Praca socjalna - niestacjonarne II stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | 05-N2SP15 |
Nazwa: | Praca socjalna - niestacjonarne II stopnia |
Tryb studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2 lata (4 semestry) |
|
praca socjalna |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Nauk Społecznych (od 2015/2016Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Nauk Społecznych (od 2015/2016Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Pozostałe toki nauczania
1 sem. pracy socjalnej, specjalność rewitalizacja i organizowanie społeczności lokalnej /niestacj. II stopnia/ |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
dyplom ukończenia studiów lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent posiada przygotowanie do wykonywania zawodu pracownika socjalnego zgodnie z wymaganiami stawianymi w Ustawie o pomocy społecznej z dn. 12 marca 2004 r. (DZ.U. Nr 64 z 2004 r. poz. 593, z późn. zm.). |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie |
Treści nauczania: |
<AKR> Wydział Nauk Społecznych uzyskał pozytywną ocenę działalności jednostki Polskiej Komisji Akredytacyjnej. <1> Efekty kształcenia dla kierunku praca socjalna zatwierdzone uchwałą nr 394 Senatu UŚ z dnia 27.01.2015. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 25/06/2017 z dnia 20.06.2017. <E> Po ukończeniu studiów drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów praca socjalna absolwent: <W> #zna i rozumie interdyscyplinarną specyfikę pracy socjalnej na tle nauk społecznych #zna terminologię używaną w pracy socjalnej i rozumie jej pochodzenie oraz zastosowania w obszarze pokrewnych dyscyplin naukowych #ma poszerzoną wiedzę o wybranych rodzajach struktur społecznych, instytucjach życia społecznego (w tym w szczególności instytucjach wsparcia i pomocy dla jednostek, rodzin i ich otoczenia) w zakresie objętym specjalnością #rozumie wzajemne zależności pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi oraz ich elementami w wybranych aspektach życia społecznego, w zakresie objętym specjalnością #zna i rozumie specyfikę wybranych instytucji pomocowych; potrafi dokonać wyboru instytucji wsparcia adekwatnie do problemu #ma usystematyzowaną wiedzę o środowiskach rozwoju człowieka, ich specyfice i procesach w nich zachodzących z punktu widzenia pracy socjalnej w zakresie objętym specjalnością #ma pogłębioną wiedzę na temat więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowości istotnych z punktu widzenia pracy socjalnej, w zakresie objętym specjalnością #ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach działalności wspierającej i pomocowej (zarówno pomagających jak i wspieranych) #ma poszerzoną wiedzę na temat potrzeb i aktywności człowieka, w zakresie objętym specjalnością #zna w sposób pogłębiony wybrane obszary funkcjonowania człowieka w zakresie objętym specjalnością #posiada pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pracy socjalnej, w oparciu o wiedzę z zakresu badań społecznych, obejmującą problemy badawcze, sposoby pozyskiwania danych, metody, techniki i narzędzia badawcze #zna zaawansowane narzędzia diagnostyczne w pracy socjalnej #ma poszerzoną wiedzę o procedurach i metodyce wykonywania zadań pracownika socjalnego w zakresie objętym specjalnością #ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie norm społecznych i zasad etycznych w realizacji zawodu pracownika socjalnego #ma pogłębioną wiedzę odnośnie procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w związku z potrzebami prowadzenia pracy socjalnej #ma poszerzoną wiedzę dotyczącą wybranych aspektów procesu pomagania oraz jego uwarunkowań #ma poszerzoną wiedzę o funkcjach systemów wsparcia społecznego, ich specyfice i kierunkach zmian, w zakresie objętym specjalnością #zna tradycyjne i współczesne nurty polityki społecznej i pracy socjalnej #ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych i o ich historycznej ewolucji #posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony własności intelektualnej i rozumie jej znaczenie #ma wiedzę na temat społecznych aspektów tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w pracy socjalnej #ma wiedzę w zakresie podstaw prawnych regulujących działalność w obszarze pracy socjalnej #posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod naukowych oraz zna zagadnienia charakterystyczne dla dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów #potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem społecznych dysfunkcji #potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu identyfikowania i analizowania problemów społecznych #potrafi przygotować i przeprowadzić badania na potrzeby pracy socjalnej oraz dokonać analizy i prezentacji ich wyników #potrafi dokonać weryfikacji/selekcji zgromadzonego materiału oraz opracować narzędzia diagnostyczne w pracy socjalnej, #potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg problemów i zjawisk społecznych dla potrzeb pracy socjalnej, formułować własne opinie na ten temat oraz projektować działania zaradcze w zakresie objętym specjalnością #posiada umiejętność prognozowania sytuacji w różnych kontekstach pracy socjalnej #potrafi przeprowadzić diagnozę problemów społecznych w wybranym obszarze pracy socjalnej #potrafi posługiwać się regułami i normami społeczno-etycznymi w działalności zawodowej w celu generowania rozwiązań konkretnych problemów społecznych #ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań #dostrzega i rozstrzyga dylematy w pracy pracownika socjalnego oraz potrafi przewidzieć konsekwencje podjętych decyzji #posiada umiejętność animowania, inspirowania i wspierania do samodzielności osób, rodzin, grup oraz społeczności w trudnej sytuacji #potrafi dokonać analizy własnych działań i zidentyfikować obszary wymagające udoskonalenia #potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł #potrafi dokonać analizy i krytycznej oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z wybranymi sferami aktywności pracownika socjalnego #rozumie dynamikę i specyfikę wybranych problemów społecznych oraz potrafi dokonać ich analizy #potrafi opracować projekt pomocy i wsparcia o charakterze interwencyjnym lub profilaktycznym dla jednostek, rodzin, grup i społeczności w zakresie objętym specjalnością #potrafi w sposób spójny wyrażać swoją opinię na piśmie w oparciu o własną wiedzę, zróżnicowane źródła i przy wykorzystaniu wybranych ujęć teoretycznych różnych dyscyplin #posiada sprawność przygotowania wystąpień ustnych w oparciu o zróżnicowane źródła, ze szczególnym uwzględnieniem zadań pracownika socjalnego #posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw i poglądów #posiada umiejętności w zakresie skutecznej komunikacji interpersonalnej #potrafi posługiwać się językiem obcym w obszarze problematyki społecznej #posiada pogłębioną umiejętność stawiania i analizowania problemów na podstawie pozyskanych treści z zakresu dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów <K> #ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje weryfikacji własnych kompetencji, wykazuje chęć doskonalenia własnych umiejętności, wyznacza kierunki samorozwoju i kształcenia #efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia stopień jej zaawansowania #wykazuje gotowość do aktywnej współpracy w grupach, organizacjach i instytucjach związanych z pomocą społeczną, pracuje w zespole pełniąc różne role i zadania #rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk #adekwatnie określa priorytety w realizacji zadań i osiąganiu celów indywidualnych oraz zespołowych #ma świadomość dylematów etycznych w pracy pracownika socjalnego; jest zdolny do etycznej refleksji; postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej #odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje wieloaspektowe działania w zakresie pracy socjalnej #ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; zna prawidłowe źródła i sposoby doskonalenia posiadanej wiedzy i umiejętności; jest otwarty na nowe idee #ma przekonanie o sensie i potrzebie podejmowania działań pomocowych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność i wytrwałość w realizacji działań #rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy |