Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna - niestacjonarne II stopnia

Ten program nie jest już aktywny (nie jest wyświetlany w katalogu i prawdopodobnie nie ma możliwości zapisania się na niego)

Informacje o programie studiów

Kod: 05-N2DK12
Nazwa: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna - niestacjonarne II stopnia
Tryb studiów: niestacjonarne
Rodzaj studiów: drugiego stopnia
Czas trwania: 2 lata (4 semestry)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Nauk Społecznych (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Nauk Społecznych (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Nie zdefiniowano standardowych toków nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

dyplom ukończenia studiów lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Magisterium z dziennikarstwa i komunikacji społecznej
Uprawnienia zawodowe:

"-"

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie

Treści nauczania:

<1> Efekty kształcenia dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna zatwierdzone uchwałą nr 133 Senatu UŚ z dnia 29 maja 2012. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą z dnia 18 czerwca 2013

<AKR>

Wydział Nauk Społecznych uzyskał pozytywną ocenę działalności jednostki Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

<E>

Po ukończeniu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów dziennikarstwo i komunikacja społeczna absolwent:

<W>

#zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w nauce o mediach i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych zajmujących się badaniem zjawiska komunikacji, zwłaszcza w wymiarze masowym

#ma uporządkowaną pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę szczegółową w obszarze wiedzy o mediach, w relacji do pokrewnych dyscyplin naukowych zajmujących się badaniem zjawiska komunikowania i komunikowania się

#ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju dziennikarstwa i komunikacji społecznej jego nurtach, rozumie ich społeczno-polityczne i ekonomiczno-technologiczne uwarunkowania

#ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej dziennikarstwa i komunikacji społecznej, zna główne szkoły, podejścia i paradygmaty badawcze na temat komunikowania masowego

#ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania struktur medialnych i ich roli w funkcjonowaniu nowoczesnego społeczeństwa

#rozumie i posiada pogłębioną wiedzę na temat wpływu mediów na zachowania społeczne oraz ich rolę w procesie socjalizacji jednostki oraz w odniesieniu do komunikacyjnych wymiarów życia indywidualnego i zbiorowego

#ma pogłębioną wiedzę na temat tendencji rozwojowych i uwarunkowań funkcjonowania współczesnych mediów masowych ( także nowych mediów) i ich rolę w różnych aspektach funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego

#ma pogłębioną wiedzę na temat metod i technik badań nad mediami w aspekcie całego procesu komunikacyjnego oraz interdyscyplinarności tego typu procedur badawczych

#posiada poszerzoną wiedzę na temat zarządzania organizacjami medialnymi od poziomu redakcyjnego do koncernu medialnego w wymiarze krajowym i międzynarodowym

#ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania rynku medialnego, procesów konwergencji, zarządzania informacją i reklamą oraz ich skutków dla zawodu dziennikarskiego i pokrewnych profesji

#ma szeroką znajomość dyskursu medialnego i możliwość jego analizy; rozumie zależności między kształtowaniem się form i stylów komunikacji werbalnej a zmianami w społeczeństwie informacyjnym, zwłaszcza w odniesieniu do nowych mediów

#posiada pogłębioną wiedzę z zakresu ochrony własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem prawa autorskiego oraz prawa mediów masowych, w dobie rozwoju nowych mediów i ich konwergencji

#ma rozszerzoną wiedzę na temat norm i zasad etycznych, zawodu dziennikarskiego i pokrewnych profesji w okresie postępującego urynkowienia informacji dziennikarskiej

#ma pogłębioną świadomość na temat konieczności stałego doskonalenia wiedzy i planowania własnego rozwoju w warunkach zmieniającej się rzeczywistości komunikacyjnej oraz zna ogólne zasady tworzenia rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości

#dogłębnie rozumie proces formowania struktury opinii publicznej, jej znaczenie w funkcjonowaniu społeczeństwa demokratycznego oraz rolę środków masowego przekazu w kształtowaniu opinii publicznej

#posiada szeroką wiedzę na temat procesów na arenie międzynarodowej zarówno w skali regionalnej jak i globalnej oraz mechanizmów funkcjonowania organizacji międzynarodowych, zarówno w aspekcie politycznym jak i ekonomicznym

#rozumie zasady funkcjonowania i organizacji systemu społeczno-kulturowego oraz procesy i zjawiska składające się na życie kulturalne, zarówno w wymiarze lokalnym i regionalnym, jak i krajowym czy międzynarodowym, zwłaszcza w wymiarze komunikacyjnym

#posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i przetwarzania informacji z różnych źródeł oraz formułowania na tej podstawie krytycznych sądów na temat zjawisk i procesów komunikacyjnych

#potrafi wykorzystywać poszerzoną wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o mediach oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizowania, interpretowania procesów komunikacyjnych z wykorzystaniem terminologii i paradygmatów właściwych tym naukom

