Stosowana psychologia rozwoju 06-PS-SM-023
Wykład (W)
semestr letni 2015/2016
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa • Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2002). Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej, Poznań, tom 3, Wyd. Nauk. Uniw. im. A. Mickiewicza • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, tom 1. Warszawa: PWN. • Trempała J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. • Boyd D., Bee H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań. Zysk – S-ka. • Brzezińska A. I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP. • Dembo, M., H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP. • Matczak A. (2005). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa, Wyd. Akademickie ŻAK. Literatura uzupełniająca • Turner J.S., Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa, WSziP • Harwas-Napierała B., Trempała J.(2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa, PWN, • Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa, WSiP. • Schaffer R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa, PWN. • Frydrychowicz A., Koźniewska E., Sobolewska M., Zwierzyńska E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. |
||
Efekty uczenia się: |
Zakładane efekty kształcenia modułu: • Student ma wiedzę na temat specyfiki i metodologii badań procesu rozwoju oraz osiągnięć rozwojowych w kolejnych okresach życia człowieka. • Dysponuje szczegółową wiedzą i umiejętnościami w zakresie rozpoznawania funkcji wiodących w poszczególnych okresach rozwojowych (dzieciństwa, dorastania, dorosłości i starzenia się). • Zna sposoby diagnozowania poziomu rozwoju człowieka w kolejnych okresach życia oraz jakości jego środowiska rozwoju; ma wiedzę na temat metod diagnostycznych, adekwatnych do specyfiki danego okresu rozwojowego. • Jest aktywny w zakresie dostrzegania problemów rozwojowych i proponowania rozwiązań ukierunkowanych na wspomaganie rozwoju osób w różnych okresach życia, mających zróżnicowany dostęp do zasobów środowiskowych; jest w stanie zdefiniować zarówno możliwości, jak i potrzeby i zagrożenia rozwojowe oraz wskazać ogólne kierunki działań promocyjnych, profilaktycznych i prewencyjnych; ma szczególną wrażliwość na problemy i zagrożenia w rozwoju osób, znajdujących się w trudnym położeniu życiowym, spowodowanym czynnikami losowymi, społecznymi, ekonomicznymi i kulturowymi. • Potrafi sformułować problem wymagający badania empirycznego i adekwatnie do tego problemu zaplanować i przeprowadzić badanie z wykorzystaniem narzędzi, trafnie dobranych do specyfiki danego okresu rozwojowego, a następnie dokonać interpretacji ilościowej i jakościowej uzyskanych wyników. • Ma świadomość etyczną i wrażliwość na problemy i dylematy etyczne pojawiające się w samych badaniach nad rozwojem, jak również w związku z aplikacją ich wyników w określonych kontekstach społeczno-kulturowych. • Potrafi przekazywać informacje na temat wyników własnych dociekań teoretycznych i empirycznych w sposób rzetelny i komunikatywny w formie dostosowanej do potrzeb i możliwości odbiorców. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zakończony jest uzyskaniem przez studenta zaliczenia (na ocenę) na podstawie testu jednokrotnego wyboru. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie przez Studenta połowy maksymalnej liczby punktów w teście wiedzy. Test ten weryfikuje wiedzę z zakresu treści wykładowych. Skala ocen: 50-60% = dst 61-70% = dst+ 71-80% = db 81-90% = db+ 91-100% = bdb |
||
Zakres tematów: |
1. Czynniki i wyznaczniki rozwoju psychicznego. Analiza i ocena koncepcji (od jednoczynnikowych przez dwuczynnikowe do wieloczynnikowych) z punktu widzenia ich praktycznego zastosowania. 2. Uwarunkowania rozwoju psychicznego. Biologiczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju. Sposoby i mechanizmy ich projektowania i kierowania nimi. Kontekst społeczny i kulturowy zmian rozwojowych w życiu człowieka. 3. Ocena rozwoju człowieka z punktu widzenia wybranych teorii psychologicznych. 4. Czynniki ryzyka i optymalizacji rozwoju. 5. Uwarunkowania rozwoju psychicznego. Czynniki konstytucjonalne. 6. Uwarunkowania rozwoju psychicznego. Nauczanie i wychowanie. 7. Rodzina jako środowisko rozwoju i wychowania. 8. Pozarodzinne środowiska rozwoju jednostki. Grupa rówieśnicza. 9. Aktywność własna jednostki jako podstawa i efekt zmian rozwojowych w poszczególnych okresach życia. 10. Wybrane mechanizmy zmian rozwojowych. Nabywanie wczesnych doświadczeń (okresy krytyczne i sensytywne w rozwoju). 11. Rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych i pokonywania kryzysów. 12. Koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona. Potencjał rozwoju i ryzyko zaburzeń z perspektywy kolejnych kryzysów rozwojowych. Analiza przypadków realizacji lub braku realizacji wybranych zadań rozwojowych w poszczególnych okresach życia człowieka. 13. Praktyczne implikacje wiedzy o rozwoju człowieka (rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny, osobowościi, mowy) w pełnym cyklu życia oraz wybrane metody jego diagnozownaia. 14.-15.Wykorzystanie wiedzy psychologicznej o rozwoju człowieka w wybranych obszarach życia (w nauczaniu i wychowaniu (edukacji), w odniesieniu do rodziny, w polityce społecznej, lecznictwie i rehabilitacji). |
||
Metody dydaktyczne: |
Przekaz odbywa się w formie wykładu ustnego na tle prezentacji multimedialnej. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Marianna Dąbrowska-Wnuk | 121/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.