Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Informatyka stosowana - stacjonarne I stopnia /inżynierskie/

Ten program nie jest już aktywny (nie jest wyświetlany w katalogu i prawdopodobnie nie ma możliwości zapisania się na niego)

Informacje o programie studiów

Kod: 03-S1IS14
Nazwa: Informatyka stosowana - stacjonarne I stopnia /inżynierskie/
Tryb studiów: stacjonarne
Rodzaj studiów: pierwszego stopnia
Czas trwania: 3,5 roku (7 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: informatyka stosowana
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Matematyki, Fizyki i Chemii (od 2014/2015Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (od 2014/2015Z) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Nie zdefiniowano standardowych toków nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Inżynier z informatyki stosowanej
Uprawnienia zawodowe: (brak danych)
Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe

Treści nauczania:

<1>

Efekty kształcenia dla kierunku informatyka stosowana zatwierdzone uchwałą nr 232 Senatu UŚ z dnia 18.03.2014. Program

kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 53 z dnia 20.06.2017.

<E>

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów informatyka stosowana

absolwent:

<W>

#posiada elementarną wiedzę w zakresie matematycznych podstaw algorytmiki, rozumie matematyczne podstawy analizy

algorytmów i wpływ doboru struktur danych i algorytmów na czas działania programów komputerowych

#posiada wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw sterowania oraz podstawowych elementów i układów automatyki i

robotyki

#ma podstawową wiedzę o metodach sztucznej inteligencji

#posiada ogólną, perspektywiczną wiedzę z różnych działów informatyki i powiązanych z nią dziedzin nauki i techniki

#zna i rozumie podstawowe pojęcia, opis matematyczny, algorytmy oraz operacje wykonywane na grafice rastrowej i

wektorowej; zna przestrzenie barw oraz zasady oświetlania obiektów i renderingu

#Posiada ogólną wiedzę na temat wybranych metod naukowych oraz zna zagadnienia charakterystyczne dla dyscypliny

nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów

#potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w celu podnoszenia kwalifikacji i kompetencji zawodowych

#zna co najmniej jeden język obcy na poziomie średniozaawansowanym (B2), ponadto potrafi korzystać z anglojęzycznej

literatury informatycznej

#potrafi określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia się z wykorzystaniem źródeł i

zasobów bibliotecznych, źródeł elektronicznych i baz danych

#Posiada umiejętność stawiania i analizowania problemów na podstawie pozyskanych treści z zakresu dyscypliny nauki

niezwiązanej z kierunkiem studiów

<K>

#zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia się i podnoszenia własnych kompetencji

zawodowych, osobistych i społecznych

#umie pracować w grupie przyjmując w niej różne role; rozumie podział zadań i konieczność wywiązania się jednostki z

powierzonego zadania; potrafi wysłuchać innego zdania i podjąć merytoryczną dyskusję nad danym zagadnieniem; potrafi

odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; potrafi precyzyjnie

formułować pytania służące pogłębianiu zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania

#ma świadomość roli społecznej absolwenta technicznego kierunku studiów, dostrzega i rozumie potrzebę propagowania

informacji odnośnie rozwoju informatyki oraz innych aspektów działania inżyniera-informatyka

#Rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin

oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy

<W-I>

#zna podstawowe pojęcia i twierdzenia z wybranych działów matematyki wyższej obejmujące logikę, analizę matematyczną,

algebrę, geometrię analityczną, matematykę dyskretną, probabilistykę; zna podstawowe techniki obliczeniowe p rzydatne w

informatyce; rozumie znaczenie formalizmu matematycznego w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów informatycznych

oraz inżynierskich

#ma wiedzę w zakresie fizyk i obejmującą: elementy mechaniki, elektryczność i magnetyzm, optykę i mechanikę kwantową

oraz fizyczne podstawy działania wybranych urządzeń półprzewodnikowych i optronicznych

#posiada wiedzę w zakresie podstaw elektrotechniki, elektroniki oraz techniki cyfrowej

