Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia z elementami logiki 06-PS-NM-001
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Anzenbacher, A. (2003).Wprowadzenie do filozofii. Kraków: WAM.

Gadacz, T. (2009). Historia filozofii XX wieku nurty. Tom I, II. Kraków: Znak.

Ferber, R. (2008). Podstawowe pojęcia filozoficzne 1. Kraków: WAM.

Ferber, R. (2008). Podstawowe pojęcia filozoficzne 2. Kraków: WAM.

Kuziak, M. i inni (2004). Słownik myśli filozoficznej. Bielsko-Biała: PPU „PARK”.

Reale, G. (2000). Historia filozofii starożytnej. Tom I, II, III, IV. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Świeżawski, S. (2000). Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Warszawa: PWN.

Tatarkiewicz, W. (2004). Historia filozofii. Tom I, II, III. Warszawa: PWN.

Wawro, E (red.)(2005). Antologia tekstów filozoficznych. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.

Literatura uzupełniająca:

Deurzen, E. (2010). Psychoterapia a poszukiwanie szczęścia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Gottfried, G. (2007). Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina. Kraków: WAM.

Haeffner, G. (2006). Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Kraków: WAM.

Scherer, G. (2008). Filozofia śmierci. Kraków: WAM.

Yalom, I (2006). Kuracja według Schopenhauera. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

White, N. (2008). Filozofia szczęścia od Platona do Skinnera. Kraków: WAM.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć:

Ocena końcowa jest wyznaczona przez ilość zdobytych plusów otrzymanych za aktywność podczas zajęć. Plusy wpisywane po każdych ćwiczeniach przez prowadzącego podczas czytania listy obecności. Student ma prawo zgłosić swoją osobę do otrzymania plusa. Dodatkowo, student ma możliwość przygotowania uzgodnionej wcześniej z prowadzącym prezentacji dodatkowej (za którą otrzyma dwa plusy). Proszę zauważyć, że obecność na wszystkich zajęciach zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania większej ilości plusów, a więc wyższej oceny końcowej. Maksymalna ilość plusów w przypadku 15 spotkań to 15 plusów za aktywność oraz ewentualnie dwa dodatkowe plusy za prezentację dodatkową dla chętnych.

Skala:

do 2,9 niedostateczny

3-3,25 dostateczny

3,26-3,75 dostateczny plus

3,76-4,25 dobry

4,26-4,6 dobry plus

4,6-5 bardzo dobry

Pod koniec semestru liczba zdobytych plusów zostanie przeliczona na powyższą skalę (np. 15 plusów to 5 na skali), a kolejno student otrzyma konkretną ocenę (np. 15 plusów to ocena bardzo dobra).

Ocena aktywności podczas każdych zajęć. Aktywność polega na przedstawieniu wiedzy zdobytej podczas samodzielnej pracy studenta nad lekturą oraz na logicznym wnioskowaniu i dyskusji. Ponadto, aktywnością wykazują się też studenci przygotowujący na zajęcia prezentację dodatkową.

Praca domowa

Przedstawiona w ramach ćwiczeń prezentacja wybranego zagadnienia połączona z dyskusją.

Dodatkowo, student ma możliwość przygotowania uzgodnionej wcześniej z prowadzącym prezentacji, za którą otrzyma dwa plusy.

Prezentacja powinna być przygotowana w formie multimedialnej (do 20 slajdów, czcionka Times New Roman, 12). Zachęca się studentów do opracowania ciekawej prezentacji graficznej danej problematyki. Czas prezentacji nie może przekroczyć 15 minut. Prowadzący zapewni rzutnik podczas zajęć.

Wywiad z psychologiem

Przeprowadzenie wywiadu o tematyce filozoficznej z wybranym przez siebie psychologiem.

Wywiad przeprowadzany jest na zaliczenie (bez oceny).

Studenci przeprowadzają w dogodnym dla siebie czasie wywiad z psychologiem (absolwentem pięcioletnich studiów psychologicznych dowolnego Uniwersytetu).

Wywiad przesyłamy na adres prowadzącego mailowo przed sesją egzaminacyjną (najpóźniej tydzień przed ustalonym terminem egzaminu). Pytania do wywiadu zostaną ustalone z grupą w połowie semestru, a szablon przesłany drogą elektroniczną przez prowadząceg

Zakres tematów:

Podczas ćwiczeń zostaną podjęte tematy odwiecznie nurtujące filozofów. Na zajęciach organizacyjnych zostaną przedstawione warunki zaliczenia i treść przedmiotu, studenci zapoznają się również z Kodeksem etyki studenta. Na kolejnych ćwiczeniach zostanie przedstawiona różnica między filozofem a psychologiem, filozofią a psychologią (1). Następnie, studenci zapoznają się z problematyką: bytu (2), poznania (3), prawdy (4), nauki (5), człowieka (6), tożsamości (7), świadomości (8), seksu, miłości (9), szczęścia (10), wolności (11), dobra (12), czasu i śmierci (13). Wszystkie kategorie zostaną przeanalizowane z perspektywy filozoficznej, uwzględniając różne nurty, począwszy od starożytności aż po czasy współczesne. Podczas przedostatnich zajęć studenci będą mogli dokonać analizy przeprowadzonych samodzielnie wywiadów z psychologami na temat wybranych pytań filozoficznych. Ostatnie zajęcia zostaną poświęcone podsumowaniu dotychczas uzyskanej wiedzy i kompetencji.

Metody dydaktyczne:

Czytanie zadanych tekstów naukowych przed zajęciami oraz dla chętnych czytanie literatury uzupełniającej, omawianie zagadnień podczas zajęć, dyskusja w grupie (aktywność podstawowa). Na prośbę prowadzącego twórcze przygotowanie krótkich prezentacji dotyczących wybranych zagadnień (aktywność dodatkowa). Przeprowadzenie wywiadu z wybranym przez siebie psychologiem na temat wspólnie ustalonych podczas zajęć pytań natury filozoficznej (obowiązkowe dla wszystkich studentów).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Lech Radzioch 41/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)