Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa 12-PE-N2-1AK
Wykład (W) semestr zimowy 2013/2014

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Barnard A.: Antropologia. Zarys teorii i historii. Warszawa 2004.

Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S.: Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska. Kraków 2007.

Eller J. D.: Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy. Kraków 2012.

Eriksen T. H.: Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej. Warszawa 2009.

Nowicka E.: Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej. Warszawa 1997.

Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Red. M. Kempny, E. Nowicka. Warszawa 2003.

Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Red. M. Kempny, E. Nowicka. Warszawa 2004.

Bauman Z.: Konsumowanie życia. Kraków 2009.

Bauman Z.: Płynna nowoczesność. Kraków 2006.

Edensor T.: Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne. Kraków 2005.

Golka M.: Imiona wielokulturowości. Warszawa 2010.

Kuper A.: Kultura. Model antropologiczny. Kraków 2005.

Mathews G.: Supermarket kultury. Globalna kultura – jednostkowa tożsamość. Warszawa 2005.

Salzman P. C., Rice P. C.: Myśleć jak antropolog. Gdańsk 2009.

Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Red. E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper. Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

Zna istotę nauk o kulturze i społeczeństwie - ich ewolucję oraz wzajemne relacje z innymi dyscyplinami humanistycznymi; ma elementarną wiedzę na temat genezy i rozwoju antropologii kulturowej oraz jej współczesnych kierunków i prądów.

Zna i rozumie kluczowe pojęcia, paradygmaty i problemy badawcze antropologii kulturowej; rozróżnia podstawowe kategorie współczesnej humanistyki w zakresie wiedzy o kulturze; rozumie postulat wieloparadygmatyczności badań społecznych.

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii kulturowej oraz powiązanych z nią dyscyplin w interpretowaniu zjawisk społeczno-kulturowych w ich szerokim kontekście, tj. kultury rozumianej jako określony sposób życia ludzi; posiada umiejętność antropologicznego myślenia o sytuacji człowieka w tworzonej przez niego rzeczywistości społeczno-kulturowej oraz zdolność dostrzegania i antropologicznego myślenia o zróżnicowaniu kulturowym świata.

Rozumie potrzebę i sens kształtowania postaw otwartych i tolerancyjnych nastawionych na zrozumienie, komunikację oraz koegzystencję różnych ludzkich kultur i środowisk społecznych.

Ma świadomość nabywania kompetencji międzykulturowych w celu przełamywania mechanizmów powstawania i funkcjonowania negatywnych kategoryzacji Innego.

Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań zmierzających do ochrony i zachowania dziedzictwa kulturowego ludzkości.

Metody i kryteria oceniania:

Znajomość treści omawianych w trakcie wykładów; wykazanie się poszerzoną wiedzą na temat wybranych wątków; zrozumienie istoty antropologicznego postrzegania świata, kultury i człowieka jako jej twórcy. Formą weryfikacji zdobytej wiedzy teoretycznej, umiejętności korzystania z zasobów źródłowych, systematyzowania i prezentowania określonych zagadnień jest egzamin pisemny.

Przebieg procesu weryfikacji:

Egzamin pisemny składa się z trzech pytań mających charakter problemowy, za które można uzyskać maksymalnie 5 punktów (za pytanie nr1 i nr 2 maksymalnie po dwa punkty i za pytanie nr 3 maksymalnie 1 punkt). Zaliczenie egzaminu następuję przy uzyskaniu co najmniej trzech punktów.

Egzamin pisemny trwa 80 minut. W jego trakcie student w sposób opisowy odpowiada na poszczególne pytania. W przypadku niezaliczenia egzaminu pisemnego studenta obowiązuje egzamin poprawkowy w formie ustnej, którego termin ustala wykładowca. Termin egzaminu poprawkowego przypada w drugim tygodniu od daty egzaminu pisemnego (po uzgodnieniu z wszystkimi osobami przystępującymi do poprawy).

Zakres tematów:

Przednaukowe wizje i koncepcje człowieka oraz cywilizacji. Stosunek do inności.

Geneza antropologii (uwarunkowania historyczne, społeczno-kulturowe, ideologiczne, polityczne, filozoficzne) i jej miejsce wśród innych dyscyplin humanistycznych. Podział nauk antropologicznych.

Przedmiot zainteresowań antropologii kulturowej oraz zasadnicze kierunki badań. Ogólne założenia metodologiczne.

Kultura jako centralne pojęcie antropologii: kształtowanie się pojęcia kultury;

współczesna treść, znaczenie i zakres pojęcia; atrybutywne i dystrybutywne rozumienie kultury; podstawowe problemy definicyjne; zasadnicze aspekty zjawisk kulturowych. Kultura w epoce ponowoczesnej.

Pierwsze kierunki i prądy oraz ich wpływ na antropologię współczesną: ewolucjonizm, dyfuzjonizm, funkcjonalizm.

Znaczenie socjologiczno-antropologicznej szkoły francuskiej. Strukturalizm C. Lévi-Straussa.

Amerykańska antropologia kulturowa: Franz Boas – prekursor antropologii amerykańskiej; szkoła kultury i osobowości - orientacja konfiguracjonistyczna i orientacja freudowska; neoewolucjonizm – materializm kulturowy w antropologii amerykańskiej: kulturologia, ekologia kulturowa i teoria ewolucji wieloliniowej.

Zasadnicze tendencje, paradygmaty i kierunki współczesnej antropologii kulturowej.

Wpływ zachodnich orientacji teoretycznych na współczesną etnologię i antropologię kulturową w Polsce.

Charakterystyka wybranych problemów, tematów i kategorii antropologii kulturowej: tożsamość kulturowa i jej przeobrażenia we współczesnym świecie; etniczność i wielokulturowość - pluralizm kulturowy; w teatrze życia codziennego, czyli niektóre tematy antropologii codzienności; społeczeństwo masowej konsumpcji i jego specyfika kulturowa.

Rola antropologii kulturowej w kształtowaniu postaw tolerancji i otwartości wobec różnorodności i odmienności kulturowych.

Metody dydaktyczne:

Wykład podstawowych zagadnień

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Grzegorz Odoj 144/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Grzegorz Odoj 45/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)