Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia - starożytność i średniowiecze 11-KRK-T-002a
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Wyd. WAM, Kraków 2003;

Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, M. Jędraszewski (red.), Poznań 2001.

Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, Vatican 1998.

W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I., Warszawa 1988.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne.

Weryfikacja przeprowadzana jest w oparciu o lekturę W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I.

Trzy kolokwia (listopad, grudzień, styczeń; w każdym od 10 do 16 pytań otwartych i/lub testowych [test wyboru]; za każde pytanie można otrzymać 1 punkt). Zaliczenie na podstawie łącznego wyniku procentowego ze wszystkich kolokwiów (wynik jest obliczany wg procentu pozytywnych odpowiedzi na pytania zawarte w trzech kolokwiach). Próg zaliczenia, to 40% i więcej pozytywnych odpowiedzi. Skala ocen:

Poniżej 40%: ocena 2 (ndst)

40% do 55%: ocena 3 (dst)

55% do 65%: ocena 3,5 (dst+)

65% do 75%: ocena 4 (db)

75% do 85%: ocena 4,5 (db+)

85% i więcej: ocena 5 (bdb)

Kolokwia są przeprowadzane w ramach ćwiczeń (czas trwania: ok. 15 min).

W przypadku uzyskania z kolokwiów wyniku poniżej 40% istnieje możliwość przystąpienia do zbiorczego kolokwium powtórkowego. Próg zaliczenia kolokwium powtórkowego to 40% i więcej pozytywnych odpowiedzi (10 pytań otwartych i/lub testowych [test wyboru]; za każde pytanie można otrzymać 1 punkt).

W szczególnych przypadkach kolokwium może przybrać forme ustną.

Pytania do tekstu

Wraz z tekstami źródłowymi student otrzymuje pytania sprawdzające zrozumienie tekstu. Studenci w 3-5 osobowych grupach przygotowują na piśmie odpowiedzi do pytań sprawdzajacych zrozumienie tekstu.

O zaliczeniu tego sposobu weryfikacji decyduje obecność na zajęciach i przedstawienie odpowiedzi w formie pisemnej.

Udział w dyskusji nad udzielonymi odpowiedziami. O zaliczeniu tej formy weryfikacji decyduje aktywność studenta na zajęciach oceniana przez prowadzącego.

Zakres tematów:

Treścią zajęć jest czytanie i wspólne omawianie tekstów źródłowych okresu starożytności i średniowiecza oraz fragmentów monografii poświęconych poszczególnym problemom i autorom tych epok. Wybór obejmuje m. in. fragmenty dzieł: Platona (Teajtet, Fedon, Państwo), Arystotelesa (Metafizyka, Etyka Nikomachejska), Seneki (Myśli), Augustyna z Hippony (O naturze dobra, Wyznania), Tomasza z Akwinu (Suma teologiczna), Anzelma z Canterbury (Proslogion), Wilhelma Ockhama (Suma logiczna).

Metody dydaktyczne:

Czytanie i wspólne omawianie tekstów źródłowych okresu starożytności i średniowiecza oraz fragmentów monografii poświęconych poszczególnym problemom i autorom tych epok.

Praca własna studenta polega na: 1) zaznajomieniu się z tekstem (stanowiącym przedmiot ćwiczeń), który student opracuje odpowiadając na postawione przez prowadzącego zajęcia pytania; 2) poszerzeniu wiadomości o zagadnieniach poruszanych na zajęciach w oparciu o wskazany przez prowadzącego podręcznik.

Na wybranych ćwiczeniach studenci po otrzymaniu tekstów źródłowych w 3-5 osobowych grupach studenci przygotowują na piśmie odpowiedzi na pytania do tekstu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Witold Kania 23/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Witold Kania 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)