• Diagnostyka pedagogiczna: Rozwój, istota dziedziny (subdyscypliny pedagogiki) i jej nurty przedmiotowe.
• Diagnoza/diagnozowanie - istota pojęcia na tle jego ewolucji. Zasadniczy sens i cele diagnozy pedagogicznej
• Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej
Diagnoza jako ocena rzeczywistości – wymiary diagnozowania i podstawowe narzędzia pojęciowe oceniania (wskaźnik, miernik, norma, wzorzec, wzór, średnia) oraz ich rola w ocenianiu. Kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej
• Etyczne aspekty diagnozy. Udział dzieci w badaniach
• Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura
• Techniki zbierania danych - obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, pomiar; specyfika wykorzystania w diagnozie pedagogicznej. Odmiany szczegółowe, zasady wykorzystania. Specyfika i budowa narzędzi w obszarze poszczególnych technik diagnostycznych.
• Diagnoza środowiska rodzinnego: podstawowe ujęcia rodziny jako przedmiotu diagnozy, strategie i zasady rozpoznania środowiska wychowawczego rodziny.
• Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny (przykłady koncepcji klasycznych)
• Wykorzystanie standaryzowanych technik i narzędzi pomiaru cech rodziny jako środowiska wychowawczego; typy i przykłady
Problemy diagnozy przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie.
•Diagnoza szkoły jako środowiska wychowawczego – założenia teoretyczne diagnozy całościowej i funkcjonalnej oraz rozwiązania metodologiczne.
•Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka; elementy diagnozy osiągnięć szkolnych, sytuacji rówieśniczej oraz adaptacji szkolnej/społecznej - problemy, wskaźniki oraz techniki i narzędzia.
• Wybrane problemy diagnozy zagrożeń indywidualnych, instytucjonalnych i środowiskowych
. Nowe możliwości badawcze w diagnozie pedagogicznej - metody badań partycypacyjnych
|