Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna 06-PS-SM-016
Wykład (W) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Paluchowski, W., J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces- narzędzia- standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP.

Brzezińska, A., Teoplitz, Z. (2007). (red.) Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa, Academica.

Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz- Winiewska, M. (2009). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzeziński, J., Siuta. J. (1991). Społeczny kontekst badań psychologicznych i pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

AERA, APA, NCoMiE (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk, GWP.

PTP: Kodeks etyczno- zawodowy psychologa. www.ptp.org

Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. t 1-3, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Pasztak- Opiłka, A. (2016) (red.). O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami. Warszawa: Difin.

Efekty uczenia się:

Wiedza dotycząca modeli diagnostycznych, etapów procesu diagnostycznego i błędów, mogących wystąpić na każdym z nich.

Znajomość podstawowych metod badawczych, ich statusu i ograniczeń.

Wiedza z zakresu etycznych aspektów badania psychologicznego.

Wiedza z zakresu społecznego kontekstu badania diagnostycznego.

Zaplanowanie i przeprowadzenie procesu diagnostycznego oraz określenie sposobów weryfikacji proponowanej interwencji.

Umiejętność wykorzystania metod badawczych pod kątem celów, jakim ma służyć diagnoza psychologiczna.

Budowanie raportu z badania, dostosowanego w swej formie i treści do odbiorcy.

Świadomość dalszego doskonalenia kompetencji w zakresie nawiązywania, podtrzymywania i rozwijania kontaktów z osobą badaną.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena dostateczna po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na 50% pytań +1. Pozostałe oceny zgodnie z rozkładem normalnym.

Zakres tematów:

Pojęcie i przedmiot diagnozowania. Diagnozowanie i testowanie.

Diagnoza psychologiczna w świecie współczesnym.

Rodzaje diagnozy psychologicznej, kryteria podziału. Diagnoza kliniczna i diagnoza statystyczna.

Modele diagnozy psychologicznej. Etapy procesów diagnostycznych.

Praktyczne i interpersonalne umiejętności diagnosty. Kompetencje diagnostyczne.

Diagnoza jako sytuacja komunikacyjna.

Diagnoza jako sytuacja społeczna.

Metody i techniki diagnostyczne- wywiad i obserwacja.

Metody i techniki diagnostyczne- kwestionariusze, techniki projekcyjne, próby zadaniowe. Metody zdyskredytowane.

Współczesne i tradycyjne ujęcie diagnozy psychologicznej. EBA.

Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży- specyficzne problemy.

Etyczne problemy diagnozowania.

Spory i kontrowersje w diagnozie psychologicznej.

Specyfika pomiaru. Norma i normalność, systemy klasyfikacyjne.

Wybrane problemy współczesnej diagnozy- wielokulturowość i wielojęzyczność.

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu

liczba godzin pracy własnej studenta: 90

opis pracy własnej studenta: Przyswojenie i analiza uzyskanej wiedzy, uzupełnienie jej o informacje z literatury, odniesienie do praktycznej pracy psychologa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marcin Langer, Agnieszka Pasztak-Opiłka 130/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Marcin Langer 0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)