#potrafi posługiwać się wybranymi, złożonymi modelami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych odnośnie długofalowych strategii realizowanych form, sposobów i typów procesów komunikacyjnych, zarówno w wymiarze jednostkowym jak i grupowym

#posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań medioznawczych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; potrafi wnioskować, opracować oraz przedstawić wyniki badań, jak również wskazać dalsze ich etapy i kierunki

#potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień związanych z procesami komunikowania, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne, jak również korzystając zarówno z dorobku nauki o komunikowaniu, jak i innych powiązanych z nią dyscyplin naukowych

#potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kodów, sposobów, kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie dziennikarstwa i dziedzin pokrewnych, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych

#posiada pogłębione umiejętności prezentowania oryginalnych pomysłów, doskonalenia starych oraz formułowania sugestii i wątpliwości, w oparciu o zróżnicowane podejścia teoretyczne, posługując się przy tym rozbudowaną argumentacją

#potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów w zakresie różnych zjawisk komunikacji społecznej i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych dla innych przejawów życia społecznego

#potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów komunikacyjnych oraz wspierać ich wysiłki w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie

#potrafi w sposób pogłębiony stosować zasady i normy etyczne odnośnie działań własnych jak i innych uczestników procesów komunikacyjnych; dostrzega i przewiduje skutki łamania norm etycznych w dziennikarstwie i zawodach pokrewnych dla życia społecznego

#posiada pogłębioną umiejętność organizowania pracy zespołowej, pełniąc role lidera; umie w sposób odpowiedzialny określać i wyznaczać zadania, określać sposoby i metody ich realizacji oraz przewidywać skutki podejmowanych działań

#potrafi dokonać pogłębionej autorefleksji własnych działań w celu ich doskonalenia w przyszłości w oparciu o posiadaną wiedzę i dotychczasową praktykę zawodową

#dobiera i tworzy strategie argumentacyjne w procesach komunikacyjnych w zależności od uczestników procesu komunikacji, konstruuje zaawansowane krytyczne argumenty, formułuje wszechstronne odpowiedzi na krytykę

#rozumie złożoność przebiegu zjawisk komunikacji w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, zarówno w wymiarze lokalnych, krajowym jak i międzynarodowym

#posiada rozwiniętą i zróżnicowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i języku obcym w zakresie zjawisk i problemów komunikacyjnych

#ma poszerzone umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych analizujących i wyjaśniających procesy komunikacyjne, w kontekście innych dziedzin życia społecznego

<K>

#zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności dotyczących zwłaszcza zjawisk komunikacyjnych, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania i rozwoju zawodowego

#docenia znaczenie nauki o mediach i nauk pokrewnych zajmujących się zjawiskami komunikacji i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych

#potrafi efektywnie współdziałać i pracować w grupie, pełniąc w niej różne role, łącząc twórczy indywidualizm z zespołowym działaniem, charakterystycznym dla zespołów dziennikarskich i podobnego typu grup

#ma przekonanie o znaczeniu zachowania i działania profesjonalnego, refleksji na tematy etyczne i zasad etyki dziennikarskiej oraz etyki zawodów pokrewnych zwłaszcza w odniesieniu do długofalowych działań społecznych

#prawidłowo rozpoznaje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu dziennikarza i pokrewnych profesji, zwłaszcza ich roli w szerszych procesach społecznych

#jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, instytucjach i organizacjach realizujących działania komunikacyjne i zdolny do skutecznej komunikacji z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; wykazuje kreatywne i krytyczne podejście do tych procesów

#wykazuje gotowość do wszechstronnego uczestnictwa we współczesnym dyskursie medialnym oraz do samodzielnej i krytycznej oceny współkreowanej przez media rzeczywistości

#jest przygotowany do merytorycznej oraz wieloaspektowej współpracy z ludźmi reprezentującymi odmienne światopoglądy i konteksty kulturowe

#jest przygotowany do aktywnego projektowania i wykonywania działań komunikacyjnych w dobie wzrastającej roli procesów komunikacji w życiu społecznym

#jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych zarówno na etapie ich projektowania, realizacji jak i interpretacji wyników oraz skutków nieetycznych zachowań w tym zakresie

#umie uczestniczyć w przygotowaniu komunikacyjnych aspektów złożonych projektów społecznych zarówno w skali lokalnej, krajowej i międzynarodowej

#ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji społecznej i humanistycznej dla kształtowania więzi społecznych w dobie powszechnej technologizacji i informatyzacji życia społecznego społecznego

#potrafi myśleć i działać kreatywnie łącząc cele i zadania społecznej komunikacji z działaniami innych obszarów życia społeczno-polityczno-ekonomicznego

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)