Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka edukacji wielo- i międzykulturowej z wychowaniem obywatelskim 12P-EWWP-NP-1PMEW
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ambrosewicz – Jacobs J., Tolerancja jak uczyć siebie i innych, Kraków 2003.

Brzezińska A., Janiszewska-Rain J., W poszukiwaniu złotego środka. Rozmowy o rozwoju człowieka, Kraków 2005.

Brezinka W., Wychowanie i pedagogika. Podręcznik akademicki, Kraków 2005.

Czerniejewska I. (red.), Antydyskryminacja na co dzień. Poznań 2005.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu się, Poznań 2000.

Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.), Wychowanie. T. 1-4, Gdańsk 2007-2008.

Grzybowski P.P.: Spotkania z Innym. Kraków 2011.

Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2009.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2005.

Luvmour J. i B., Weistar D.i T., Kara A.iA., Wszyscy wygrywamy. Gry i zabawy uczące, jak pogłębić relacje z innymi ludźmi, Gdańsk 2003.

Lalak D. (red.): Dom i ojczyzna. Dylematy wielokulturowości. Warszawa 2008.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości – studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008.

Lewowicki T., Suchodolska J. (red.), Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej wielo- i międzykulturowej (materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych), Kraków 2011.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011.

Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A.(red.): Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy i perspektywy. Warszawa-Cieszyn-Białystok 2013.

Mendel M., Edukacja społeczna jako odmiana myślenia o wczesnej edukacji, Olsztyn 1999.

Młynarczuk-Sokołowska A., Potoniec K., Szostak-Król K. (red.): Przygody Innego. Białystok 2011 r.

Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009.

Sowińska H., Michalak R. (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, Kraków 2004.

Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. T. 2, Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012.

Szczurek-Boruta A.: Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń 2013

Szczurek-Boruta A.: O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014.

Waloszek D. (red.), Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie, Kraków 2009.

Waloszek D., Program w edukacji dla dzieci. Geneza. Istota. Kryteria,

Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

Brzezińska A. W., Hulewska A., Słomska J. (red.): Edukacja regionalna. Warszawa 2006, Wyd. Nauk. PWN.

Grudzińska A., Kubin K. (red.): Szkoła wielokulturowa – organizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów. Warszawa 2010, Forum Różnorodności Społecznej.

Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkolnictwo z polskim językiem nauczania w państwach europejskich- stan, problemy i perspektywy. Białystok- Cieszyn-Warszawa 2010, Wyd. Nauk. Instytutu Technologii Eksploatacji.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Edukacja międzykulturowa – teorie, prądy, doświadczenia społeczne. Cieszyn-Warszawa-Toruń 2010, Wyd. Adam Marszałek.

Ogrodzka-Mazur E: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007, Wyd. UŚ.

„Edukacja międzykulturowa” 2012, 2013,2014, 2015.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie jest opracowanie i prezentacja projektu. Na ocenę wpływają: oryginalność i realności pomysłu, aspekt językowy i formalny.

Zakres tematów:

1. Praca nad tekstami źródłowymi - rozwijanie umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych w zakresie edukacji społeczno-aksjologicznej.

2. Warsztat antydyskryminacyjny - uczestniczenie w egzystencji drugiego człowieka, doświadczanie Innego, kreowanie własnej egzystencji – bycie i stawanie się człowiekiem.

3. Gry i zabawy pogłębiające wiedzę o sobie i innych; uczące, jak pogłębić relacje z ludźmi – ćwiczenia praktyczne.

4. Projektowanie sytuacji edukacyjnych wspomagających rozwój i kształtowanie się tożsamości jednostki oraz wspólnotowości – praca w grupach, prezentacja, ewaluacja studenckich projektów.

5. Projektowanie sytuacji edukacyjnych przeciwdziałania uprzedzeniom i dyskryminacji ze względu na płeć, orientacje seksualną, pochodzenie etniczne, narodowość, wiek (nie)pełnosprawność i z innych przyczyn – praca w grupach, prezentacja, ewaluacja studenckich projektów.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem technik multimedialnych. Zajęcia w formie warsztatów, preferowana praca w grupach. Studenci zdobywają praktyczne umiejętności wychowawcze zarówno podczas stymulowanych przez prowadzącego sekwencji różnych sytuacji (przykłady odnoszą się do grup w różnych fazach rozwoju) jak i podczas pracy własnej - opracowane projekty weryfikują w trakcie podejmowanych działań edukacyjnych.

Praca własna studenta.

Czytanie i studiowanie literatury obowiązkowej. Samodzielny wybór i studiowanie literatury uzupełniającej. Poszukiwanie i analiza programów edukacyjnych z zakresu edukacji wielo- i międzykulturowej. Przygotowanie w dwu- trzyosobowych zespołach projektu - propozycji sytuacji edukacyjnych wspierających jednostki odmienne kulturowo.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alina Szczurek-Boruta 28/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)