Informatyka stosowana - stacjonarne I stopnia /inżynierskie/
Informacje o programie studiów
Kod: | 03-S1IS14 |
Nazwa: | Informatyka stosowana - stacjonarne I stopnia /inżynierskie/ |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 3,5 roku (7 semestrów) |
|
informatyka stosowana |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Matematyki, Fizyki i Chemii (od 2014/2015Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (od 2014/2015Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: | (brak danych) |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe |
Treści nauczania: |
<1> Efekty kształcenia dla kierunku informatyka stosowana zatwierdzone uchwałą nr 232 Senatu UŚ z dnia 18.03.2014. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 53 z dnia 20.06.2017. <E> Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów informatyka stosowana absolwent: <W> #posiada elementarną wiedzę w zakresie matematycznych podstaw algorytmiki, rozumie matematyczne podstawy analizy algorytmów i wpływ doboru struktur danych i algorytmów na czas działania programów komputerowych #posiada wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw sterowania oraz podstawowych elementów i układów automatyki i robotyki #ma podstawową wiedzę o metodach sztucznej inteligencji #posiada ogólną, perspektywiczną wiedzę z różnych działów informatyki i powiązanych z nią dziedzin nauki i techniki #zna i rozumie podstawowe pojęcia, opis matematyczny, algorytmy oraz operacje wykonywane na grafice rastrowej i wektorowej; zna przestrzenie barw oraz zasady oświetlania obiektów i renderingu #Posiada ogólną wiedzę na temat wybranych metod naukowych oraz zna zagadnienia charakterystyczne dla dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów
#potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w celu podnoszenia kwalifikacji i kompetencji zawodowych #zna co najmniej jeden język obcy na poziomie średniozaawansowanym (B2), ponadto potrafi korzystać z anglojęzycznej literatury informatycznej #potrafi określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia się z wykorzystaniem źródeł i zasobów bibliotecznych, źródeł elektronicznych i baz danych #Posiada umiejętność stawiania i analizowania problemów na podstawie pozyskanych treści z zakresu dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów <K> #zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia się i podnoszenia własnych kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych #umie pracować w grupie przyjmując w niej różne role; rozumie podział zadań i konieczność wywiązania się jednostki z powierzonego zadania; potrafi wysłuchać innego zdania i podjąć merytoryczną dyskusję nad danym zagadnieniem; potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębianiu zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania #ma świadomość roli społecznej absolwenta technicznego kierunku studiów, dostrzega i rozumie potrzebę propagowania informacji odnośnie rozwoju informatyki oraz innych aspektów działania inżyniera-informatyka #Rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy <W-I> #zna podstawowe pojęcia i twierdzenia z wybranych działów matematyki wyższej obejmujące logikę, analizę matematyczną, algebrę, geometrię analityczną, matematykę dyskretną, probabilistykę; zna podstawowe techniki obliczeniowe p rzydatne w informatyce; rozumie znaczenie formalizmu matematycznego w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów informatycznych oraz inżynierskich #ma wiedzę w zakresie fizyk i obejmującą: elementy mechaniki, elektryczność i magnetyzm, optykę i mechanikę kwantową oraz fizyczne podstawy działania wybranych urządzeń półprzewodnikowych i optronicznych #posiada wiedzę w zakresie podstaw elektrotechniki, elektroniki oraz techniki cyfrowej #posiada uporządkowaną wiedzę na temat współczesnych paradygmatów, języków i metod programowania oraz inżynierii oprogramowania #posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania i rozwoju oprogramowania oraz typowych środowisk i narzędzi wytwarzania oprogramowania #posiada podstawową wiedzę na temat wykorzystywania typowych aplikacji oraz systemów informatycznych do celów użytkowych i inżynierskich #zna strukturę i organizację typowych systemów komputerowych; zna i rozumie koncepcję „konwencjonalnej maszyny” w architekturze systemu komputerowego; zna metody realizacji przetwarzania sekwencyjnego oraz równoległego w systemach komputerowych #posiada wiedzę w zakresie akwizycji i przetwarzania danych pomiarowych niezbędną do realizacji prostych automatycznych systemów pomiarowych #posiada wiedzę niezbędną do zaprojektowania i oprogramowania prostego systemu wbudowanego, zna specyfikę, strukturę i organizację typowych mikroprocesorów i mikrokontrolerów #posiada podstawową wiedzę o współczesnych metodach projektowania z wykorzystaniem systemów CAD/CAM/CAE #zna i rozumie koncepcję oraz typową funkcjonalność systemu operacyjnego, pracy wielozadaniowej/wielowątkowej, wielodostępu; zna podstawowe mechanizmy komunikacji wewnątrzsystemowej; posiada podstawową wiedzę na temat wirtualizacji i jej znaczenia dla współczesnych technologii informatycznych #posiada niezbędną wiedzę na temat współczesnych technologii sieciowych i internetowych, zna modele referencyjne systemów sieciowych, w tym model ISO/OSI; zna podstawowe protokoły, usługi i aplikacje sieciowe, oraz typowe sposoby transmisji danych z uwzględnieniem specyfiki wykorzystywanych mediów #posiada podstawowa wiedzę odnośnie zagrożeń bezpieczeństwa w typowych środowiskach sieciowych/systemowych i zna odpowiednie sposoby ochrony i przeciwdziałania #zna algebrę relacyjnych baz danych i relacyjny model baz danych, zna algebraiczne podstawy, polecenia z podziałem na ich grupy funkcjonalne oraz składnię strukturalnego języka zapytań (SQL) do baz danych, ma podstawową wiedzę w zakresie modelowania danych i projektowania baz danych, zna wybrane narzędzia komputerowego