych instytucjach upowszechniających i promujących kulturę, agencjach promocyjnych i reklamowych, agencjach public relations.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie

Treści nauczania:

<1>

Efekty kształcenia dla kierunku kulturoznawstwo zatwierdzone Uchwałą nr 133/2012 Senatu UŚ z dnia 29.05.2012r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału Filologicznego uchwałą nr 11/2012 z dnia 19.06.2012 r.

<AKR>

Wydział Filologiczny uzyskał pozytywną ocenę działalności jednostki Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Kierunek Kulturoznawstwo uzyskał pozytywną ocenę jakości kształcenia Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej.

<E>

Po ukończeniu studiów II stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów kulturoznawstwo absolwent:

<W>

# ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kulturoznawstwa, którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej

# zna terminologię kulturoznawczą na poziomie rozszerzonym (w tym z: teorii, antropologii, filozofii i historii kultury, nauki o literaturze, nauki o teatrze i filmie, estetyki, komunikacji kulturowej i wiedzy o mediach)

# ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę obejmującą terminologie, teorie i metodologie z zakresu kulturoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem takich dyscyplin wiedzy jak: teoria kultury, antropologia kultury, filozofia kultury, historia kultury historia literatury, krytyka i interpretacja literacka, teoria i antropologia literatury, teoria komunikacji, metody badań lingwistycznych, historia i teoria sztuki, sztuki plastyczne, kultura wizualna, teatrologia i sztuki performatywne, filmoznawstwo i media audiowizualne; potrafi równoważnie pracować w oparciu o wąską i szeroką definicję kultury

# ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę szczegółową z wybranych zakresów teorii kultury, antropologii kultury, historii kultury, historii literatury, krytyki i interpretacji literackiej, teorii i antropologii literatury, teorii komunikacji, metod badań lingwistycznych, historii i teorii sztuki, sztuk plastycznych, kultury wizualnej, teatrologii i sztuk performatywnych, filmoznawstwa i mediów audiowizualnych

# ma pogłębioną wiedzę o multidyscyplinarności kulturoznawstwa i o jego powiązaniach z innymi dyscyplinami humanistycznymi, pozwalającą na integrowanie różnych pól badawczych

# ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą teorię, antropologię i historię kultury, naukę o literaturze, naukę o teatrze i filmie, estetykę, komunikację kulturową i wiedzę o mediach

# zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, problematyzowania i wartościowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie dyscyplin kulturoznawczych

# zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz reguły zarządzania zasobami własności intelektualnej

# ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń w sensie ogólnym, jak również w odniesieniu do poszczególnych dyscyplin kulturoznawczych, ma także świadomość wielości języków poszczególnych dziedzin kultury i obszarów sztuk, a także różnorodności dyskursów w obszarze nauk humanistycznych

# ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym

# ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do aktywności komunikacyjnej zapośredniczonej i niezapośredniczonej medialnie

# ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian komunikacyjnych związanych z wybranymi strukturami, instytucjami i więziami społecznymi; ma świadomość ich korelacji z rozwojem technologii i systemów medialnych; zna rządzące tymi zmianami prawidłowości

# potrafi wyszukiwać w różnych źródłach i selekcjonować potrzebne wiadomości, a następnie je analizować, interpretować, integrować i oceniać oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy

# posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie analizy prac naukowych, syntezy różnych idei i poglądów; potrafi przeprowadzić analizę złożonych problemów, potrafi dobierać metody i stosować odpowiednie narzędzia badawcze, jest w stanie opracować i zaprezentować wyniki badawcze

# umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu kulturoznawstwa, poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować zadania zmierzające do samorozwoju zawodowego

# potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych dyscyplin kulturoznawczych i wykorzystywać zdobyte umiejętności do badań nad różnymi obszarami kultury

# potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i interpretację zjawisk i wytworów kulturowych, jak również artystycznych z zakresu filmu i nowych mediów, teatru i działań performatywnych, sztuk wizualnych i literatury; w sposób świadomy stosuje metody wypracowane na gruncie nauk humanistycznych, potrafi określić znaczenia zjawisk i wytworów kulturowych oraz zrekonstruować i omówić sposoby ich oddziaływania społecznego, a także wskazać ich miejsce w procesie historycznokulturowym

# umie logicznie, spójnie i merytorycznie argumentować korzystając z poznanych ujęć teoretycznych i metodologicznych oraz formułować wnioski i syntetyczne podsumowania

# korzystając ze zdobytej wiedzy naukowej oraz wypracowanych umiejętności obcowania z wytworami kultury umie formułować krytyczne opinie i prezentować je w różnych formach i za pośrednictwem różnych mediów

# potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych z twórcami kultury oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin kulturoznawstwa i pokrewnych dyscyplin naukowych w języku polskim i językach obcych; potrafi popularyzować wiedzę z zakresu szeroko pojętej kultury – tj. wiedzę naukową o kulturze, wiedzę o wytworach kultury i instytucjach kultury

# opierając się na właściwych ujęciach teoretycznych i wykorzystując materiały pochodzące z różnych źródeł, umie przygotować zaawansowane formy prac pisemnych (szkic problemowy, praca analityczno-interpretacyjna, sprawozdanie z badań, recenzja, rozprawa naukowa etc.), które dotyczą wybranych problemów naukowych

# umie przygotować różne formy wystąpień ustnych wymagające wykorzystania specjalistycznej wiedzy naukowej z obszaru kulturoznawstwa

# potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z obszaru komunikacji kulturowej, w tym komunikacji wizerunkowej, komunikacji wizualnej, nowych mediów, z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów

# potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne i kulturowe oraz wzajemne relacje między tymi zjawiskami; potrafi zastosować metody wypracowane na gruncie nauk społecznych i humanistycznych

# posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznej oceny tych zjawisk w różnych obszarach komunikacji (artystycznej, wizerunkowej, werbalnej, wizualnej, nowomedialnej, etc.)

<K>

# rozumie potrzebę pogłębiania swej wiedzy i umiejętności, inspiruje edukacyjne działania innych i animuje życie kulturalne

# potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi uczestniczyć w zespołowym opracowaniu problemów i zagadnień badawczych

# potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

# prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

# aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata

# świadomie i systematycznie uczestniczy w różnorodnych formach życia kulturalnego, także za pośrednictwem mediów, interesuje się nowatorskimi formami wyrazu artystycznego i nowymi zjawiskami w kulturze.

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)