Fakultet F9B - Psychologia sportu: Trening mentalny 06-PS188lW
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2015/2016
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Blecharz, J., Siekańska, M., Tokarz, A. (red.). (2012). Optymalizacja treningu sportowego i zdrowotnego z perspektywy psychologii. Kraków: AWF im. B. Czecha w Krakowie. Gracz, J., Sankowski, T. (2007). Psychologia aktywności sportowej. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu. Łuszczyńska, A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warszawa: PWN. Weinberg, R.S., Gould, D. (2010). Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics. Andersen, M. B. (red.). (2000). Doing Sport Psychology. Champaign: Human Kinetics. Andersen, M. B. (red.). (2005). Sport psychology in practice. Champaign: Human Kinetics. Blecharz, J. (2008). Sportowiec w sytuacji urazu fizycznego. Studia i Monografie nr 51. Kraków: AWF im. B. Czecha w Krakowie. Czajkowski, Z. (1996). Psychologia sprzymierzeńcem trenera. Warszawa: COS. Tenenbaum, G., Eklund, R.C., Kamata, A. (red.). (2012). Measurement in sport and exercise psychology. Champaign. IL: Human Kinetics. Williams, J. (2010). Applied sport psychology. Personal growth to peak performance. New York: McGraw-Hill. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Raport z systematycznie przeprowadzanego na sobie treningu relaksacyjnego, wizualizacyjnego lub koncentracji uwagi |
||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do zagadnień psychologii sportu i treningu mentalnego. Modele rozwoju osiągnięć sportowych. Motywacja w sporcie - trzy podejścia. Budowanie motywacji w sporcie. Znaczenie informacji zwrotnej w podnoszeniu motywacji. Sposoby pracy z trenerem. Samoświadomość jako podstawa pracy z celami. Zasady wyznaczania celów krótkoterminowych i długoterminowych. Emocje w sporcie: pobudzenie, stres, lęk. Pojęcie flow w sporcie. Analiza wybranych narzędzi kwestionariuszowych. Radzenie sobie z pobudzeniem: relaksacja. Trening progresywny Jacobsona, trening autogenny Schultza, techniki oddechowe. Wybrane techniki relaksacyjne dla dzieci. Trening wizualizacyjny. Zasady tworzenia i wykorzystywania. Trening koncentracji uwagi. Podstawy teoretyczne. Metody podnoszenia koncentracji. Kontrolowanie procesów myślowych. Sposoby i rozwiązania. Wykorzystanie biofeedbacku, E-prime i innych programów komputerowych w treningu mentalnym. Praca nad pewnością siebie. Tworzenie i analizowanie dzienników sportowców. Problem wypalenia i przetrenowania w sporcie. Spsoby rozpoznawania i zapobiegania. Praca z zawodnikiem kontuzjowanym. Metody radzenia sobie z bólem i problem powrotu do sportu po kontuzji. Agresja w sporcie - praca z zawodnikiem agresywny. Sposoby kontrolowania agresji. Podsumowanie zajęć i analiza raportów. |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusje, elementy warsztatu, metody kwestionariuszowe, analiza studium przypadku, prezentacje multimedialne, praca w małych grupach |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Zuzanna Wałach-Biśta | 33/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.