Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy nauczania języka polskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 12-PE-WIP-S1-4PNJP
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura uzupełniająca: 1. Cieszyńska J., 2001, Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.2. Bartmiński J. (red.), 2001, Współczesny język polski, Wyd. UMCS, Lublin. 3. Boniecka B., 1998, Składnia współczesnego języka polskiego, Wyd. UMCS, Lublin. 4. Bula D., Krzyżyk D., Niesporek-Szamburska B., Synowiec H., 2004, Dziecko w świecie języka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 5. Chrząstowska B, Wysłouch S., 1987, Poetyka stosowana, Warszawa. 6. Jadacka H., 2007, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 7. Jakubowicz-Bryx A., 2006, Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Bydgoszcz. 8. Lubaś W., Urbańczyk S., 1990, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Spółka Wydawniczo-Księgarska, Warszawa. 9. Wróbel T., 1987, Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa. 10. Ziółkowska-Sobecka M., 2000, Polubić czytanie. Utwory literackie i ich autorzy na lekcjach języka polskiego w klasach I-III. Poradnik metodyczny dla nauczycieli, Wyd. WSP TWP, Poznań.

Efekty uczenia się:

zna elementarną terminologię z zakresu podstaw edukacji lingwistycznej; opanował podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia (np. zna etapy rozwoju mowy dziecka)

ma elementarną wiedzę dotycząca procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego;zna treści kluczowe w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej (doskonalenie umiejętności mówienia i słuchania, kształcenie umiejętności czytania i pisania)

ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej i wykorzystuje ją w praktyce edukacyjnej;jest wrażliwy na ekspresję werbalną, zna sposoby jej stymulowania

potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu polonistyki w celu analizowania i interpretowania wybranych zagadnień lingwistycznych, teoretycznoliterackich i literackich; zna psychospołeczne uwarunkowania procesu komunikacji dziecka

potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące języka, literatury, sztuki, korzystając z dorobku językoznawstwa, teorii literatury i sztuki

Opanował praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka

komunikowanych werbalnie i niewerbalnie; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach

ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej;potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych;jest przygotowany do planowania działań aktywizujących uczniów

ma świadomość poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności lingwistycznych;rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali własne umiejętności,wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i nienaganny stylistycznie i językowo;odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, dbając o doskonalenie kompetencji lingwistycznych i dydaktycznych

Metody dydaktyczne:

prezentacja wybranych zagadnień dotyczących treści językowych, literackich i teoretycznoliterackich skorelowanych z programem nauczania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

analiza i interpretacja wybranych zjawisk lingwistycznych, literackich i teoretycznoliterackich (opracowania, egzemplifikacje, teksty) – prezentacje; dyskusja oparta na lekturach pozwalających osiągać efekty kształcenia;ocena stopnia opanowania treści mieszczących się w tematyce modułu – kolokwia

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bortliczek 38/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)