Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna 12-PE-N1-6DYO
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2013/2014

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

W. Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. „Żak”, Warszawa 2003;

Cz. Kupisiewicz: Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2004

J. Półturzycki: Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2005

M. Węglińska: Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Wyd. Impuls, Kraków 2005

R. Arends: Uczymy się nauczać, Wyd. WSiP, Warszawa 1995

B. Śliwerski (red.): Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, GWP, Gdańsk 2006

B. Śliwerski: Edukacja alternatywna, Wyd. Impuls, Kraków 2000

K. Denek: Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000

J. Gnitecki: Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Wyd. Naukowe PTP Poznań 1999

W: Okoń: Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, WSiP, Warszawa 1997

K. Kruszewski: (red.): Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, cz. I, Warszawa 1991

K. Konarzewski: (red.): Sztuka nauczania, Warszawa 1992

B. Niemierko: Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, WSiP, Warszawa 1997

Efekty uczenia się:

Student zna elementarną terminologię używaną w dydaktyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma uporządkowaną wiedzę na temat kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, psychologicznych podstaw; zna podstawowe teorie dotyczące procesu kształcenia oraz uczenia się, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy dydaktyczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; posiada podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, posiada wiedzę na temat różnorodnych ofert edukacyjnych; ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności dydaktycznej; potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych a także zrozumienia motywów i wzorów zachowań podmiotów procesów kształcenia; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności dydaktycznej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu dydaktyki i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności dydaktycznej; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań dydaktycznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów w zakresie kształcenia i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań; potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania edukacyjne; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.

Metody i kryteria oceniania:

W przypadku oceny ciągłej student na każdych zajęciach poddany zostanie ocenie – będzie ona polegała na odnotowaniu aktywnego jego udziału w dyskusji lub grze dydaktycznej. Minimalny stopień aktywności studenta na zajęciach (w ramach wszystkich spotkań) winien wynosić 60%.

Nie bez znaczenia będzie ocena merytoryczna np. wypowiedzi studenta (lub inne formy aktywnego udziału w zajęciach), polegająca na odnotowaniu stopnia wykorzystania i oparcia swego udziału w zajęciach na proponowanej (lub indywidualnie wybranej) literaturze z zakresu dydaktyki. Student zobowiązany jest więc do przywoływania i podawania źródeł naukowych, będących podstawą formułowania swoich sądów, wypowiedzi, tez, analizy oraz interpretowania stawianych problemów itp. Udział studenta w dyskusji i grze dydaktycznej jest dobrowolny i uwarunkowany jego przygotowaniem się do zajęć. Istotna jest (dlatego również podlega weryfikacji) samodyscyplina oraz dążenie studenta do takiego przygotowania treści zajęć, które pozwoli mu na aktywne w nich uczestnictwo w formie zabrania głosu w dyskusji, naświetlenia problemu w oparciu o przeczytaną literaturę itp.

Student zobowiązany jest do przygotowania projektu zajęć dydaktycznych. Będzie on oceniany w skali ocen: 2,0-5,0. W ocenianiu będzie brane pod uwagę występowanie wyszczególnionych elementów składowych projektów oraz kreatywność, inwencja i własna pomysłowość studenta przejawiająca się w indywidualnym konstruowaniu ciekawych i efektywnych form pracy nauczyciela i uczniów w ramach zaprojektowanych zajęć.

Projekt powinien zawierać: określenie poziomu kształcenia, dla którego jest przeznaczony; temat oraz cele zajęć dydaktycznych; metody oraz środki dydaktyczne; formy pracy uczniów oraz dokładny przebieg zajęć z uwzględnieniem czynności nauczyciela i uczniów. Student może zamieścić dodatkowo aneksy, w których w miarę możliwości zamieszcza np. stosowane środki dydaktyczne (karty pracy dla uczniów itp.) oraz uwagi do poszczególnych ogniw zajęć.

Student zobowiązany jest do zaliczenia testu pisemnego - w tym przypadku kryterium oceny wiązać się będzie z oceną stopnia opanowania treści zajęć. Skala ocen będzie obliczana w sposób arytmetyczny (skala ocen: 2,0-5,0). Minimalny stopień opanowania treści zajęć wynosi 50%. Będzie on określany na podstawie odpowiedzi udzielonych na pytania testowe, stosownie do ustalonej maksymalnej liczby punktów przypadającej na jedno pytanie testowe.

Zakres tematów:

• Cele kształcenia jako podstawowy składnik sytemu kształcenia;

• Środki realizacji celów dydaktycznych;

• Podręcznik jako jeden ze środków dydaktycznych;

• Kształcenie multimedialne - systemy multimedialne, ykorzystanie radia, telewizji, komputerów i Internetu w pracy dydaktycznej;

• Treści kształcenia;

• Idea nauczania integralnego w dydaktyce- - sposoby pojmowania integracji, szkoły eksperymentalne;

• Edukacja alternatywna;

• Metody nauczania – klasyfikacja, charakterystyka, przykłady, zastosowanie;

• Nauczanie problemowe;

• Warunki wewnętrzne i zewnętrzne działań dydaktycznych;

• Problem motywacji;

• Klasa szkolna jako środowisko dziecka;

• Lekcja – planowanie, budowa i typy;

• Metody sprawdzania wyników nauczania;

• Problem oceny szkolnej;

• Niepowodzenia i trudności szkolne uczniów;

• Projekty i scenariusze zajęć lekcyjnych.

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów z dziedziny kształcenia oraz dokumentów oświatowych i praktycznych przykładów;

Gry dydaktyczne inspirujące myślenie kreatywne w zakresie rozwiązywania problemów dydaktycznych;

Metoda projektów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Zalewska-Bujak 44/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)