Chemia - stacjonarne II stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | 03-S2CH12 |
Nazwa: | Chemia - stacjonarne II stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2 lata (4 semestry) |
|
chemia |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Matematyki, Fizyki i Chemii (od 2012/2013Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Pozostałe toki nauczania
1 semestr chemii, specjalność chemia budowlana /stacj. II stopnia/ |
1 semestr chemii, specjalność computer chemistry /stacjonarne II stopnia/ |
1 semestr chemii, specjalność drug chemistry /stacjonarne II stopnia/ |
1 semestr chemii /stacjonarne II stopnia/ |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
dyplom ukończenia studiów lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Studia II stopnia na kierunku chemia mają za zadanie umożliwić studentom pogłębienie wiedzy z zakresu chemii, a także rozwijać własne zainteresowania w ramach specjalistycznych zajęć. Biorąc po uwagę aktualne trendy i zapotrzebowanie rynku pracy, w programie kształcenia kładziemy duży nacisk na kształtowanie u studentów praktycznych umiejętności pozwalających na efektywną pracę w zawodzie chemika i rozwiązywanie problemów związanych z wykonywanym zawodem. W szczególności, absolwent studiów II stopnia na kierunku chemia (bez względu na obraną specjalność) będzie: - posiadał dobrze ugruntowaną wiedzę z podstawowych dziedzin chemii uzyskaną w trakcie studiów I stopnia, - szeroki i interdyscyplinarny ogląd problematyki chemicznej, który uzyska dzięki zaawansowanym kursom i zajęciom praktycznym oferowanym na poszczególnych specjalnościach, - potrafił pracować indywidualnie i zespołowo w celu osiągnięcia określonych rezultatów, - przeprowadzał odpowiednie czynności laboratoryjne i analizy, a także obsługiwał sprzęt laboratoryjny i aparaturę pomiarową, - posługiwał się literaturą fachową dostępną w języku polskim i angielskim, - dojrzały do podejmowania decyzji i krytycznej oceny bazując na wiedzy w zakresie obranego kierunku/specjalności, - mógł prowadzić badania, a także uczestniczyć w projektach badawczych z zakresu różnych dziedzin chemii, - świadom roli rozwijania własnych zainteresowań i ustawicznego pogłębiania wiedzy, - potrafił przedstawić wyniki własnych badań w formie pisemnej i/lub ustnej mając na uwadze odbiorcę, - posiadał odpowiednie kompetencje umożliwiające kontynuację edukacji na studiach III stopnia. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie |
Treści nauczania: |
<1> Efekty kształcenia dla kierunku Chemia zatwierdzone uchwałą senatu nr 133 z dnia 29 maja 2012 r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą nr 1 UŚ z dnia 27 marca 2012 r. <E> Po ukończeniu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów Chemia absolwent: <W> #dysponuje rozszerzoną wiedzą w zakresie chemii, jej historycznego rozwoju, znaczenia dla postępu nauk ścisłych oraz poznania świata i rozwoju ludzkości #posiada zaawansowaną wiedzę z takich działów chemii, jak: chemia analityczna, fizyczna, teoretyczna i nieorganiczna #posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą nowoczesnych technik pomiarowych stosowanych w analizie chemicznej, w szczególności chromatografii #zna podstawy teoretyczne wybranych metod spektroskopii molekularnej, służących do określania budowy molekuł związków chemicznych #potrafi objaśnić zaawansowane pojęcia krystalografii rentgenowskiej, elektronografii i neutronografii #dysponuje zaawansowaną wiedzą w dziedzinie wybranej przez siebie specjalności i specjalizacji #poznał matematykę wyższą w zakresie niezbędnym do zrozumienia, opisu i modelowania procesów chemicznych na średnim poziomie złożoności #zna pojęcia chemoinformatyki i potrafi wyszczególnić metody chemoinformatyczne stosowane w analizie danych #zna wybrane zaawansowane techniki obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii #poznał specjalistyczne narzędzia informatyczne do oceny statystycznej wyników eksperymentu, obliczeń i przygotowania prezentacji #zna teoretyczne podstawy działania aparatury pomiarowej #posiada ogólną wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i najnowszych odkryciach w zakresie chemii #zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy potrzebne przy organizacji samodzielnego stanowiska badawczego i pozwalające na samodzielną pracę na stanowisku badawczym (pomiarowym) #zna i rozumie aspekty prawne i etyczne związane z ochroną własności intelektualnej, przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
