Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii wychowawczo-klinicznej dzieci i młodzieży - Metody wspomagania zaburzonego rozwoju oraz metody terapii 06-PS969W
Laboratorium (L) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Bernard, H.S., MacKenzie, K.R., (2000). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2. Corey Schneider, M., Corey, G., 1995: Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, PTP.

3. Dobrzańska-Socha, B., (1992). Propozycja profesjonalnego prowadzenia grup wsparcia. Nowiny Psychologiczne, nr 2, 77-87.

4. Enright J. (1985) Pozycje słuchania terapeutycznego [w:] Nowiny psychologiczne, nr 3

5. Enright J: Pomaganie bez oporu (w:) J. Santorski ABC Pomocy psychologicznej.

6. Fengler, J., 2000: Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. Goldenberg H., Goldenberg I., (2006) Terapia rodzin. Kraków: Wyd. U.J

8. Grzesiuk, L. (red.) (2006). Psychoterapia: Praktyka. Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA. (Roz. 1-4)

9. Grzesiuk, L., (red.) 2005). Psychoterapia: Teoria. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.

10. Knapp H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN.

11. Kottler, J.A., (2003). Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem? Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, roz. 1 (Skąd się bierz opór?, s. 17-26).

12. Kressel K., 2005: Mediacje. W: M. Deutsch, P. Coleman (red.) Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Kraków:2005, Wydawnictwo UJ.

13. Namysłowska, I., (1997). Terapia rodzin. Warszawa, Springer PWN.

14. Okun B. F. (1997): Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

15. Pawlik J. (red.) (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA. (Roz. 1-8)

16. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

17.Borkowska A. R., Domańska Ł. (2006): Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

18.Cieszyńska J., Korendo M. (2007): Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: IMPULS.

19.Cytowska B., Winczura B. (2006): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: IMPULS.

20.Eisnberg A., Murkoff H. E., Hathaway S. DE.(2002): Pierwszy rok życia dziecka. Poznań

21.Eisnberg A., Murkoff H. E., Hathaway S. DE. (2002): Drugi rok życia dziecka. Poznań.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa składać się będzie z następujących składowych: praca pisemna polegająca na samodzielnym opracowaniu studium przypadku i aktywności studenta punktowanej podczas zajęć. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej z laboratorium jest obecność na minimum 90% zajęć, co oznacza, że dopuszczalna jest jedna nieobecność. Każdą następną student ma obowiązek zaliczyć w czasie dyżurów wyznaczonych przez prowadzącego.

Zakres tematów:

• Wprowadzenie w problematykę stosowania metod, form i technik wykorzystywanych we wczesnej interwencji i wspomaganiu rozwoju dziecka. Stymulacja wrodzonych zdolności dziecka w pierwszych trzech latach życia – zabawy i zabawki sprzyjające rozwojowi.

• Wspomaganie rozwoju małego dziecka w jego najbliższym środowisku

• Wczesna stymulacja rozwoju ruchowego metodą NDT – Bobath oraz V.Vojty.

• Podstawowe czynniki wpływające na powstawanie opóźnień i zaburzeń w rozwoju – zdarzenia punktualne i niepunktualne i ich konsekwencje dla rozwoju dzieci.

• Całościowe zaburzenia rozwoju.

• Najczęstsze zaburzenia emocjonalne we wczesnym dzieciństwie. Różne formy upośledzenia umysłowego i towarzyszące temu zmiany w innych sferach funkcjonowania.

• Zespół nadpobudliwości psychoruchowej oraz zaburzenia zachowania.

• Zapoznanie ze sposobami wspomagania rozwoju małego dziecka. Ukazanie wpływu wczesnej interwencji i wspomagania dziecka na rozwój jego osobowości oraz dalsze szanse rozwoju społecznego i intelektualnego.

• Rozwój umiejętności pracy z rodzicami małego dziecka niepełnosprawnego. Formy współpracy z rodzicami dziecka o zaburzonym rozwoju.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, krytyczna analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne, obserwacja, analiza raportu z badań, studium przypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Brandt-Salmeri 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)