Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

CHEMIA ANALITYCZNA 0310-CH-S1-011
Laboratorium (L) semestr letni 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 90
Limit miejsc: 150
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Literatura:

1. Minczewski J., Marczenko Z., Chemia analityczna, Tom 2, PWN, Warszawa, 1999.

2. Szmal Z.S., Lipiec T., Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996.

3. Cygański A., Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1997

4. Skoog D.A., West D.M., Holler F.J., Crouch S.R., Podstawy chemii analitycznej, Tom 1, PWN, Warszawa, 2006.

Efekty uczenia się:

1. Ma wiedzę dotyczącą równowag chemicznych w roztworach wodnych.

2. Zna metody klasycznej analizy jakościowej wybranych kationów i anionów.

3. Zna wagowe i miareczkowe metody analizy chemicznej.

4. Wykonuje podstawowe obliczenia w zakresie chemii analitycznej.

5. Potrafi zaproponować metodę analizy klasycznej w zależności od właściwości analitu.

6. Opracowuje sprawozdania z zakresu analizy ilościowej i jakościowej.

7. Potrafi przygotować roztwory wzorcowe i przeprowadzić analizę jakościową i ilościową wybranych analitów.

8. Potrafi posługiwać się szkłem i podstawowym sprzętem stosowanym w laboratorium analitycznym.

9. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową oraz za bezpieczeństwo pracy w laboratorium analitycznym.

10. Rozumie podstawowe zasady etyki pracy w laboratorium analitycznym.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena uzyskana z laboratorium jest średnią ważoną:

0.7 x odpowiedź ustna + 0.2 x sprawozdanie + 0.1 x ocenianie ciągłe. W przypadku uzyskania oceny negatywnej student ma prawo do poprawy.

Ocena ustna:

Ocena bardzo dobra – student posiada wiedzę dotyczącą równowag chemicznych w roztworach wodnych, metod klasycznej analizy jakościowej i ilościowej. Potrafi zaproponować metodę analizy klasycznej w zależności od właściwości analitu. Zna substancje podstawowe i sposoby przygotowania roztworów wzorcowych. Rozwiązuje zagadnienia z zakresu chemii analitycznej wymagające korzystania z wiedzy z obszaru chemii ogólnej

Ocena dobra – student posiada wiedzę dotyczącą równowag chemicznych w roztworach wodnych, metod klasycznej analizy jakościowej i ilościowej. Potrafi zaproponować metodę analizy klasycznej w zależności od właściwości analitu. Zna substancje podstawowe i sposoby przygotowania roztworów wzorcowych. Student popełnia błędy w mniej istotnych zagadnieniach.

Ocena dostateczna – student zna podstawy chemii analitycznej ale nie potrafi ich poprawnie zastosować do rozwiązywania typowych zagadnień

Ocena niedostateczna – student nie zna i nie potrafi wyjaśnić podstawowych pojęć związanych z chemią analityczną.

Ocena stanowi średnią ze wszystkich odpowiedzi ustnych. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest otrzymanie zaliczenia ze wszystkich odpowiedzi ustnych.

Sprawozdanie:

Ocenie podlega zapis reakcji chemicznych, prawidłowa identyfikacja kationów lub anionów, obliczenia oraz błąd przeprowadzonej analizy chemicznej. Ocena stanowi średnią ze sprawozdań z odbytych ćwiczeń. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.

Ocenianie ciągłe:

Ocena bardzo dobra - wykonuje eksperyment zgodnie z instrukcją konsultując się z prowadzącym tylko w momentach istotnych dla poprawnego przebiegu ćwiczenia. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zna podstawy teoretyczne prowadzonej analizy chemicznej. Potrafi prawidłowo korzystać ze szkła laboratoryjnego i zachowuje prawidłowe zasady pracy w laboratorium analitycznym.

