Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria wychowania 06-PC-S1-12
Ćwiczenia (C) semestr letni 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bilicki T.: Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II. Kraków 2000.

Carlgren F.: Wychowanie dla wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera. Gdynia 1994.

Dawid J.W.: O duszy nauczycielstwa. Kraków 1912.

Dawid J.W.: Pisma pedagogiczne. Wrocław 1961.

Korczak J.: Wybór pism pedagogicznych. Tom I, II. Warszawa 1957,1958.

Krawczyk Z.: Rabidranath Tagore - poszukiwanie prawdy i piękna w teorii i praktyce wychowania. Warszawa 1990.

Kunowski S.: Proces wychowawczy i jego struktury. Temperament, indywidualność, charakter, osobowość. Lublin 1946.

Lindenberg Ch.: Szkoła bez lęku. Warszawa 1993.

Łobocki M.: Altruizm a wychowanie. Lublin 2002.

Neill A.S.: Summerhill. Katowice 1991.

Rousseau J. J.: O umowie społecznej. Warszawa 2002.

Rousseau J.J.: Emil, czyli o wychowaniu. T.1. Wrocław 1955.

Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Weinschenk R.: Podstawy pedagogiki księdza Bosko. Warszawa 1996.

Żywczok A.: Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice 2011.

Efekty uczenia się:

Student stosuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zna zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych; wskazuje na różnice między teorią, metodyką i praktyką, zna pojęcie wychowania, samowychowania, teorii wychowania, metateorii, koncepcji wychowania i nurtu pedagogicznego; rozróżnia pojęcia odnoszące się do różnych podmiotów wychowania.

Student charakteryzuje podstawowe teorie i nurty wychowania oraz zna ich wartość dla skutecznej działalności prakseologicznej; rozumie antropologiczne podstawy oddziaływań wychowawczych i wie, jakie są założenia wybranych koncepcji pedagogicznych.

Student obserwuje zjawiska społeczne i na podstawie obserwacji formułuje cele wychowania; wyodrębnia rodzaje wartości, które mają największe znaczenie w zawodzie pedagoga; analizuje przejawy i przyczyny zagrożeń moralnych, a także inicjuje dyskurs z zakresu głównych problemów pedagogicznych (np. związku teorii z praktyką, znaczenia idei godności, miłości w procesie wychowania, różnic między koncepcjami i nurtami wychowania).

Student posługuje się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych.

Student zna wybrane klasyfikacje wartości etycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie jakość wykonania pracy pisemnej (jej kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu).

W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy.

Zakres tematów:

1. Związki teorii naukowych z praktyką pedagogiczną. Pedagogika jako nauka teoretyczno-praktyczna.

2. Neonaturalizm pedagogiczny - poglądy J.J. Rousseau wyrażone w jego dziełach.

3. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka.

4.Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla.

5.Wychowanie do zacności w teorii wychowania Rabindranatha Tagore.

6.Nowatorskie rozwiązania w systemie prewencyjnym św. Jana Bosko.

7.Altruizm a proces wychowania.

8.Miłość ludzkiej duchowości - rdzeń pedeutologii Jana Władysława Dawida

9.Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego.

10.Stefan Kunowski jako teoretyk współczesnych systemów wychowania.

11.Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania.

12.Samowychowanie jako naczelna kategoria teorii wychowania.

13.Pokój – ideał i cel edukacji międzykulturowej.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, pokaz, gry dydaktyczne, metoda symulacyjna, kazusów, „burzy mózgów”.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alicja Żywczok 75/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)