Literatura: |
iteratura obowiązkowa:
Akty prawne regulujące funkcjonowanie publicznego systemu pomocy społecznej (ustawy, rozporządzenia)
Bartoszek A., Czekaj K., Faliszek K., Niesporek A., Trawkowska D., Instytucje wsparcia a monitoring problemów społecznych w Katowicach. Księga Dobrych Praktyk. UM Katowice, UŚ, Katowice 2012
Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wyd. UO, Opole 2005
Kaźmierczak T., Łuczyńska M., Wprowadzenie do pomocy społecznej, WN Śląsk, Katowice 1998
Krzyszkowski J., Między państwem opiekuńczym a opiekuńczym społeczeństwem, Wyd. UŁ, Łódź 2005
Leś E.(red.), Pomoc społeczna. Od klientyzmu do partycypacji, IPS UW, Warszawa 2002/2003
Moroń D., Zamorska K. (red.), Samorządowa polityka społeczna. Rozwiązania instytucjonalno-prawne. Dobre praktyki na Dolnym Śląsku, Wyd. UWr, Wrocław 2010
Rysz-Kowalczyk B. (red.), Polityka społeczna gmin i powiatów. Kompendium wiedzy o instytucjach i procedurach. DW Elipsa, IPS UW, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca:
Balcerzak-Paradowska B. (red.), Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w wymiarze lokalnym, IPiSS, Warszawa 2009
Błasiak D., Piątkowska-Lipka I. (red.), Rola pracy socjalnej w przeciwdziałaniu zjawisku wykluczenia społecznego, ROPS, Katowice 2012
Brągiel J., Sikora P. (red.), Praca socjalna wobec rzeczywistych i potencjalnych zagrożeń człowieka, UO, Opole 2005
Dobre praktyki w projektach realizowanych przez instytucje pomocy i integracji społecznej województwa śląskiego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, ROPS, Katowice 2010
Kotlarska-Michalska A., Piątek K. (red.), Praca socjalna – jej dyskursy, usytuowania i profile, WE Akapit, Toruń-Bydgoszcz 2013
Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Impuls, Kraków 2009
Racław M. (red.), Publiczna troska, prywatna opieka. Społeczności lokalne wobec osób starszych, ISP, Warszawa 2011
Szymczak W. (red.), Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, TN KUL, KUL, Lublin 2009
Wódz K., Faliszek K. (red.), Aktywizacja – integracja – spójność społeczna. W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w obszarze polityki społecznej i pracy socjalnej, WE Akapit, Toruń 2009
Zalewska D., Oliwa-Ciesielska M., Szczepaniak-Wiecha I., Grzegorski S., Formy pomocy bezdomnym. Analiza ułatwień i ograniczeń problemu, IRSS, WR Wrzos, Warszawa 2005
Żukiewicz A., Reintegracja społeczna i zawodowa podopiecznych systemu pomocy społecznej. Przykład działalności Klubu Integracji Społecznej, Impuls, Kraków 2009
|
Zakres tematów: |
Moduł składa się z dwóch form zajęć: konwersatorium oraz zajęć terenowych. Konwersatorium ma na celu zapoznanie studentów ze sposobem funkcjonowania systemu pomocy społecznej. Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. System pomocy społecznej w Polsce – ramy prawne i organizacyjne
2. Instytucje pomocy i wsparcia dla różnych grup klientów, różnorodność form pomocy i wsparcia wykorzystywanych w pracy z różnymi grupami klientów
3. Projekty i programy realizowane w instytucjach systemu pomocy społecznej
4. Aktywność obywatelska w rozwiązywaniu problemów społecznych
5. Współpraca międzysektorowa i interdyscyplinarna w rozwiązywaniu problemów społecznych
6. Uwarunkowania skuteczności i efektywności działania na rzecz klientów w instytucjach pomocy społecznej – na wybranych przykładach
Temat 6 zrealizowany zostanie w oparciu o analizę przygotowywanych przez studentów wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych na temat wybranej instytucji pomocy społecznej na podstawie informacji zgromadzonych w trakcie zajęć terenowych.
Zajęcia terenowe służą zapoznaniu się z organizacją, zadaniami oraz realizowanymi formami wsparcia w wybranej instytucji polityki/pomocy społecznej poprzez obserwację i uczestnictwo w działaniach podejmowanych w tej instytucji, gromadzenie informacji potrzebnych do jej zaprezentowania, w tym przeprowadzenie wywiadów z jej pracownikami.
Na podstawie informacji uzyskanych podczas zajęć terenowych każdy ze studentów przygotowuje monografię instytucji, która stanowi podstawę zaliczenia modułu
|