Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 06-PC-S1-40
Wykład (W) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu. Gdańsk 1999

Markowska B., Metoda treningu Poznawczego. Opole 1978

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dziećmi w wieku od 5 lat do 10 lat. WSiP Warszawa 1985.

Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci. WSiP Warszawa 1989, 1992.

Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1991.

Dmochowska M., Zanim dziecko zacznie pisać. WSiP Warszawa 1979.

Dryden G, Vos, J.Rewolucja w uczeniu. Poznań 1999.

Kristanowa L., Diagnozowanie lateralizacji a metodyka pisania lewą ręką. Zielona Góra 1989.

Arends R., (1995), Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa.

Bogdanowicz M. (1991) Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa, WSiP.

Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa;

Czajkowska L., Herda K. (1989) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa.

Dyrden G., Vos J., (2000), Rewolucja w uczeniu, Wyd. Moderski i S-ka, Poznań.

Elliot J., Place M. (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa

Frosting M., Horde D. (1989) Wzory i obrazki. Warszawa. (Podręcznik i ćwiczenia. Poziom podstawowy, poziom średni i wyższy)

Gajdzica Z., Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

Głodkowska J. (red.)(2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Głodkowska J. (red.)(2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II. Gdańsk 2011

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk 2005

Bogdanowicz M., Terapia pedagogiczna. Gdańsk 2005

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Gdańsk 2004

Bogdanowicz M., Adryjanek, A, Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu. Gdańsk 2007

Bogdanowicz M., Czabaj R., Bućko A., Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją rozwojową. Gdynia 2008

Bogdanowicz M, Kalka D., Sajewicz-Radtke, U., Karasiewicz K., Bateria metod diagnozy przyczyn trudności szkolnych u dzieci ośmioletnich. Gdańsk 2008

Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria-diagnoza-terapia. Warszawa 2000

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ta jest średnią arytmetyczną za obecność na wykładach i prezentacje na podany temat. Wliczane są do oceny końcowej modułu uzyskane przez studentów oceny niedostateczne.

Zakres tematów:

-Cele, etapy, zasady zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

-Charakterystyka pracy z uczniem z nadpobuliwścią, parcjalnymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami lateralizacji, dysleksją rozwojową, dysgrafią i dysortografią, specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, kłopotami z zapamiętywaniem i koncentracją uwagi.

-Krytyczna analiza wybranych metod i programów stosowanych podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dziećmi z dysleksją, dysgrafią i dysortografią

-Tworzenie scenariuszy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z zastosowaniem poznanych metod.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Danuta Krzywoń 49/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)