Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium (sem. 3) 06-PE-EWP-N1-36.2
seminarium (S) semestr zimowy 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa 1984.

Denzin N., Lincoln Y.: Metody badań jakościowych. T.I. Warszawa 2010.

Gerstmann S.: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1985.

Gibbs G.: Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011.

Góralski A.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994.

Góralski A.: Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa 1976.

Hajduk Z.: Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000.

Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2005.

Kamiński S.: Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998.

Kruger H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007.

Kruger H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005.

Kubinowski M., Nowak M. (red.): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków 2006.

Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa – Cieszyn 1995.

Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1999.

Mayntz R., K. Holm, P. Hubner: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa 1985.

Nowak A.: Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998.

Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 1995.

Palka S. (red.): Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk 2010, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Palka S.: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006.

Palka S.: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998.

Pieter J.: Z zagadnień pracy naukowej. Wrocław 1974.

Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001.

Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1998.

Pilch T.: Zasady badań społecznych. Warszawa 1995.

Pilkiewicz M.: Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań. [W:] Materiały do nauczania psychologii. Red. L. Wołoszynowa. Seria III, T.II. Metody badań psychologicznych. Warszawa 1973.

Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 1995.

Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T II. Pedagogika wobec edukacji, polityki i badań naukowych. Gdańsk 2006.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.): Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź 2003.

Wallon P., Cambier A., Engelhart D.: Rysunek dziecka. Warszawa 1993.

Włodarek J., Ziółkowski M.: Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa 1990.

Wright H.F.: Obserwacyjne metody badania dziecka. [W:] Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Red. P.H. Mussen. T I. Warszawa 1970.

Wroczyński R., Pilch T. (red.): Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław 1974.

Zaborowski Z.: Wstęp do metodologii badań pedagogicznych. Wrocław 1973.

Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 1995.

Zaręba E.: Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998.

Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990.

Efekty uczenia się:

Student opanował podstawową wiedzę z zakresu metodologii nauk humanistycznych i społecznych, potrafi rozróżniać metody, techniki i narzędzia badawcze, samodzielnie konstruować narzędzia badawcze, poprawnie przeprowadzić badania diagnostyczne i weryfikacyjne.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie będzie podlegać zaangażowanie studenta na seminarium, samodzielność w poszukiwaniu literatury naukowej, stopień zainteresowania tematyką badawczą, frekwencja na zajęciach oraz postępy w przygotowaniu pracy licencjackiej (podstawą zaliczenia trzeciego semestru jest ukończenie rozdziału trzeciego - empirycznego).

Zakres tematów:

1. Rodzaje badań naukowych i ich specyfika

- prace koncepcyjne, analityczne, problemowe, syntetyczne, analityczno-syntetyczne, doświadczalne,

- prace naukowe diagnostyczne i weryfikacyjne,

- teoretyczne i empiryczne.

2. Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz zasady ich prawidłowego zastosowania w procesie badań

- pojęcie metody, techniki i narzędzia badawczego – zróżnicowanie zakresów pojęć,

- obserwacja, metoda socjometryczna, testy osiągnięć szkolnych, sondaż diagnostyczny (ankieta, rozmowa i wywiad), analiza dokumentów i wytworów dziecka, eksperyment pedagogiczny, studium indywidualnych przypadków, skale ocen, metoda monograficzna,

metoda biograficzna.

Metody dydaktyczne:

Rozmowa, konsultacja, dyskusja, metoda kazusów, trening.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Czarnota-Palenik 17/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Watoła 11/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Brosch 13/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Alicja Żywczok 9/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Alicja Gałązka 1/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)