Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna 12-PDZ-ZEW-1KI
Ćwiczenia (C) semestr letni 2013/2014

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

2. Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2005.

3. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać. Wrocław 1994.

4. Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001.

5. Bartmiński J., Majer-Baranowska U. (red.), Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, Lublin 2005

Metody i kryteria oceniania:

Student zobowiązany jest do pracy indywidualnej oraz zespołowej. Student przygotowuje wartościowe i merytorycznie uzasadnione informacje o wybranych zjawiskach komunikacji międzyludzkiej. Gromadzi i stosuje środki polisensoryczne (np. plakaty, środki multimedialne, arkusze z ćwiczeniami językowymi). W sposób przemyślany prowadzi zajęcia, aktywizując uczestników. Przygotowuje zarówno dla grupy, jak i dla prowadzącego zajęcia szczegółowy plan prezentacji.

Ocena obejmuje zakres przygotowania i sposób prezentacji materiału dokumentacyjnego, umiejętność zainteresowania i zaktywizowania uczestników zajęć. Ocenę bardzo dobrą gwarantuje: wyczerpanie realizowanego tematu podporządkowane opracowanemu scenariuszowi, interesujący, dynamiczny i multimodalny przebieg zajęć, sporadyczne korzystanie z notatek dla przypomnienia toku prezentacji. Ocena dobra: jak w wypadku oceny bardzo dobrej, dopuszczalne korzystanie z notatek i ich fragmentaryczne odczytywanie. Ocena dostateczna: prezentacja zadowalająco wyczerpuje temat, ale jej autorzy muszą posiłkować się stale notatkami, co powoduje m.in. brak kontaktu wzrokowego z uczestnikami zajęć

Zakres tematów:

Treści i cele zajęć obejmują takie aspekty, jak: charakterystyka sytuacyjnych

i kontekstowych uwarunkowań komunikacji (edukacyjna płaszczyzna komunikacji, rangi i role społeczne uczestników komunikacji); analiza parametrów istotnych dla zdobycia i doskonalenia kompetencji komunikacyjnej w mowie i w piśmie, poznanie i utrwalenie wiadomości o zasadniczych funkcjach języka i tekstów (społeczna, kumulatywna, komunikacyjna); wybrane aspekty komunikacji medialnej (pułapki niekontrolowanej edukacji medialnej); akty mowy dominujące w edukacji; charakterystyka istotnych kodów współwystępujących w procesie komunikacji bezpośredniej (wokalika, kinezyka, haptyka i inne); terytorialne i środowiskowe odmiany języka a (nie)powodzenia edukacyjne

Metody dydaktyczne:

Prezentacja indywidualna, trwająca od pięciu do dziesięciu minut. Oddanie szczegółowego planu prezentacji osobie prowadzącej zajęcia.

Prezentacja w zespołach kilkuosobowych, trwająca około trzydziestu minut. Przedstawienie prowadzącemu ćwiczenia szczegółowego planu prezentacji (z załącznikami, np. analizowane teksty, arkusze z ćwiczeniami, przykłady pomocy dydaktycznych).

Kolokwium w formie zestawu pytań otwartych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Krzyżewska, Małgorzata Bortliczek 71/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Krzyżewska, Małgorzata Bortliczek 0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)