Informatyka - stacjonarne I stopnia (inżynierskie)
Informacje o programie studiów
Kod: | 08-S1INI12 |
Nazwa: | Informatyka - stacjonarne I stopnia (inżynierskie) |
Tryb studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | pierwszego stopnia |
Czas trwania: | 3,5 roku (7 semestrów) |
|
informatyka |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Informatyki i Nauki o Materiałach (od 2012/2013Z)
[ inne programy w tej jednostce ]
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (od 2012/2013Z) [ inne programy w tej jednostce ] |
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Pozostałe toki nauczania
1 semestr informatyki, specjalność modelling and visualisation in bioinformatics /stacj. II stopnia/ |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: | (brak danych) |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe |
Treści nauczania: |
<1>Efekty kształcenia dla kierunku Informatyka zatwierdzone uchwałą senatu nr 133 z dnia 29 maja 2012 r. Program kształcenia określony został przez Radę Wydziału Informatyki i Nauki o Materiałach uchwałą nr 03/9.3/2012 z dnia 6 marca 2012 r. <E> Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów Informatyka inżynierska absolwent: <W> # ma wiedzę w zakresie matematyki, odnoszącą się do systemów liczbowych, kombinatoryki i teorii grafów, algebry liniowej i geometrii analitycznej, rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej i kilku zmiennych rzeczywistych # zna pojęcia i metody logiki matematycznej, teorii mnogości i matematyki dyskretnej związane ze studiowanym kierunkiem studiów # posiada kanon wiedzy matematycznej umożliwiającej korzystanie z opracowań specjalistycznych dotyczących wielorakich zastosowań matematyki w praktyce informatycznej # zna podstawy formalizmu matematycznego do budowy i analizy prostych modeli matematycznych w dziedzinie informatyki # ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i elektroniki niezbędną do rozumienia i analizy podstawowych procesów występujących w układach elektronicznych oraz zna standardowe języki opisu sprzętu # ma uporządkowaną wiedzę w zakresie architektury komputerów, warstwy sprzętowej i oprogramowania systemów mikroprocesorowych # ma uporządkowaną wiedzę z zakresu architektury systemów operacyjnych # ma elementarną wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle elektronicznym i zna komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji układów i systemów elektronicznych oraz metody i techniki diagnostyki ww. # ma gruntowną wiedzę w zakresie algorytmów i struktur danych; ma wiedzę zakresie technik optymalizacyjnych # ma gruntowną wiedzę w zakresie metodyk i technik analizy, projektowania, modelowania, testowania, wytwarzania i konserwacji oprogramowania (metodyki i technik programowania) oraz zna koncepcje programowania proceduralnego, funkcyjnego i obiektowego i znaczenie jakości kodu w aspekcie utrzymania oprogramowania # ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie urządzeń wchodzących w skład sieci komputerowych, w tym sieci bezprzewodowych oraz architektury i konfigurowania tych urządzeń w sieciach lokalnych i rozległych # orientuje się w obecnym stanie i najnowszych trendach rozwojowych informatyki; potrafi się posługiwać technikami informacyjnokomunikacyjnymi, w tym w zastosowaniu do inżynierii oprogramowania # ma podstawową wiedzę z zakresu architektury klient-serwer pozwalającą na zrozumienie istoty przesyłu danych w układach sieciowych # ma podstawową wiedzę z zakresu interfejsów użytkownika, ich specyfikacji oraz zasad projektowania # zna podstawy grafiki komputerowej oraz metody przetwarzania obrazu # ma uporządkowaną wiedzę z zakresu trójwymiarowej obróbki obrazu oraz animacji # zna podstawy interaktywnych aplikacji multimedialnych # ma wiedzę z zakresu metod wyszukiwania i gromadzenia informacji oraz eksploracji danych # ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą systemów wspomagania decyzji i innych systemów sztucznej inteligencji # ma uporządkowaną wiedzę z zasad budowy dynamicznie generowanych stron internetowych i języków programowania # ma uporządkowaną wiedzę z zasad i metod przydzielania dostępu do systemów informatycznych # zna podstawy bezpieczeństwa danych w systemach komputerowych # ma wiedzę dotyczącą mobilnych rozwiązań informatycznych # ma podstawową wiedzę do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w informatyce #5 ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej # ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej # zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
# potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie # potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów # potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować omówienie wyników realizacji tego zadania # potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów # ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych # posługuje się językiem angielskim w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem dokumentacji technicznej, kart katalogowych, instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych oraz podobnych dokumentów # potrafi stworzyć prosty model matematyczny w dziedzinie informatyki i dokonać analizy opisu formalnego # potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do rozwiązywania zadań inżynierskich m.in. do analizy i oceny działania układów elektronicznych, mechanicznych i innych # potrafi zaprojektować, zbudować, uruchomić oraz przetestować układ lub prosty system elektroniczny # potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów - dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, prawne i ekonomiczne # zna i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy # potrafi konfigurować urządzenia komunikacyjne i skonstruować sieć lokalną o różnych topologiach # potrafi dobrać odpowiednią usługę sieciową do konkretnej realizacji i posiadanego sprzętu # potrafi skonfigurować i zainstalować oprogramowanie typowe dla danego systemu operacyjnego, jak również sam system operacyjny # potrafi zaprojektować i zaimplementować algorytm realizujący określone zadanie programistyczne # zna polecenia i składnie języków programowania wysokiego i niskiego poziomu oraz odpowiednie środowiska programistyczne # potrafi skompilować, uruchomić i testować napisany samodzielnie program komputerowy # potrafi zastosować rutynowe metody i narzędzia informatyczne do zadań inżynierskich o charakterze praktycznym # potrafi zbudować aplikację o danym zastosowaniu (również multimedialną oraz na urządzenia mobilne) wybierając i stosując właściwą metodę i narzędzia # potrafi tworzyć systemy sztucznej inteligencji, w tym systemy wspomagania decyzji i inteligencji obliczeniowej # potrafi projektować i modyfikować systemy eksploracji danych: gromadzenia, grupowania i wyszukiwania informacji oparte na wybranych metodach eksploracji danych # potrafi zaprojektować i praktycznie zastosować rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo danych w systemach informatycznych # potrafi zaprojektować system informatyczny definiując podstawowe modele strukturalne i obiektowe projektowanego systemu oraz pełną dokumentację prac # potrafi właściwie wykorzystać różne narzędzia wspomagające prace projektowe # potrafi efektywnie wykorzystywać różne metody eksploracji i manipulowania danymi w systemach baz danych <K> # rozumie potrzebę i konieczność ustawicznego uczenia się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych # ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera-informatyka i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje # potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planując i realizując terminowo różne zadania # postępuje etycznie, rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób # potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy # potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień, aktualnego stanu i trendów rozwojowych w informatyce <E> Efekty kształcenia prowadzące do uzyskania kompetencji inżynierskich. Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku studiów Informatyka inżynierska absolwent: <W-I> # ma uporządkowaną wiedzę o cyklu życia urządzeń i systemów informatycznych, wiedzę w zakresie architektury komputerów, warstwy sprzętowej i oprogramowania systemów mikroprocesorowych # ma elementarną wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle elektronicznym i zna komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji układów i systemów elektronicznych oraz metody i techniki diagnostyki ww. # ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej # ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej # zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów <U-I> # potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do rozwiązywania zadań inżynierskich m.in. do analizy i oceny działania układów elektronicznych, mechanicznych i innych # potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, potrafi stworzyć prosty model matematyczny w dziedzinie informatyki i dokonać analizy opisu formalnego # potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów - dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, prawne i ekonomiczne # potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dobrać odpowiednią usługę sieciową do konkretnej realizacji i posiadanego sprzętu # potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązanie techniczne, potrafi zbudować aplikację o danym zastosowaniu (również multimedialną oraz na urządzenia mobilne) wybierając i stosując właściwą metodę i narzędzia # potrafi skompilować, uruchomić i testować napisany samodzielnie program komputerowy # potrafi ocenić przydatność i zastosować rutynowe metody i narzędzia informatyczne do zadań inżynierskich o charakterze praktycznym # potrafi konfigurować urządzenia komunikacyjne i skonstruować sieć lokalną o różnych topologiach <K-I> # ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera-informatyka i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje # potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |