Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chemia - stacjonarne II stopnia

Ten program nie jest już aktywny (nie jest wyświetlany w katalogu i prawdopodobnie nie ma możliwości zapisania się na niego)

Informacje o programie studiów

Kod: 03-S2CH12
Nazwa: Chemia - stacjonarne II stopnia
Tryb studiów: stacjonarne
Rodzaj studiów: drugiego stopnia
Czas trwania: 2 lata (4 semestry)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: chemia
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Matematyki, Fizyki i Chemii (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Nie zdefiniowano standardowych toków nauczania

Pozostałe toki nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

dyplom ukończenia studiów lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Magisterium z chemii
Uprawnienia zawodowe:

Studia II stopnia na kierunku chemia mają za zadanie umożliwić studentom pogłębienie wiedzy z zakresu chemii, a także rozwijać własne zainteresowania w ramach specjalistycznych zajęć. Biorąc po uwagę aktualne trendy i zapotrzebowanie rynku pracy, w programie kształcenia kładziemy duży nacisk na kształtowanie u studentów praktycznych umiejętności pozwalających na efektywną pracę w zawodzie chemika i rozwiązywanie problemów związanych z wykonywanym zawodem.

W szczególności, absolwent studiów II stopnia na kierunku chemia (bez względu na obraną specjalność) będzie:

- posiadał dobrze ugruntowaną wiedzę z podstawowych dziedzin chemii uzyskaną w trakcie studiów I stopnia,

- szeroki i interdyscyplinarny ogląd problematyki chemicznej, który uzyska dzięki zaawansowanym kursom i zajęciom praktycznym oferowanym na poszczególnych specjalnościach,

- potrafił pracować indywidualnie i zespołowo w celu osiągnięcia określonych rezultatów,

- przeprowadzał odpowiednie czynności laboratoryjne i analizy, a także obsługiwał sprzęt laboratoryjny i aparaturę pomiarową,

- posługiwał się literaturą fachową dostępną w języku polskim i angielskim,

- dojrzały do podejmowania decyzji i krytycznej oceny bazując na wiedzy w zakresie obranego kierunku/specjalności,

- mógł prowadzić badania, a także uczestniczyć w projektach badawczych z zakresu różnych dziedzin chemii,

- świadom roli rozwijania własnych zainteresowań i ustawicznego pogłębiania wiedzy,

- potrafił przedstawić wyniki własnych badań w formie pisemnej i/lub ustnej mając na uwadze odbiorcę,

- posiadał odpowiednie kompetencje umożliwiające kontynuację edukacji na studiach III stopnia.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie

Treści nauczania:

<1>

Efekty kształcenia dla kierunku Chemia zatwierdzone uchwałą senatu nr 133 z dnia 29 maja 2012 r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą nr 1 UŚ z dnia 27 marca 2012 r.

<E>

Po ukończeniu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów Chemia absolwent:

<W>

#dysponuje rozszerzoną wiedzą w zakresie chemii, jej historycznego rozwoju, znaczenia dla postępu nauk ścisłych oraz poznania świata i rozwoju ludzkości

#posiada zaawansowaną wiedzę z takich działów chemii, jak: chemia analityczna, fizyczna, teoretyczna i nieorganiczna

#posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą nowoczesnych technik pomiarowych stosowanych w analizie chemicznej, w szczególności chromatografii

#zna podstawy teoretyczne wybranych metod spektroskopii molekularnej, służących do określania budowy molekuł związków chemicznych

#potrafi objaśnić zaawansowane pojęcia krystalografii rentgenowskiej, elektronografii i neutronografii

#dysponuje zaawansowaną wiedzą w dziedzinie wybranej przez siebie specjalności i specjalizacji

#poznał matematykę wyższą w zakresie niezbędnym do zrozumienia, opisu i modelowania procesów chemicznych na średnim poziomie złożoności

#zna pojęcia chemoinformatyki i potrafi wyszczególnić metody chemoinformatyczne stosowane w analizie danych

#zna wybrane zaawansowane techniki obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii

#poznał specjalistyczne narzędzia informatyczne do oceny statystycznej wyników eksperymentu, obliczeń i przygotowania prezentacji

#zna teoretyczne podstawy działania aparatury pomiarowej

#posiada ogólną wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i najnowszych odkryciach w zakresie chemii

#zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy potrzebne przy organizacji samodzielnego stanowiska badawczego i pozwalające na samodzielną pracę na stanowisku badawczym (pomiarowym)