#dla prostych mieszanin związków chemicznych potrafi wskazać odpowiednie warunki rozdziału chromatograficznego #potrafi określić strukturę, charakterystykę spektralną i właściwości związków chemicznych w różnych stanach skupienia oraz opisać reakcje chemiczne na gruncie chemii teoretycznej #świadomie rozwija wiedzę w zakresie wybranej przez siebie specjalności i specjalizacji #planuje i wykonuje podstawowe badania naukowe z zakresu chemii #potrafi dobrać metodę i aparaturę do wykonania konkretnej analizy chemicznej z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych #stosuje wybrane metody spektroskopowe do określenia budowy związków chemicznych i interpretuje widma prostych układów molekularnych #umie rozwiązywać problemy związane z budową, reaktywnością oraz wzajemnymi oddziaływaniami molekuł #wyznacza strukturę prostych cząsteczek metodami mechaniki molekularnej i chemii kwantowej #potrafi praktycznie zastosować poznane metody otrzymywania monokryształów #przygotowuje próbkę do badań i stosuje technikę dyfrakcji do rozwiązywania problemów analitycznych, identyfikacyjnych i strukturalnych #wyszukuje informacje w strukturalnych bazach danych #stosuje proste edytory molekularne #analizuje dane stosując techniki chemoinformatyczne/chemometryczne #opracowuje wyniki badań własnych i dokonuje krytycznej analizy wyników #potrafi wyszukiwać niezbędne informacje na określony temat posługując się literaturą naukową, bazami danych i innymi źródłami #potrafi wnioskować na podstawie danych literaturowych oraz odnosić się do tych danych krytycznie #posługuje się krajowymi i międzynarodowymi czasopismami naukowymi z dziedziny chemii #wykazuje umiejętność asocjacji wiedzy z różnych gałęzi chemii i nauk pokrewnych, i potrafi wytłumaczyć określone problemy z dziedziny biologii, ochrony środowiska, farmacji, czy medycyny #potrafi przedstawić w mowie i piśmie wyniki badań własnych lub cudzych #uzasadnia i opisuje cel prowadzonych badań, ich metodologię i znaczenie #potrafi w mowie i w piśmie przedstawić zagadnienia popularno-naukowe dotyczące wyników odkryć naukowych z zakresu chemii i nauk pokrewnych #samodzielnie poznaje wybrane zagadnienia i określa kierunki dalszego kształcenia #przygotowuje prace pisemne z dziedziny chemii i/lub innych nauk pokrewnych, które zawierają cel, metodologię badań, wyniki i ich znaczenie w kontekście badań o podobnej tematyce #przygotowuje i prezentuje wystąpienia ustne w języku polskim i angielskim dotyczące zagadnień z dziedziny chemii i nauk pokrewnych o charakterze popularnonaukowym i specjalistycznym #posługuje się językiem angielskim w stopniu niezbędnym do czytania literatury fachowej. Ma umiejętność komunikowania się w języku angielskim na poziomie B2+ #planuje badania własne, konieczne do weryfikacji hipotez pracy magisterskiej #w realizacji badań posługuje się zasadami zrównoważonego rozwoju, postępuje zgodnie z zasadami BHP i bezpiecznie postępuje z chemikaliami #potrafi obsługiwać specjalistyczną aparaturę pomiarową lub oprogramowanie (w przypadku pracy teoretycznej) w celu uzyskania wyników badań, będących przedmiotem pracy magisterskiej <K> #zdaje sobie sprawę z poziomu własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie #potrafi inspirować i organizować procesy uczenia się innych osób #wykazuje odpowiedzialność za powierzony sobie zakres prac badawczych, za pracę własną i innych #ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, związane z pracą zespołową #rozumie konieczność systematycznej pracy nad projektami o charakterze długofalowym #rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej i postępuje etycznie #jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i pracy innych #posiada rozwinięty nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu problemów praktycznych #krytycznie podchodzi do informacji rozpowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresu nauk ścisłych #rozumie potrzebę popularyzacji wyników badań oraz wybranych zagadnień chemicznych #samodzielnie planuje swoją karierę zawodową lub naukową |