#posiada uporządkowaną wiedzę na temat współczesnych paradygmatów, języków i metod programowania oraz inżynierii

oprogramowania

#posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania i rozwoju oprogramowania oraz typowych środowisk i narzędzi

wytwarzania oprogramowania

#posiada podstawową wiedzę na temat wykorzystywania typowych aplikacji oraz systemów informatycznych do celów

użytkowych i inżynierskich

#zna strukturę i organizację typowych systemów komputerowych; zna i rozumie koncepcję „konwencjonalnej maszyny” w

architekturze systemu komputerowego; zna metody realizacji przetwarzania sekwencyjnego oraz równoległego w systemach

komputerowych

#posiada wiedzę w zakresie akwizycji i przetwarzania danych pomiarowych niezbędną do realizacji prostych automatycznych

systemów pomiarowych

#posiada wiedzę niezbędną do zaprojektowania i oprogramowania prostego systemu wbudowanego, zna specyfikę,

strukturę i organizację typowych mikroprocesorów i mikrokontrolerów

#posiada podstawową wiedzę o współczesnych metodach projektowania z wykorzystaniem systemów CAD/CAM/CAE

#zna i rozumie koncepcję oraz typową funkcjonalność systemu operacyjnego, pracy wielozadaniowej/wielowątkowej,

wielodostępu; zna podstawowe mechanizmy komunikacji wewnątrzsystemowej; posiada podstawową wiedzę na temat

wirtualizacji i jej znaczenia dla współczesnych technologii informatycznych

#posiada niezbędną wiedzę na temat współczesnych technologii sieciowych i internetowych, zna modele referencyjne

systemów sieciowych, w tym model ISO/OSI; zna podstawowe protokoły, usługi i aplikacje sieciowe, oraz typowe sposoby

transmisji danych z uwzględnieniem specyfiki wykorzystywanych mediów

#posiada podstawowa wiedzę odnośnie zagrożeń bezpieczeństwa w typowych środowiskach sieciowych/systemowych i zna

odpowiednie sposoby ochrony i przeciwdziałania

#zna algebrę relacyjnych baz danych i relacyjny model baz danych, zna algebraiczne podstawy, polecenia z podziałem na

ich grupy funkcjonalne oraz składnię strukturalnego języka zapytań (SQL) do baz danych, ma podstawową wiedzę w

zakresie modelowania danych i projektowania baz danych, zna wybrane narzędzia komputerowego wspomagania

projektowania (CASE) relacyjnych baz danych i zasady ich użytkowania; posiada niezbędną wiedzę z zakresu

bezpieczeństwa i administracji baz danych

#ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań ekonomicznych, prawnych i etycznych związanych z działalnością

inżyniera informatyka, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy

#zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego i patentowego;

potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej

#posiada elementarną wiedzę z zakresu zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej, zna ogólne zasady tworzenia

i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości

#posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych zagadnień omawianych w ramach modułu specjalistycznego

<U-I>

#potrafi w sposób poprawny i zrozumiały, w mowie i piśmie, formułować twierdzenia i definicje; posiada umiejętność

stosowania metod matematycznych do rozwiązywania prostych problemów informatycznych; potrafi użyć formalizmu

matematycznego do precyzyjnego opisu zadań informatycznych o charakterze praktycznym

#potrafi stosować metody numeryczne do rozwiązania problemów matematycznych; potrafi korzystać z pakietów

oprogramowania wspomagających takie obliczenia

#potrafi konstruować algorytmy z wykorzystaniem klasycznych struktur danych oraz podstawowych technik algorytmicznych;

potrafi zapisywać klasyczne algorytmy w postaci schematu blokowego, listy kroków, w pseudokodzie oraz w wybranym

języku programowania; potrafi stosować metody matematyczne do oceny efektywności prostych algorytmów

#posiada umiejętność tworzenia i przetwarzania grafiki przy użyciu dostępnych aplikacji

#potrafi opisywać i analizować podstawowe zjawiska fizyczne z wykorzystaniem adekwatnego aparatu matematycznego;

potrafi weryfikować modele rzeczywistego świata, a także przewidywać zdarzenia i stany na podstawie znanych modeli

