Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania matematyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym 12-PE-WIP-N2-2MNM
Ćwiczenia (C) semestr letni 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

A. Cheba, Utrwalamy i sprawdzamy. Pomiar dydaktyczny w nauczaniu początkowym matematyki. Poradnik dla nauczyciela do nauczania zintegrowanego, RES POLONA, ISBN 83-7071-130-8.

M. Dąbrowski, Stereotypy matematyczne, http://trzecioklasista.cke-efs.pl/artykuly/stereotypy-matematyczne [adres z dnia 16 maja 2011r.].

I. Fechner-Sędzicka, B. Ochmańska, W. Odrobina, Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996.

Karolczuk R, Zambrowska M., Pozwólmy dzieciom grać O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa 2014.

D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.

J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.

E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000.

D. Zaremba, Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2014.

Efekty uczenia się:

Student:

1. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę metodyczną na temat kreowania sytuacji dydaktycznych sprzyjających procesowi rozwoju myślenia matematycznego, konstruowania pojęć matematycznych oraz budowania języka matematycznego

2. Posiada wiedzę z zakresu wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier dydaktycznych

3. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu rozwoju myślenia matematycznego dziecka do projektowania sytuacji dydaktycznych sprzyjających konstruowaniu pojęć matematycznych oraz kształtowaniu umiejętności matematycznych

4. Potrafi samodzielnie dobierać oraz tworzyć odpowiednie pomoce oraz materiały dydaktyczne wspomagające proces edukacji matematycznej

5. Odznacza się rozwagą, zaangażowaniem oraz kreatywnością w projektowaniu, planowaniu

i realizowaniu sytuacji dydaktycznych sprzyjających rozwojowi myślenia matematycznego dzieci

6. Ma świadomość swojego poziomu wiedzy i umiejętności, a jednocześnie dostrzega potrzebę planowania własnego rozwoju osobistego i zawodowego, będąc świadomy odpowiedzialności za jakość budowanego przez siebie warsztatu pracy pedagoga

Metody i kryteria oceniania:

Metodyczne opracowanie jednego z zagadnień matematycznych przewidzianych w treściach podstawy programowej dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Intencjonalne tworzenie materiałów oraz mediów dydaktycznych czy zastosowanie już istniejących.

Samodzielna praca z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury celem weryfikacji merytorycznej własnych opracowań metodycznych.

Skala ocen: 3-5

Ocenie podlegają – prezentacja:

- sposób przeprowadzenia prezentacji (stopień opanowania umiejętności łączenia wiedzy teoretycznej z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z jej praktycznym zastosowaniem).

- pisemne opracowanie prezentacji (jakość języka matematyki; dobór materiałów

i metod kształcenia; oryginalność projektu; umiejętność zaplanowania

i przedstawienia tematycznego opracowania)

Zakres tematów:

Treści matematyczne w podstawie programowej

2. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej. Liczby pierwszej dziesiątki, drugiej i trzeciej dziesiątki (E. Gruszczyk-Kolczyńska)

3. Rozszerzanie zakresu liczenia i rachowania do 100. Dostrzeganie regularności dziesiątkowego układu liczenia i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań (E. Gruszczyk-Kolczyńska)

4-5. Cztery działania arytmetyczne (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb)

6-7. Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, masy, płynów, temperatury, czasu (zegarem, kalendarzem)

8. Etapy konstruowania gier planszowych

Metody dydaktyczne:

Projektowanie oraz realizacja zaplanowanych sytuacji dydaktycznych w połączeniu z prezentacją zastosowań materiałów oraz mediów dydaktycznych w procesie wspomagania edukacji matematycznej.

Prezentacja zaprojektowanych sytuacji dydaktycznych (przedłożonych wcześniej w wersji pisemnej osobie prowadzącej ćwiczenia) – gier i zabaw sprzyjających konstruowaniu pojęć oraz kształtowaniu umiejętności matematycznych z zastosowaniem samodzielnie wybranych i/lub wykonanych materiałów oraz mediów dydaktycznych, znajdujących zastosowanie w procesie wspomagania edukacji matematycznej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Raszka 61/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)