Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii sądowej - Psychologiczne problemy profilaktyki społecznej 06-PS929W
Laboratorium (L) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Dudek M.: Wsparcie rodziny dysfunkcjonalnej. Wyd. Polianna, Krasnystaw 2010

Griffiths M.: Gry i hazard. Uzależnienia dzieci w okresie dorastania. Wyd. GWP, Gdańsk 2004

Guerin S., Hennessy E.: Przemoc i prześladowanie w szkole. Skuteczne przeciwdziałania agresji wśród młodzieży. Wyd. GWP, Gdańsk 2004

Hollin C. R., Browne D., Palmer E. J.: Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie, profilaktyka. GWP, Gdańsk 2008.

Hołyst B.: Zagrożenia ładu społecznego. Wyd. PWN Warszawa, 2014

Jędrzejko M., Janusz M., Walancik M.: Zachowania ryzykowne i uzależnienia. Wyd. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2013

Kędzior J., Ładyżyński A.: Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009

Kowalewska – Borys E. (red.): Problematyka przemocy w rodzinie. Podstawowe środki prawne ochrony osób pokrzywdzonych. Wyd. Difin, Warszawa 2012

Kurzeja A.: Dzieci ulicy. Profilaktyka zagrożeń. Wyd. Impuls, Kraków 2012

Luca N.: Sekty. Wyd. PAX Warszawa 2005

Maxwell R.: Dzieci, alkohol, narkotyki. Wszystko co trzeba wiedzieć aby zapobiec uzależnieniu lub pomóc, gdy do niego już doszło. Wyd. GWP, Gdańsk 2005

Melibruda J.: Przeciwdziałanie przemocy domowej. Wyd. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, 2009

Pierzchała K., Cekiera C., Człowiek a patologie społeczne. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009

Piotrowski, P., Zajączkowski, K.: Profilaktyka w gimnazjum. Projektowanie, realizacja i ewaluacja programów. Kraków: Impuls. 2001

Podgajna – Kuśmierek M.: Pedofilia. Wyd UJ, Kraków 2003

Pospiszyl K.: Przestępstwa seksualne. Wyd. PWN, Warszawa 2009

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczejDambach K. E.: Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej. Wyd. GWP, Gdańsk 2008

Rumpf J.: Krzyczeć, bić, niszczyć. Agresja dzieci w wieku do 13 lat. Wyd. GWP, Gdańsk 2008

Szpringer M.: Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004

Świątkiewicz G. (red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym. Wyd.: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii oraz Grupy Pompidou w ramach programu Drug Demand Staff, Warszawa 2002

Urban B., Konopczyński M.: Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Wach T. J.: Profilaktyka i resocjalizacja nieletnich zagrożonych uzależnieniem od środków psychoaktywnych. Wyd. Difin, Warszawa 2014

Zwoliński A.: Krzywdzone dzieci. Zagrożenia współczesnego dzieciństwa. Wyd. WAM, Kraków 2012

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, jednak sama obecność nie jest wystarczająca do uzyskania zaliczenia. Student może opuścić bez podania przyczyny jedną jednostkę zajęciową. Większą liczbę nieobecności należy odrabiać podczas dyżurów prowadzącego.

Ocena ustalana jest na podstawie następujących kryteriów:

- aktywny udział w zajęciach – uzyskanie czterech plusów za poprawną odpowiedź na zadane pytanie podczas zajęć podnosi ocenę końcową o pół stopnia. Podczas jednych zajęć można uzyskać jeden plus: weryfikacja wiedzy z zakresu profilaktyki społecznej

- praca pisemna – opracowanie szczegółowego programu profilaktycznego na zadany temat – merytoryczna ocena wersji papierowej programu

- umiejętność integrowania wiedzy będzie oceniana na podstawie przeprowadzonej prezentacji opracowanego programu profilaktycznego oraz poziomu dyskusji na poruszony w prezentacji temat

Plusy za aktywność można uzyskać na każdej jednostce tematycznej poruszającej teoretyczne zagadnienia, wymagające przygotowania z zadanej literatury. Student będzie miał możliwość uzyskania plus’a za odpowiedź na pytanie prowadzącego. Prowadzący może imiennie poprosić studenta o udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. Jeśli student nie odpowie na drugie z kolei zadane mu pytanie otrzyma minus. Cztery minusy obniżają ocenę końcową o pół.

Prezentacje opracowanych programów mogą być realizowane od 7 jednostki tematycznej. Ocena całościowa opracowanego programu profilaktycznego obejmuje: prezentację podczas zajęć przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej trwająca 15-20 minut, omówienie podstaw teoretycznych poruszanej problematyki oraz możliwości zastosowań programu, zachęcenie słuchaczy do dyskusji, złożenie programu w formie papierowej prowadzącemu zajęcia, prowadzący do dnia wpisywania zaliczeń do indeksu dokona weryfikacji merytorycznej programu.

Zakres tematów:

Założenia profilaktyki społecznej. Cele, zadania, formy i funkcje działań profilaktycznych, poziomy profilaktyki, profilaktyka w społeczności lokalnej.

Działalność profilaktyczna w systemie pomocy społecznej, założenia pracy socjalnej i asystentury rodzinnej. Charakterystyka problemów społecznych w Polsce.

Specyfika roli zawodowej psychologa w systemie pomocy społecznej (zadanie w placówce opiekuńczo – wychowawczej)

Podstawy działań profilaktycznych. Typy i modele programów profilaktycznych. Interdyscyplinarny charakter działań profilaktyki społecznej.

Promocja zdrowia a profilaktyka społeczna. Idea zrównoważonego rozwoju w działalności profilaktycznej. Zasada pomocniczości.

Specyfika grup objętych profilaktyką: dzieci, młodzież, dorośli, seniorzy. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka.

Konstruowanie programów profilaktycznych. Problem doboru form przekazu dla danego odbiorcy. Dobór strategii i metod. Partyworking – innowacyjne programy profilaktyczne.

Profilaktyczna działalność psychologa w różnych instytucjach: zadania i formy oddziaływań.

Działalność profilaktyczna/prewencyjna w obszarach tematycznych:

- współczesne uzależnienia (leki, dopalacze, narkotyki, papierosy, bigoreksja, ortoreksja)

- patologie seksualne (prostytucja, pornografia dziecięca, kazirodztwo), gwałt, wczesna aktywność seksualna, zachorowalność na choroby weneryczne

- ucieczki z domów rodzinnych, zakładów wychowawczych, zakładów poprawczych, dzieci ulicy (uciekinierzy, galerianki, włóczędzy, blokersi, poszukiwacze przygód)

- zaburzenia rozwojowe (FAS, zaburzenia, które wynikają z zaniedbań dorosłych wobec nienarodzonego dziecka)

- przemoc w rodzinie, dzieciobójstwo, aborcja, dzieci niechciane

- agresja w szkole, przemoc w placówkach opiekuńczych

- rozwiązywanie rodzin zastępczych

- samobójstwa, sekty

- wykluczenie społeczne (interseksualizm, transgenderyzm, niepełnosprawność, uprzedzenia), bieda (pauperyzacja: ubożenie społeczeństwa), bezrobocie

- komercyjne adopcje

- handel ludźmi: handel dziećmi, handel kobietami, handel narządami, handel tanią siłą roboczą,

- mobbing

- korupcja

- terroryzm

- przestępczość

Metody dydaktyczne:

Aktywizujące metody nauczania: dyskusja okrągłego stołu, debata, drzewo problemowe, prezentacja multimedialna, metoda trójkąta, metaplan

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Piekacz 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)