PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii wychowawczo-klinicznej dzieci i młodzieży - Metody wspomagania zaburzonego rozwoju oraz metody terapii 06-PS969D
Laboratorium (L)
semestr zimowy 2015/2016
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
1. Borkowska A. R., Domańska Ł. (2006): Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Cieszyńska J., Korendo M. (2007): Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: IMPULS. 3. Cytowska B., Winczura B. (2006): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: IMPULS. 4. Eisnberg A., Murkoff H. E., Hathaway S. DE.(2002): Pierwszy rok życia dziecka. Poznań 5. Eisnberg A., Murkoff H. E., Hathaway S. DE. (2002): Drugi rok życia dziecka. Poznań. 6. Kielin J. (2002): Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP. 7. Namysłowska I. (2005): Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.. Popielarska A., Popielarska M. (2000): Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL 8. Trempała J. (red.) (2011): Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 9. Turner S. J. i Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP 10. Woolfson R.C. (2002): Zdolne niemowlę. Warszawa: Wyd. Muza S.A. 11. Woolfson R.C. (2002): Zdolny maluch. Warszawa: Wyd. Muza S.A. 12. Schaffer H.R. (2010): Psychologia rozwojowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 13. Wolańczyk T., Komender J. (2005): Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 14. Vasta R, Haith M.M. i Miller S.A. (1995): Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa składać się będzie z następujących składowych: praca pisemna polegająca na samodzielnym opracowaniu studium przypadku i aktywności studenta punktowanej podczas zajęć. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej z laboratorium jest obecność na minimum 90% zajęć, co oznacza, że dopuszczalna jest jedna nieobecność. Każdą następną student ma obowiązek zaliczyć w czasie dyżurów wyznaczonych przez prowadzącego. |
||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie w problematykę stosowania metod, form i technik wykorzystywanych we wczesnej interwencji i wspomaganiu rozwoju dziecka. Stymulacja wrodzonych zdolności dziecka w pierwszych trzech latach życia – zabawy i zabawki sprzyjające rozwojowi. • Wspomaganie rozwoju małego dziecka w jego najbliższym środowisku • Wczesna stymulacja rozwoju ruchowego metodą NDT – Bobath oraz V.Vojty. • Podstawowe czynniki wpływające na powstawanie opóźnień i zaburzeń w rozwoju – zdarzenia punktualne i niepunktualne i ich konsekwencje dla rozwoju dzieci. • Całościowe zaburzenia rozwoju. • Najczęstsze zaburzenia emocjonalne we wczesnym dzieciństwie. Różne formy upośledzenia umysłowego i towarzyszące temu zmiany w innych sferach funkcjonowania. • Zespół nadpobudliwości psychoruchowej oraz zaburzenia zachowania. • Zapoznanie ze sposobami wspomagania rozwoju małego dziecka. Ukazanie wpływu wczesnej interwencji i wspomagania dziecka na rozwój jego osobowości oraz dalsze szanse rozwoju społecznego i intelektualnego. • Rozwój umiejętności pracy z rodzicami małego dziecka niepełnosprawnego. Formy współpracy z rodzicami dziecka o zaburzonym rozwoju. |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, krytyczna analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne, obserwacja, analiza raportu z badań, studium przypadku |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Anna Brandt-Salmeri | 19/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.