Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do pracy naukowej 1 06-PS-NM-062
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

podstawowa:

1. Bukowski A. (1994). Pycha naukowa. W: J. Goćkowski, P. Kisiel (red.) Patologia i terapia życia naukowego, Kraków: Wydawnictwo Universitas.

2. Lilienfeld S.O., Lynn S.L., Ruscio J., Beyerstein B.L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa – Stare Groszki: Wydawnictwo CiS.

3. Łukaszewski W. (2003). Wielkie pytania psychologii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 16-44.

4. Łuszczyńska-Cieślak A., Cieślak R. (2001). Standardy przygotowania tekstu do publikacji. Część I. Nowiny Psychologiczne, 2, 88-97.

5. Łuszczyńska-Cieślak A., Cieślak R. (2001). Standardy przygotowania tekstu do publikacji. Część II. Nowiny Psychologiczne, 3, 54-64.

6. Nęcka E., Stocki R. (2011). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

dodatkowa:

1. Brzeziński J. (2000). Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 1. (523-537). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2. Brzeziński J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Lett J. (1990). A field guide to critical thinking [online]. Dostępne: http://www.astro.virginia.edu/class/oconnell/astr121/fieldguide-criticalthinking.html

4. Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 1. (67-92). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

5. Toeplitz-Winiewska M. (2000). Etyczne aspekty uprawiania zawodu psychologa. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 3. (823-836). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

6. Witkowski T. (2009). Zakazana psychologia. Taszów: Moderator

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych i zamkniętych, a także pracy z tekstem (uzupełnianie pustych miejsc, wyszukiwanie błędów w tekście). Termin przeprowadzenia kolokwium – przedostatnie zajęcia w semestrze.

Wynik kolokwium sprawdzającego wiedzę i umiejętności uzyskane podczas zajęć:

- znajomość polskojęzycznych i angielskojęzycznych czasopism i elektronicznych baz danych z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów dostępnych w bibliotece UŚ

- umiejętność rozróżnienia między fragmentami publikacji naukowych i nienaukowych z zakresu psychologii

- umiejętność poprawnego utworzenia elementu pracy naukowej, np. opisu bibliograficznego do podanych pozycji, opisu tabeli, wykresu lub rysunku

- znajomość zagadnień związanych ze specyfiką stylu naukowego pisania prac

- umiejętność wyszukania i poprawienia fragmentów prac naukowych, błędnych pod względem stylistycznym

- znajomość charakterystycznych cech różnych form prac naukowych

- znajomość omawianych na zajęciach pojęć i koncepcji oraz umiejętność umiejscowienia ich w kontekście wypowiedzi, poprzez odpowiednie uzupełnienie nimi podanego tekstu

Powyższe będą w równy sposób wpływać na możliwą do uzyskania w kolokwium liczbę punktów. Ocena końcowa z przedmiotu przedstawiona będzie na skali od 2 do 5, gdzie:

- ocena dst: 51-60% punktów

- ocena dst+: 61%-70% punktów

- ocena db: 71%-80% punktów

- ocena db+: 81-90% punktów

- ocena bdb: 91-100% punktów

Zakres tematów:

- znajomość polskojęzycznych i angielskojęzycznych czasopism i elektronicznych baz danych z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów dostępnych w bibliotece UŚ

- umiejętność rozróżnienia między fragmentami publikacji naukowych i nienaukowych z zakresu psychologii

- umiejętność poprawnego utworzenia elementu pracy naukowej, np. opisu bibliograficznego do podanych pozycji, opisu tabeli, wykresu lub rysunku

- znajomość zagadnień związanych ze specyfiką stylu naukowego pisania prac

- umiejętność wyszukania i poprawienia fragmentów prac naukowych, błędnych pod względem stylistycznym

- znajomość charakterystycznych cech różnych form prac naukowych

- znajomość omawianych na zajęciach pojęć i koncepcji oraz umiejętność umiejscowienia ich w kontekście wypowiedzi, poprzez odpowiednie uzupełnienie nimi podanego tekstu

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia konwersatoryjne

pomoce dydaktyczne: prezentacje multimedialne, prace naukowe

Student przygotowuje się do ćwiczeń w oparciu o literaturę podstawową i uzupełniającą, która będzie wskazywana przez prowadzącego każdorazowo przed rozpoczęciem kolejnych zajęć.

Zajęcia prowadzone w trybie niestacjonarnym co drugi tydzień.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Hyla 30/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)