#zna i rozumie aspekty prawne i etyczne związane z ochroną własności intelektualnej, przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej

#dla prostych mieszanin związków chemicznych potrafi wskazać odpowiednie warunki rozdziału chromatograficznego

#potrafi określić strukturę, charakterystykę spektralną i właściwości związków chemicznych w różnych stanach skupienia oraz opisać reakcje chemiczne na gruncie chemii teoretycznej

#świadomie rozwija wiedzę w zakresie wybranej przez siebie specjalności i specjalizacji

#planuje i wykonuje podstawowe badania naukowe z zakresu chemii

#potrafi dobrać metodę i aparaturę do wykonania konkretnej analizy chemicznej z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych

#stosuje wybrane metody spektroskopowe do określenia budowy związków chemicznych i interpretuje widma prostych układów molekularnych

#umie rozwiązywać problemy związane z budową, reaktywnością oraz wzajemnymi oddziaływaniami molekuł

#wyznacza strukturę prostych cząsteczek metodami mechaniki molekularnej i chemii kwantowej

#potrafi praktycznie zastosować poznane metody otrzymywania monokryształów

#przygotowuje próbkę do badań i stosuje technikę dyfrakcji do rozwiązywania problemów analitycznych, identyfikacyjnych i strukturalnych

#wyszukuje informacje w strukturalnych bazach danych

#stosuje proste edytory molekularne

#analizuje dane stosując techniki chemoinformatyczne/chemometryczne

#opracowuje wyniki badań własnych i dokonuje krytycznej analizy wyników

#potrafi wyszukiwać niezbędne informacje na określony temat posługując się literaturą naukową, bazami danych i innymi źródłami

#potrafi wnioskować na podstawie danych literaturowych oraz odnosić się do tych danych krytycznie

#posługuje się krajowymi i międzynarodowymi czasopismami naukowymi z dziedziny chemii

#wykazuje umiejętność asocjacji wiedzy z różnych gałęzi chemii i nauk pokrewnych, i potrafi wytłumaczyć określone problemy z dziedziny biologii, ochrony środowiska, farmacji, czy medycyny

#potrafi przedstawić w mowie i piśmie wyniki badań własnych lub cudzych

#uzasadnia i opisuje cel prowadzonych badań, ich metodologię i znaczenie

#potrafi w mowie i w piśmie przedstawić zagadnienia popularno-naukowe dotyczące wyników odkryć naukowych z zakresu chemii i nauk pokrewnych

#samodzielnie poznaje wybrane zagadnienia i określa kierunki dalszego kształcenia

#przygotowuje prace pisemne z dziedziny chemii i/lub innych nauk pokrewnych, które zawierają cel, metodologię badań, wyniki i ich znaczenie w kontekście badań o podobnej tematyce

#przygotowuje i prezentuje wystąpienia ustne w języku polskim i angielskim dotyczące zagadnień z dziedziny chemii i nauk pokrewnych o charakterze popularnonaukowym i specjalistycznym

#posługuje się językiem angielskim w stopniu niezbędnym do czytania literatury fachowej. Ma umiejętność komunikowania się w języku angielskim na poziomie B2+

#planuje badania własne, konieczne do weryfikacji hipotez pracy magisterskiej

#w realizacji badań posługuje się zasadami zrównoważonego rozwoju, postępuje zgodnie z zasadami BHP i bezpiecznie postępuje z chemikaliami

#potrafi obsługiwać specjalistyczną aparaturę pomiarową lub oprogramowanie (w przypadku pracy teoretycznej) w celu uzyskania wyników badań, będących przedmiotem pracy magisterskiej

<K>

#zdaje sobie sprawę z poziomu własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

#potrafi inspirować i organizować procesy uczenia się innych osób

#wykazuje odpowiedzialność za powierzony sobie zakres prac badawczych, za pracę własną i innych

#ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, związane z pracą zespołową

#rozumie konieczność systematycznej pracy nad projektami o charakterze długofalowym

#rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej i postępuje etycznie

#jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i pracy innych

#posiada rozwinięty nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu problemów praktycznych

#krytycznie podchodzi do informacji rozpowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresu nauk ścisłych

#rozumie potrzebę popularyzacji wyników badań oraz wybranych zagadnień chemicznych

#samodzielnie planuje swoją karierę zawodową lub naukową

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)