Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja aksjologiczna 06-PE-OP-S2-07
Wykład (W) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bauman Z.: Etyka ponowoczesna. Warszawa 1996.

2. Bergson H.: Dwa źródła moralności i religii. Kraków 1993.

3. Bierdiajew M.: O przeznaczeniu człowieka. Zarys etyki paradoksalnej. Kęty 2006.

4. Dewey J.: Sztuka jako doświadczenie. Wrocław 1975.

5. Frankl V.: Homo patiens. Warszawa 1984.

6. Kołakowski L.: Etyka bez kodeksu. W: Idem: Kultura i fetysze. Warszawa 2000.

7. Scheler M.: Resentyment a moralność. Warszawa 1997.

8. Tatarkiewicz W.: Parerga. Warszawa 1978.

9. Tischner J.: Myślenie według wartości. Kraków 1994.

10. Witkowski L.: O nowych polach i wymiarach odpowiedzialności etycznej w pedagogice. W: Po co etyka pedagogom? Toruń 2007.

Literatura uzupełniająca:

1. Elzenberg H.: Pisma aksjologiczne. Lublin 2002.

2. Joas H.: Powstawanie wartości. Warszawa 2009.

3. Manenti A.: Żyć ideałami. T. 1: Między lękiem a pragnieniem. Kraków 2005.

4. Ostrowska U.: Aksjologiczne podstawy wychowania. W: Pedagogika. T.1. Red. B. Śliwerski. Gdańsk 2006.

5. Olbrycht K.: Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice 2000.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny (2 pytania losowane z puli)

Zagadnienia egzaminacyjne:

1. Narodziny aksjologii (konsekwencje dla pedagogiki).

2. Kształcenie aksjologiczne.

3. Kryzys wartości.

4. Odpowiedzialność etyczna pedagogiki.

5. Etyka bez kodeksu.

6. Uczucia a teoria wartości.

7. Amerykańska filozofia wartości – inspiracje edukacyjne (Dewey, Rorty).

8. Etyka paradoksalna.

9. Sens życia i logoterapia.

10. Wartości utylitarne i perfekcyjne (i inne kategorie aksjologiczne H. Elzenberga).

11. Aksjologia i wychowanie w twórczości Józefa Tischnera.

12. Ambiwalencja wartości (etyka ponowoczesna).

Na egzaminie brana jest pod uwagę orientacja studenta w podanych zagadnieniach oraz zdolność budowania wypowiedzi z uwzględnieniem: złożoności argumentacji, odniesień lekturowych, poruszania się między tekstami i wątkami, odwoływania się do własnych obserwacji i zainteresowań, umiejętności dostrzegania dylematów oraz inwencji w projektowaniu rozwiązań problemów.

Zakres tematów:

1. Narodziny aksjologii (konsekwencje dla pedagogiki).

2. Aksjologiczne podstawy wychowania (kształcenie aksjologiczne; kryzys wartości; odpowiedzialność etyczna pedagogiki; etyka bez kodeksu).

3. Uczucia a królestwo wartości (Hume – Brentano – Scheler – Hartmann; moral sense, intencjonalność, resentyment, złudzenie co do wartości, wysokość i moc wartości, świadomość aksjologiczna).

4. Amerykańska filozofia wartości (Dewey, Rorty; specyfika amerykańskich teorii wartości, pozorne i żywotne doświadczenie, wartość inspiracyjna, kultura ironii, kształcenie jako majsterkowanie, rehabilitacja idiosynkrazji, mądrość powieści, pusta wiedza).

5. Etyka paradoksalna (Mikołaj Bierdiajew, Henri Bergson; tragizm w etyce, etyka prawa i etyka łaski, moralność otwarta i zamknięta, fałsz stabilizacyjny, tyrania powinności i etyka pragnienia).

6. Sens życia (Viktor E. Frankl; głęboka osoba, logoterapia, maieutyka sensu, patologie Zeitgeist, typy wartości).

7. Twórczość Henryka Elzenberga jako źródło pedagogicznych inspiracji (wartości utylitarne i perfekcyjne, powinność, obowiązek, kultura jako wyzwanie, homo ethicus).

8. Aksjologia i wychowanie w twórczości Józefa Tischnera (źródłowe doświadczenie wartości, ja aksjologiczne, wychowanie wedle wartości, dramat egzystencjalny).

9. Etyka ponowoczesna (Zygmunt Bauman; auktor, rozpad jaźni moralnej w płynnej nowoczesności, prawodawcy i tłumacze, ambiwalencja moralna, etyka pieszczoty, czyste związki, sztuka życia).

10. Głos Settembriniego – poezja jako aksjologiczny język pedagogiki.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wybranych zagadnień aksjologii, etyki i wychowania moralnego z wykorzystaniem środków audiowizualnych.

Student zapoznaje się z literaturą obligatoryjną i uzupełniającą.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Krzysztof Maliszewski 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)