wspomagania projektowania (CASE) relacyjnych baz danych i zasady ich użytkowania; posiada niezbędną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i administracji baz danych #ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań ekonomicznych, prawnych i etycznych związanych z działalnością inżyniera informatyka, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy #zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego i patentowego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej #posiada elementarną wiedzę z zakresu zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej, zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości #posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych zagadnień omawianych w ramach modułu specjalistycznego <U-I> #potrafi w sposób poprawny i zrozumiały, w mowie i piśmie, formułować twierdzenia i definicje; posiada umiejętność stosowania metod matematycznych do rozwiązywania prostych problemów informatycznych; potrafi użyć formalizmu matematycznego do precyzyjnego opisu zadań informatycznych o charakterze praktycznym #potrafi stosować metody numeryczne do rozwiązania problemów matematycznych; potrafi korzystać z pakietów oprogramowania wspomagających takie obliczenia #potrafi konstruować algorytmy z wykorzystaniem klasycznych struktur danych oraz podstawowych technik algorytmicznych; potrafi zapisywać klasyczne algorytmy w postaci schematu blokowego, listy kroków, w pseudokodzie oraz w wybranym języku programowania; potrafi stosować metody matematyczne do oceny efektywności prostych algorytmów #posiada umiejętność tworzenia i przetwarzania grafiki przy użyciu dostępnych aplikacji #potrafi opisywać i analizować podstawowe zjawiska fizyczne z wykorzystaniem adekwatnego aparatu matematycznego; potrafi weryfikować modele rzeczywistego świata, a także przewidywać zdarzenia i stany na podstawie znanych modeli #potrafi dokonać analizy obwodu elektrycznego przy pomocy odpowiedniej metody, przeprowadzić pomiary oraz zinterpretować uzyskane wyniki dla różnych wielkości elektrycznych #potrafi projektować i implementować typowe aplikacje w wybranym języku programowania, w tym aplikacje wykorzystujące interfejsy graficzne i komunikacyjne #posiada podstawowe umiejętności w zakresie programowania niskopoziomowego oraz systemowego, w tym programowania mikroprocesorów i mikrokontrolerów dla potrzeb systemów wbudowanych #potrafi zaprojektować i zbudować proste układy pomiarowe oraz proste urządzenia zawierające układy automatycznej regulacji #potrafi stworzyć aplikacje implementującą algorytmy akwizycji, przetwarzania i prezentacji danych pomiarowych #potrafi przygotowywać proste modele mechaniczne oraz układy elektroniczne z pomocą odpowiednich pakietów CAD #potrafi wskazać i oszacować czynniki wpływające na wydajność danego systemu komputerowego, mikroprocesorowego lub mikrokontrolera oraz eksperymentalnie wyznaczyć odpowiednie parametry #potrafi wykorzystać funkcjonalność typowych systemów operacyjnych, w szczególności systemów uniksowych, powłoki systemowej oraz skryptów tej powłoki; potrafi wykorzystać możliwości systemu operacyjnego do zarządzania zbiorami danych #potrafi zaprojektować i zrealizować prostą konfigurację sieci lokalnej z dostępem do Internetu, w oparciu o typowe urządzenia aktywne i media transmisyjne; potrafi wykonać podstawowe testy diagnostyczne stanu i funkcjonalności dla typowej sieci komputerowej oraz typowych usług sieciowych #potrafi ocenić zagrożenia występujące w systemach informatycznych i umie zastosować właściwe sposoby eliminacji tych zagrożeń #potrafi rozwiązywać zagadnienia z zakresu eksploracji danych za pomocą algebry relacyjnych baz danych; potrafi konstruować poprawne i optymalne zapytania SQL do baz danych; potrafi obsługiwać i wykorzystywać bazy danych, w tym jako źródło danych aplikacji bazodanowych; potrafi projektować poprawne i integralne relacyjne bazy danych, w tym z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowego wspomagania projektowania (CASE); potrafi opracować poprawną i przejrzystą dokumentację projektu relacyjnej bazy danych; potrafi administrować bazami danych i dbać o bezpieczeństwo danych #posiada umiejętność opisywania przestrzeni problemu; posiada umiejętność dobierania algorytmu przeszukiwania heurystycznego do specyfiki problemu i jego implementacji #posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia wystąpień ustnych dotyczących szczegółowych zagadnień informatycznych ze wsparciem środków multimedialnych; posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych dotyczących szczegółowych zagadnień informatycznych, z wykorzystaniem różnych źródeł informacji #posiada umiejętność implementacji podstawowych algorytmów grafiki rastrowej oraz wektorowej, zarówno 2D jak i 3D; potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne; potrafi właściwie dobrać rozwiązania sprzętowe charakterystyczne dla grafiki komputerowej #potrafi wykorzystać i zastosować w praktyce inżynierskiej rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych zagadnień omawianych w ramach modułu specjalistycznego #potrafi wskazywać rozwiązania alternatywne i/lub kompromisowe dla podejmowanych działań inżynierskich, uwzględniając przy tym wyniki wstępnej analizy ekonomicznej <K-I> #dostrzega i docenia rolę oraz znaczenie informatyki dla rozwoju cywilizacji, nauki i techniki; pojmuje interdyscyplinarny charakter informatyki; dostrzega i docenia rolę oraz znaczenie systemów otwartych i wolnego oprogramowania dla rozwoju technologii informatycznych, podejmuje starania propagujące wolne oprogramowanie #rozumie pozatechniczne aspekty stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność; rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; postępuje etycznie #potrafi myśleć i działać w kategoriach przedsiębiorczości, uwzględniając koszty, efekty ekonomiczne, rachunek zysków i strat, opłacalność, rozwiązania kompromisowe |