Literatura: |
Literatura uzupełniająca: 1. Cieszyńska J., 2001, Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.2. Bartmiński J. (red.), 2001, Współczesny język polski, Wyd. UMCS, Lublin. 3. Boniecka B., 1998, Składnia współczesnego języka polskiego, Wyd. UMCS, Lublin. 4. Bula D., Krzyżyk D., Niesporek-Szamburska B., Synowiec H., 2004, Dziecko w świecie języka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 5. Chrząstowska B, Wysłouch S., 1987, Poetyka stosowana, Warszawa. 6. Jadacka H., 2007, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 7. Jakubowicz-Bryx A., 2006, Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Bydgoszcz. 8. Lubaś W., Urbańczyk S., 1990, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Spółka Wydawniczo-Księgarska, Warszawa. 9. Wróbel T., 1987, Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa. 10. Ziółkowska-Sobecka M., 2000, Polubić czytanie. Utwory literackie i ich autorzy na lekcjach języka polskiego w klasach I-III. Poradnik metodyczny dla nauczycieli, Wyd. WSP TWP, Poznań.
|
Efekty uczenia się: |
zna elementarną terminologię z zakresu podstaw edukacji lingwistycznej; opanował podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia (np. zna etapy rozwoju mowy dziecka)
ma elementarną wiedzę dotycząca procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego;zna treści kluczowe w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej (doskonalenie umiejętności mówienia i słuchania, kształcenie umiejętności czytania i pisania)
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej i wykorzystuje ją w praktyce edukacyjnej;jest wrażliwy na ekspresję werbalną, zna sposoby jej stymulowania
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu polonistyki w celu analizowania i interpretowania wybranych zagadnień lingwistycznych, teoretycznoliterackich i literackich; zna psychospołeczne uwarunkowania procesu komunikacji dziecka
potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące języka, literatury, sztuki, korzystając z dorobku językoznawstwa, teorii literatury i sztuki
Opanował praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka
komunikowanych werbalnie i niewerbalnie; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach
ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej;potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych;jest przygotowany do planowania działań aktywizujących uczniów
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności lingwistycznych;rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali własne umiejętności,wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i nienaganny stylistycznie i językowo;odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, dbając o doskonalenie kompetencji lingwistycznych i dydaktycznych
|
Metody dydaktyczne: |
prezentacja wybranych zagadnień dotyczących treści językowych, literackich i teoretycznoliterackich skorelowanych z programem nauczania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
analiza i interpretacja wybranych zjawisk lingwistycznych, literackich i teoretycznoliterackich (opracowania, egzemplifikacje, teksty) – prezentacje; dyskusja oparta na lekturach pozwalających osiągać efekty kształcenia;ocena stopnia opanowania treści mieszczących się w tematyce modułu – kolokwia
|