Doradztwo filozoficzne i coaching - stacjonarne I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | 05-S1DF12 |
Nazwa: | Doradztwo filozoficzne i coaching - stacjonarne I stopnia |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 3 lata (6 semestrów) |
|
doradztwo filozoficzne i coaching |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Nauk Społecznych (od 2012/2013Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Humanistyczny (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: | (brak danych) |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe |
Treści nauczania: |
<1> Efekty kształacenia dla kierunku Doradztwo filozoficzne i coaching zatwierdzone uchwałą nr 135 Senatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie utworzenia kierunku studiów doradztwo filozoficzne i coaching. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału uchwałą UŚ nr 2 z dnia 27.03.2012. <E> Po ukończeniu studiów I stopnia na kierunku studiów Doradztwo filozoficzne i coaching absolwent: <W> # zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury #ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii oraz głównych dyscyplin społecznych #zna podstawową terminologię filozoficzną oraz z dziedziny nauk społecznych w języku polskim #ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania #zna podstawową terminologię filozoficzną oraz z dyscyplin społecznych w wybranym języku obcym #zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi, a także ma elementarną wiedzę o miejscu filozofii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi #zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism #zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie #ma elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi oraz między ich elementami #ma elementarną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o prawidłowościach, którym podlegają #ma elementarną wiedzę o poglądach na struktury i instytucje społeczne oraz o rodzajach więzi społecznych #ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych i psychologicznych podstaw #zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie doradztwa i coachingu #ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychologicznym oraz społecznym #ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń #zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów #ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań społecznych, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody #ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych #zna metody interpretacji tekstu filozoficznego #zna zasady publikacji tekstu filozoficznego i ma podstawowe informacje o odbiorcach literatury filozoficznej
#potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności doradczej i coachingu #potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności doradczej i coachingu #ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z dyscyplin nauki będących podstawą dla doradztwa filozoficznego i coachingu, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów #posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów #potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności doradczo-coachingowej #potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów doradczych i coachingowych #analizuje argumenty podawane w dyskusji, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia #potrafi zastosować w praktyce poznane podstawowe zasady logiki oraz typowe strategie argumentacyjne #rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych #wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych #samodzielnie zdobywa wiedzę #pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury #samodzielnie tłumaczy z wybranego języka obcego na język polski średnio trudny tekst filozoficzny lub psychologiczny #prowadzi na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego <K> #ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia #ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej #dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki #odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie doradztwa filozoficznego i coachingu #jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów #na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania #samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze #ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych #rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia działalności doradczej i sesji coachingowych #efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania |