Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPR_M04_Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży 06-PS-SM-234
Laboratorium (L) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Goodman R. Scott S. (2000), Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL Warszawa.

2. Kendal P.C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP Gdańsk

3. Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

4. Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci . Red. T. Wolańczyk. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Literatura uzupełniajacą:

1. Abraham s., Llewellyn – Johnes D. (1995), Anoreksja, bulimia, otylośc. Warszawa: PWN

2. Dziecko w terapii (2008) (red.) Walewska K. Warszawa: Medipage.

3. Grzeszta E. (2006) Depresja wieku dorastania: zachowania rodziców jako czynnik ochronny lub czynnik ryzyka u dorastających dzieci. Warszawa: Wydawnictwo SWPS.

4. Hart A. D., Hart – Weber C. (2007) Depresja nastolatka. W drodze Poznań.

5. Jablow (1993). Na bakier z jedzeniem. Gdańsk GWP.

6. Radziwilłowicz W. (2011). Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego – ujęcie kliniczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

7. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M. (1999), Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo Bifolium

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna oceniana według następujących kryteriów:

1. Refleksyjny opis funkcjonowania badanej osoby i objawów psychopatologicznych (0 -5 pkt.).

2. Diagnoza zaburzonego zachowania.

3. Hipotezy dotyczące rozwoju zaburzonego (0- 5 pkt.).

4. Propozycje pomocy psychologicznej (0-5 pkt.).

Objętość pracy semestralnej: maksymalnie 6 stron maszynopisu.

Skala ocen: 10-12 punktów = dostateczny

13 -14 pkt. = dostateczny +

15-26 pkt. = dobry

17-18 pkt. = dobry +

19 -20 pkt.= bardzo dobry

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne – omówienie problematyki zajęć, warunków zaliczenia.

2. Rodzinny kontekst problemów wychowawczo – klinicznych dzieci i młodzieży. Problemy wychowawczo – kliniczne dziecka a fazy rozwoju rodziny.

3. Zaburzenia lękowe w okresie dzieciństwa i adolescencji. Obraz zaburzeń emocjonalnych; lękowe zaburzenie separacyjne, zaburzenia przywiązania, fobia społeczna i fobia szkolna, lekowe zaburzenie obsesyjno - kompulsywne.

4. Zaburzenia lękowe w okresie dzieciństwa i adolescencji. Przyczyny zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży. Objawy lękowe u dzieci i młodzieży a funkcjonowanie systemu rodzinnego. Procesy triangulacji w rodzinie.

5. Zaburzenia lękowe w okresie dzieciństwa i adolescencji. Analiza studium przypadku pacjenta z diagnozą lękowego zaburzenia separacyjnego. Analiza studium przypadku pacjenta z lękowym zaburzeniem separacyjnym. Analiza studium przypadku pacjenta z fobią społeczną. Leczenie zaburzeń lękowych u młodzieży: psychoterapia pacjentów z zaburzeniami lękowymi oraz współpraca z rodzinną, szkołą i specjalistami.

6. Zaburzenia depresyjne w dzieciństwie i adolescencji. Cywilizacyjne, rodzinne, szkolne, indywidualne czynniki ryzyka powstawania zaburzeń depresyjnych wśród dzieci i młodzieży. Postawy rodzicielskie a depresja u dzieci i młodzieży. Problemy separacji w rodzinie a rozwój depresji u młodzieży.

7. Procesy dojrzewania fizycznego a rozwój depresji młodzieńczej. Problemy tożsamości i realizacji zadań rozwojowych adolescencji a depresja młodzieńcza.

8. Obraz kliniczny depresji młodzieńczej (przejawy w sferze poznawczej, emocjonalnej, somatycznej, społecznej i motywacji). Funkcjonowanie młodzieży depresyjnej w środowisku szkolnym. Problematyka zaburzeń w zachowaniu w zaburzeniach depresyjnych. Rola farmakoterapii w leczeniu zaburzeń depresyjnych.

9. Analiza studium przypadku pacjentów z zaburzeniami depresyjnymi. Analiza studium przypadku pacjentów stosujących autoagresję. Postępowanie wobec pacjentów stosujących autoagresję.

10. Problemy diagnozy nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Kryteria diagnostyczne nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi a inne typy nadpobudliwości. Problemy emocjonalne dzieci i młodzieży z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi.

11. Postępowanie psychologiczne i pedagogiczne względem dzieci z ADHD. Wsparcie rodziców dzieci z nadpobudliwością psychoruchową. Analiza studium przypadku pacjenta z nadpobudliwością psychoruchową deficytem uwagi.

12. Zaburzenia odżywiania w okresie adolescencji. Czynniki indywidualne, rodzinne i społeczne w rozwoju zaburzeń odżywiania w okresie adolescencji. Kryteria diagnostyczne anoreksji i bulimii psychicznej.

13. Analiza studium przypadku pacjentki z anoreksją psychiczną. Znaczenie relacji rodzinnych w rozwoju anoreksji u pacjentki. Znaczenie dojrzewania fizycznego i dylematów związanych z dorastaniem w rozwoju anoreksji.

14 – 15. Przedstawienie przez studentów samodzielne opracowanego studium przypadku. Analiza przedstawionych hipotez i wniosków diagnostycznych. Dyskusja w grupie. Zaliczenie.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, opis przypadku, burza mózgów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aleksandra Wieteska 49/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Aleksandra Wieteska 0/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Aleksandra Wieteska 0/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Aleksandra Wieteska 0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)