Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna 06-PS-NM-016
Ćwiczenia (C) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Paluchowski, W., J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces- narzędzia- standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP.

Morrison J. (2012). Diagnoza psychiatryczna. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Pasztak-Opiłka, A. (2016). O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami. Warszawa: Difin.

Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. t 1-3, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Efekty uczenia się:

Wiedza dotycząca modeli diagnostycznych, etapów procesu diagnostycznego i błędów, mogących wystąpić na każdym z nich.

Znajomość podstawowych metod badawczych, ich statusu i ograniczeń.

Wiedza z zakresu etycznych aspektów badania psychologicznego.

Wiedza z zakresu społecznego kontekstu badania diagnostycznego.

Zaplanowanie i przeprowadzenie procesu diagnostycznego oraz określenie sposobów weryfikacji proponowanej interwencji.

Umiejętność wykorzystania metod badawczych pod kątem celów, jakim ma służyć diagnoza psychologiczna.

Budowanie raportu z badania, dostosowanego w swej formie i treści do odbiorcy.

Świadomość dalszego doskonalenia kompetencji w zakresie nawiązywania, podtrzymywania i rozwijania kontaktów z osobą badaną.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwia cząstkowe:

Za każde pytanie można uzyskać maksymalnie 2 punkty.

Ocena dostateczna- 3 pkt

Ocena plus dostateczna-3,5 pkt

Ocena dobra-4 pkt

Ocena plus dobra- 4,5 pkt i 5 pkt

Ocena bardzo dobra- 5,5 pkt i 6 pkt

Dyskusja w trakcie zajęć: W trakcie aktywnego udziału w zajęciach będzie możliwość uzyskana dodatkowych punktów, które podniosą wartość oceny końcowej z ćwiczeń o 0,5 pkt.

Psychodrama: Aktywny udział w psychodramie rejestrowanej na kamerach w laboratorium pozwoli podnieść ocenę końcową z ćwiczeń o 0,5 pkt. Do wyboru: aktywny udział w opracowywaniu materiału filmowego.

W przypadku braku zaliczenia z ćwiczeń w terminie poprzedzającym pierwszy termin egzaminu student zgodnie z regulaminem powinien uzyskać zaliczenie nie później, niż przed wyznaczonym terminem egzaminu poprawkowego.

Zakres tematów:

Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie warunków zaliczenia przedmiotu oraz zarysu tematyki. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej.

Model diagnozy Paluchowskiego- faza prediagnostyczna.

Model diagnozy Paluchowskiego- faza badania i wstępnych decyzji.

Model diagnozy Paluchowskiego- faza opisu i interpretacji.

Model diagnozy Paluchowskiego- faza formułowania zaleceń interwencyjnych.

Diagnoza różnicowa- przegląd zagadnień.

Wywiad psychologiczny, rodzaje wywiadów. Budowanie wywiadu ustrukturalizowanego, częściowo ustrukturalizowanego. Praca z wywiadem swobodnym (etapy analizy uzyskanych danych)

Obserwacja psychologiczna, rodzaje obserwacji. Praktyczne aspekty obserwacji ustrukturalizowanej.

Testy psychologiczne- kwestionariusze, próby zadaniowe, testy projekcyjne- podział, narzędzia zdyskredytowane. Kryteria testu psychologicznego.

Konceptualizacja przypadku- tworzenie konceptualizacji na podstawie danych, uzyskanych w trakcie badania psychologicznego.

Raport psychologiczny – samodzielne pisanie raportów skierowanych do różnych odbiorców.

Krytyczna analiza raportów psychologicznych.

Błędy diagnostyczne- psychodrama w laboratorium psychologicznym.

Analiza nagrania.

Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu

liczba godzin pracy własnej studenta: 60

opis pracy własnej studenta: Analiza informacji uzyskanych z literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Samodzielne budowanie wywiadu oraz wykorzystanie arkuszy obserwacji ustrukturalizowanej. Tworzenie konceptualizacji przypadku. Pisanie raportów psychologicznych. Przygotowanie psychodramy, skupionej na zaakcentowaniu błędów diagnostycznych, udział w nagraniu, opracowanie nagrania. Szczegółowa analiza uzyskanego materiału.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Patrycja Stawiarska 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)