Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
1. Strelau, J. (2004). Psychologia. Podręcznik Akademicki tom 2: Psychologia ogólna. Gdańsk: GWP.
2. Zimbardo, P., Johnson, R.L., McCann, V. (2013). Psychologia. Kluczowe koncepcje tom 2: Motywacja i uczenie się. Warszawa: PWN.
3. Zimbardo, P., Johnson, R.L., McCann, V. (2013). Psychologia. Kluczowe koncepcje tom 3: Struktura i funkcje świadomości. Warszawa: PWN.
4. Zimbardo, P., Johnson, R.L., McCann, V. (2013). Psychologia. Kluczowe koncepcje tom 4: Psychologia osobowości. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Dudek, Z.W. (2002). Podstawy psychologii Junga, Warszawa: Eneteia.
2. Gazzaniga, M.S. (2011). Istota człowieczeństwa. Sopot: Smak Słowa.
3. Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J., Beyerstein, B.L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa-Stare Groszki: CiS.
4. Pervin, L.A, John, O.P. (2002). Osobowość. Teoria I badania. Kraków: Wydawnictwo UJ.
5. Wadeley, A., Birch, A., Malim, T. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.
6. Workman, L., Reader, W. (2014). Evolutionary Psychology. An Introduction. New York: Cambridge University Press.
7. Zimbardo, P., Boyd, J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa: PWN.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość zagadnień dotyczących podstawowych pojęć związanych z psychologią ogólną w zakresie: procesów poznawczych, emocji, motywacji, osobowości, różnic indywidualnych.
Przedmiot: Psychologia ogólna kończy się egzaminem pisemnym obejmującym materiał z wykładów oraz ćwiczeń. Zagadnienia do egzaminu obejmują treść wykładów oraz listę zagadnień otrzymaną od osoby prowadzącej ćwiczenia. Egzamin ma formę testu, w którym należy udzielić pisemnej, krótkiej odpowiedzi na zadane pytania.
Ocena z egzaminu uzależniona jest od stosunku uzyskanych punktów do maksymalnego, możliwego do uzyskania wyniku:
- 0%-59% - niedostateczny (2)
- 60%-69% - dostateczny (3)
- 70%-74% - dostateczny plus (+3)
- 75%-84% - dobry (4)
- 85%-89% - dobry plus (+4)
- 90%-100% - bardzo dobry (5)
|
Zakres tematów: |
1. Wykład wprowadzający. Psychologia jako nauka. Wielkie pytania psychologii
2. Procesy poznawcze – spostrzeganie i uwaga
3. Procesy poznawcze – pamięć i myślenie
4. Emocje: ich funkcje, mechanizmy wzbudzania i ekspresja – część I
5. Emocje: ich funkcje, mechanizmy wzbudzania i ekspresja – część II
6. Wielkie mity psychologii potocznej – część I
7. Motywacja – koncepcje teoretyczne oraz typy motywacji
8. Osobowość – ujęcia biologiczne i cechowe
9. Osobowość – ujęcia psychodynamiczne i poznawcze
10. Osobowość – ujęcia społeczne i humanistyczne
11. Różnice indywidualne – temperament i inteligencja
12. Różnice indywidualne – style poznawcze i twórczość
13. Wielkie mity psychologii potocznej – część II
14. Współczesne obszary badań psychologicznych – część I
15. Współczesne obszary badań psychologicznych – część II
|