Ocena dobra – student wykonuje eksperyment zgodnie z instrukcją konsultując się z prowadzącym w miarę potrzeby. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zna podstawy teoretyczne prowadzonej analizy chemicznej. Prawidłowo korzysta ze szkła laboratoryjnego i zachowuje prawidłowe zasady pracy w laboratorium analitycznym. Świadomie unikając błędów w pracy laboratoryjnej konsultuje się z prowadzącym.

Ocena dostateczna - student wykonuje eksperyment po konsultacjach z prowadzącym. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zna podstawy teoretyczne prowadzonej analizy chemicznej. Na ogół prawidłowo korzysta ze szkła laboratoryjnego i zachowuje prawidłowe zasady pracy w laboratorium analitycznym.

Ocena niedostateczna - student nie jest w stanie prawidłowo wykonać eksperymentu nawet po konsultacji z prowadzącym. Nie rozumie realizowanego zagadnienia. Nie potrafi prawidłowo korzystać ze szkła laboratoryjnego i nie zachowuje prawidłowych zasad pracy w laboratorium analitycznym.

Zakres tematów:

1. Omówienie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz regulaminu obowiązującego w pracowni chemii analitycznej. Szkło i sprzęt laboratoryjny używany w analizie jakościowej. Badania własne i identyfikacja kationów I grupy analitycznej: Ag(I), Hg(I), Pb(II).

2. Rozdział i identyfikacja kationów grupy III: Hg(II), Bi(II), Cu(II), Cd(II), As(III), A(V), Sb(III), Sb(V), Sn(II), Sn(IV).

3. Identyfikacja kationów grupy IV: Al(II), Cr(II), Mn(II), Fe(II), Fe(III), Zn(II), Co(II), Ni(II).

4. Badania własne anionów i identyfikacja próbek stałych.

5. Wprowadzenie do analizy ilościowej. Szkło i sprzęt laboratoryjny w analizie ilościowej. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety.

6. Oznaczanie wagowe do wyboru:

- oznaczanie wagowe siarczanów w postaci siarczanu (VI) baru.

- oznaczanie wagowe niklu w postaci dimetyloglioksynianu niklu.

- oznaczanie wagowe żelaza w postaci Fe2O3.

7. Acydymetryczne oznaczanie wodorotlenku sodu wobec oranżu metylowego.

8. Alkalimetryczne oznaczanie kwasu octowego z wizualną detekcją punktu końcowego miareczkowania.

9. Kompleksonometryczne oznaczanie mieszaniny zawierającej jony wapnia i magnezu.

10. Manganometryczne oznaczanie żelaza.

11. Jodometryczne oznaczanie bromianów. Jodometrycznie oznaczanie miedzi.

12. Argentometryczne oznaczanie chlorków metodą Mohra i srebra metodą Vohlarda.

13. Oznaczanie zawartości jonów hydroniowych i cynkowych w mieszaninie.

14-15. Odrabianie zaległych ćwiczeń i zaliczenie laboratorium z chemii analitycznej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia laboratoryjne obejmujące analizę jakościową kationów i anionów oraz ilościowe metody miareczkowe i wagowe.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 8:00 - 12:30, sala 61
Barbara Szpikowska-Sroka 10/13 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 8:00 - 12:30, sala 63
Klaudia Drab 10/13 szczegóły
3 każdy poniedziałek, 13:00 - 17:30, sala 61
Paulina Janik 9/13 szczegóły
4 każdy poniedziałek, 13:00 - 17:30, sala 63
Rozalia Czoik 9/13 szczegóły
5 każda środa, 8:00 - 12:30, sala 61
Marek Matussek, Barbara Feist 12/13 szczegóły
6 każda środa, 8:00 - 12:30, sala 63
Barbara Krakowska 10/13 szczegóły
7 każda środa, 13:00 - 17:30, sala 61
Marek Matussek, Beata Zawisza 9/13 szczegóły
8 każda środa, 13:00 - 17:30, sala 63
Barbara Mikuła 12/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych - Bud. Gł. Inst. Chemii (Katowice, ul. Szkolna 9)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)