#potrafi dokonać analizy obwodu elektrycznego przy pomocy odpowiedniej metody, przeprowadzić pomiary oraz

zinterpretować uzyskane wyniki dla różnych wielkości elektrycznych

#potrafi projektować i implementować typowe aplikacje w wybranym języku programowania, w tym aplikacje wykorzystujące

interfejsy graficzne i komunikacyjne

#posiada podstawowe umiejętności w zakresie programowania niskopoziomowego oraz systemowego, w tym

programowania mikroprocesorów i mikrokontrolerów dla potrzeb systemów wbudowanych

#potrafi zaprojektować i zbudować proste układy pomiarowe oraz proste urządzenia zawierające układy automatycznej

regulacji

#potrafi stworzyć aplikacje implementującą algorytmy akwizycji, przetwarzania i prezentacji danych pomiarowych

#potrafi przygotowywać proste modele mechaniczne oraz układy elektroniczne z pomocą odpowiednich pakietów CAD

#potrafi wskazać i oszacować czynniki wpływające na wydajność danego systemu komputerowego, mikroprocesorowego lub

mikrokontrolera oraz eksperymentalnie wyznaczyć odpowiednie parametry

#potrafi wykorzystać funkcjonalność typowych systemów operacyjnych, w szczególności systemów uniksowych, powłoki

systemowej oraz skryptów tej powłoki; potrafi wykorzystać możliwości systemu operacyjnego do zarządzania zbiorami

danych

#potrafi zaprojektować i zrealizować prostą konfigurację sieci lokalnej z dostępem do Internetu, w oparciu o typowe

urządzenia aktywne i media transmisyjne; potrafi wykonać podstawowe testy diagnostyczne stanu i funkcjonalności dla

typowej sieci komputerowej oraz typowych usług sieciowych

#potrafi ocenić zagrożenia występujące w systemach informatycznych i umie zastosować właściwe sposoby eliminacji tych

zagrożeń

#potrafi rozwiązywać zagadnienia z zakresu eksploracji danych za pomocą algebry relacyjnych baz danych; potrafi

konstruować poprawne i optymalne zapytania SQL do baz danych; potrafi obsługiwać i wykorzystywać bazy danych, w tym

jako źródło danych aplikacji bazodanowych; potrafi projektować poprawne i integralne relacyjne bazy danych, w tym z

wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowego wspomagania projektowania (CASE); potrafi opracować poprawną i

przejrzystą dokumentację projektu relacyjnej bazy danych; potrafi administrować bazami danych i dbać o bezpieczeństwo

danych

#posiada umiejętność opisywania przestrzeni problemu; posiada umiejętność dobierania algorytmu przeszukiwania

heurystycznego do specyfiki problemu i jego implementacji

#posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia wystąpień ustnych dotyczących szczegółowych zagadnień

informatycznych ze wsparciem środków multimedialnych; posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych

dotyczących szczegółowych zagadnień informatycznych, z wykorzystaniem różnych źródeł informacji

#posiada umiejętność implementacji podstawowych algorytmów grafiki rastrowej oraz wektorowej, zarówno 2D jak i 3D;

potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne; potrafi właściwie dobrać rozwiązania sprzętowe

charakterystyczne dla grafiki komputerowej

#potrafi wykorzystać i zastosować w praktyce inżynierskiej rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych zagadnień

omawianych w ramach modułu specjalistycznego

#potrafi wskazywać rozwiązania alternatywne i/lub kompromisowe dla podejmowanych działań inżynierskich, uwzględniając

przy tym wyniki wstępnej analizy ekonomicznej

<K-I>

#dostrzega i docenia rolę oraz znaczenie informatyki dla rozwoju cywilizacji, nauki i techniki; pojmuje interdyscyplinarny

charakter informatyki; dostrzega i docenia rolę oraz znaczenie systemów otwartych i wolnego oprogramowania dla rozwoju

technologii informatycznych, podejmuje starania propagujące wolne oprogramowanie

#rozumie pozatechniczne aspekty stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność;

rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; postępuje etycznie

#potrafi myśleć i działać w kategoriach przedsiębiorczości, uwzględniając koszty, efekty ekonomiczne, rachunek zysków i

strat, opłacalność, rozwiązania kompromisowe

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)