Dydaktyka ogólna 12-PE-N1-6DYO
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2013/2014
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
W. Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. „Żak”, Warszawa 2003; Cz. Kupisiewicz: Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2004 J. Półturzycki: Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2005 M. Węglińska: Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Wyd. Impuls, Kraków 2005 R. Arends: Uczymy się nauczać, Wyd. WSiP, Warszawa 1995 B. Śliwerski (red.): Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, GWP, Gdańsk 2006 B. Śliwerski: Edukacja alternatywna, Wyd. Impuls, Kraków 2000 K. Denek: Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000 J. Gnitecki: Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Wyd. Naukowe PTP Poznań 1999 W: Okoń: Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, WSiP, Warszawa 1997 K. Kruszewski: (red.): Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, cz. I, Warszawa 1991 K. Konarzewski: (red.): Sztuka nauczania, Warszawa 1992 B. Niemierko: Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, WSiP, Warszawa 1997 |
Efekty uczenia się: |
Student zna elementarną terminologię używaną w dydaktyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma uporządkowaną wiedzę na temat kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, psychologicznych podstaw; zna podstawowe teorie dotyczące procesu kształcenia oraz uczenia się, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy dydaktyczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; posiada podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, posiada wiedzę na temat różnorodnych ofert edukacyjnych; ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności dydaktycznej; potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych a także zrozumienia motywów i wzorów zachowań podmiotów procesów kształcenia; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności dydaktycznej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu dydaktyki i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności dydaktycznej; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań dydaktycznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów w zakresie kształcenia i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań; potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania edukacyjne; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
W przypadku oceny ciągłej student na każdych zajęciach poddany zostanie ocenie – będzie ona polegała na odnotowaniu aktywnego jego udziału w dyskusji lub grze dydaktycznej. Minimalny stopień aktywności studenta na zajęciach (w ramach wszystkich spotkań) winien wynosić 60%. Nie bez znaczenia będzie ocena merytoryczna np. wypowiedzi studenta (lub inne formy aktywnego udziału w zajęciach), polegająca na odnotowaniu stopnia wykorzystania i oparcia swego udziału w zajęciach na proponowanej (lub indywidualnie wybranej) literaturze z zakresu dydaktyki. Student zobowiązany jest więc do przywoływania i podawania źródeł naukowych, będących podstawą formułowania swoich sądów, wypowiedzi, tez, analizy oraz interpretowania stawianych problemów itp. Udział studenta w dyskusji i grze dydaktycznej jest dobrowolny i uwarunkowany jego przygotowaniem się do zajęć. Istotna jest (dlatego również podlega weryfikacji) samodyscyplina oraz dążenie studenta do takiego przygotowania treści zajęć, które pozwoli mu na aktywne w nich uczestnictwo w formie zabrania głosu w dyskusji, naświetlenia problemu w oparciu o przeczytaną literaturę itp. Student zobowiązany jest do przygotowania projektu zajęć dydaktycznych. Będzie on oceniany w skali ocen: 2,0-5,0. W ocenianiu będzie brane pod uwagę występowanie wyszczególnionych elementów składowych projektów oraz kreatywność, inwencja i własna pomysłowość studenta przejawiająca się w indywidualnym konstruowaniu ciekawych i efektywnych form pracy nauczyciela i uczniów w ramach zaprojektowanych zajęć. Projekt powinien zawierać: określenie poziomu kształcenia, dla którego jest przeznaczony; temat oraz cele zajęć dydaktycznych; metody oraz środki dydaktyczne; formy pracy uczniów oraz dokładny przebieg zajęć z uwzględnieniem czynności nauczyciela i uczniów. Student może zamieścić dodatkowo aneksy, w których w miarę możliwości zamieszcza np. stosowane środki dydaktyczne (karty pracy dla uczniów itp.) oraz uwagi do poszczególnych ogniw zajęć. Student zobowiązany jest do zaliczenia testu pisemnego - w tym przypadku kryterium oceny wiązać się będzie z oceną stopnia opanowania treści zajęć. Skala ocen będzie obliczana w sposób arytmetyczny (skala ocen: 2,0-5,0). Minimalny stopień opanowania treści zajęć wynosi 50%. Będzie on określany na podstawie odpowiedzi udzielonych na pytania testowe, stosownie do ustalonej maksymalnej liczby punktów przypadającej na jedno pytanie testowe. |
Zakres tematów: |
• Cele kształcenia jako podstawowy składnik sytemu kształcenia; • Środki realizacji celów dydaktycznych; • Podręcznik jako jeden ze środków dydaktycznych; • Kształcenie multimedialne - systemy multimedialne, ykorzystanie radia, telewizji, komputerów i Internetu w pracy dydaktycznej; • Treści kształcenia; • Idea nauczania integralnego w dydaktyce- - sposoby pojmowania integracji, szkoły eksperymentalne; • Edukacja alternatywna; • Metody nauczania – klasyfikacja, charakterystyka, przykłady, zastosowanie; • Nauczanie problemowe; • Warunki wewnętrzne i zewnętrzne działań dydaktycznych; • Problem motywacji; • Klasa szkolna jako środowisko dziecka; • Lekcja – planowanie, budowa i typy; • Metody sprawdzania wyników nauczania; • Problem oceny szkolnej; • Niepowodzenia i trudności szkolne uczniów; • Projekty i scenariusze zajęć lekcyjnych. |
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów z dziedziny kształcenia oraz dokumentów oświatowych i praktycznych przykładów; Gry dydaktyczne inspirujące myślenie kreatywne w zakresie rozwiązywania problemów dydaktycznych; Metoda projektów. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Małgorzata Zalewska-Bujak | 44/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.