Literatura: |
K.Slany, Alternatywne formy życia małżeńskiego w ponowoczesnym świecie, Nomos, Kraków 2002
Z. Bauman, Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Warszawa 2007;
W. Brzeziński, L.Witkowski, Edukacja wobec zmiany społecznej; Poznań-Toruń 1994;
F.Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 2005
J.Habermas, Przyszłość natury ludzkiej, Warszawa 2003;
Z. Melosik, Tożsamość, ciało i władza, Poznań – Toruń 1996
C.M.Renzetti, D.J.Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa 2005
W.Sawczuk (red.), W kręgu edukacyjnych zadań i możliwości, Olsztyn 2004;
F.W.Wawro (red.), Problemy współczesnej młodzieży w ujęciu nauk społecznych, Lublin 2006;
|
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość poruszanych na zajęciach zagadnień i umiejętność ustosunkowania się do nich w kontekście wychowania
Napisanie przez studenta pracy pisemnej.
Wszyscy uczestnicy wykładu napiszą pracę pisemną na zadany temat w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Praca pisemna będzie oceniana pod względem doboru literatury (5p.), zrozumienia poruszanych w niej problemów (5p.), a także umiejętności odniesienia tychże problemów do wychowania (5p).
Razem 15p
15p,14.p.:bdb
13p.:db plus
12p.,11p.10.p: db
9.p.:dst plus
8p.:7p.: dst.
Wyniki egzaminu ogłaszane zostaną zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony egzamin należy poprawić w formie ustnej
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie: zmiana społeczna a wychowanie, konteksty, sensy, zrozumienia.
2. Nowe modele relacji płciowych a rodzina.
3. Pop- tożsamość współczesnego młodego człowieka.
4. Kreskówki, filmy animowane, nowoczesne produkcje – a wychowanie dziecka.
5. Współczesna zabawa i zabawki a współuczestnictwo w rozwoju dziecka czy konsekwencje komercjalizacji życia.
6. Generacja X, Y, Z – przemiany wychowawcze a przemiany pokoleniowe.
7. Dziecko wobec zagrożeń współczesności – nowe wychowawcze wyzwania.
|