Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Fakultet F9B - Psychologia sportu: Trening mentalny 06-PS188lW
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Blecharz, J., Siekańska, M., Tokarz, A. (red.). (2012). Optymalizacja treningu sportowego i zdrowotnego z perspektywy psychologii. Kraków: AWF im. B. Czecha w Krakowie.

Gracz, J., Sankowski, T. (2007). Psychologia aktywności sportowej. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu.

Łuszczyńska, A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warszawa: PWN.

Weinberg, R.S., Gould, D. (2010). Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics.

Andersen, M. B. (red.). (2000). Doing Sport Psychology. Champaign: Human Kinetics.

Andersen, M. B. (red.). (2005). Sport psychology in practice. Champaign: Human Kinetics.

Blecharz, J. (2008). Sportowiec w sytuacji urazu fizycznego. Studia i Monografie nr 51. Kraków: AWF im. B. Czecha w Krakowie.

Czajkowski, Z. (1996). Psychologia sprzymierzeńcem trenera. Warszawa: COS.

Tenenbaum, G., Eklund, R.C., Kamata, A. (red.). (2012). Measurement in sport and exercise psychology. Champaign. IL: Human Kinetics.

Williams, J. (2010). Applied sport psychology. Personal growth to peak performance. New York: McGraw-Hill.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach.

Raport z systematycznie przeprowadzanego na sobie treningu relaksacyjnego, wizualizacyjnego lub koncentracji uwagi

Zakres tematów:

Wprowadzenie do zagadnień psychologii sportu i treningu mentalnego. Modele rozwoju osiągnięć sportowych.

Motywacja w sporcie - trzy podejścia. Budowanie motywacji w sporcie.

Znaczenie informacji zwrotnej w podnoszeniu motywacji. Sposoby pracy z trenerem.

Samoświadomość jako podstawa pracy z celami. Zasady wyznaczania celów krótkoterminowych i długoterminowych.

Emocje w sporcie: pobudzenie, stres, lęk. Pojęcie flow w sporcie. Analiza wybranych narzędzi kwestionariuszowych.

Radzenie sobie z pobudzeniem: relaksacja. Trening progresywny Jacobsona, trening autogenny Schultza, techniki oddechowe. Wybrane techniki relaksacyjne dla dzieci.

Trening wizualizacyjny. Zasady tworzenia i wykorzystywania.

Trening koncentracji uwagi. Podstawy teoretyczne. Metody podnoszenia koncentracji.

Kontrolowanie procesów myślowych. Sposoby i rozwiązania.

Wykorzystanie biofeedbacku, E-prime i innych programów komputerowych w treningu mentalnym.

Praca nad pewnością siebie. Tworzenie i analizowanie dzienników sportowców.

Problem wypalenia i przetrenowania w sporcie. Spsoby rozpoznawania i zapobiegania.

Praca z zawodnikiem kontuzjowanym. Metody radzenia sobie z bólem i problem powrotu do sportu po kontuzji.

Agresja w sporcie - praca z zawodnikiem agresywny. Sposoby kontrolowania agresji.

Podsumowanie zajęć i analiza raportów.

Metody dydaktyczne:

dyskusje, elementy warsztatu, metody kwestionariuszowe, analiza studium przypadku, prezentacje multimedialne, praca w małych grupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wałach-Biśta 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.