Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza pedagogiczna 06-PE-R-N1-09
Wykład (W) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001/2006

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011

Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013

Wysocka E. : Człowiek a środowisko życia, Warszawa

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001

Badania jakościowe. metody i narzędzia, pod red. D.Jemielniak, Warszawa 2012

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995

Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002

Niemierko B. Diagnostyka edukacyjna, Warszawa

Efekty uczenia się:

Znajomość i rozumienie teoretycznych i praktycznych aspektów diagnozy pedagogicznej w zakresie ogólnej problematyki diagnozy pedagogicznej jak i diagnozy pedagogicznej podstawowych środowisk wychowawczych - rodziny i szkoły oraz procesu adaptacji społecznej dziecka. Umiejętność realizacji diagnozy w różnych sytuacjach pedagogicznych oraz w kontekście różnych okoliczności i problemów pedagogicznych indywidualnych i środowiskowych. Rozumienie etycznych aspektów diagnozy pedagogicznej oraz odpowiedzialności za jej merytoryczną poprawność , jak też potrzeby interdyscyplinarnej współpracy w ramach realizacji diagnozy

Metody i kryteria oceniania:

test wiedzy i umiejętności - krótkie zadania strukturyzowane na poziomie rozumienia i stosowania wiedzy i umiejętności. Rozwiązanie testu jest punktowane. O ocenie decyduje liczba punktów wg. standardowej zasady: 51% na dst; 60% na plus dst; 7o% na dobry; 80% na plus dobry; 90% na bdb

Zakres tematów:

• Diagnostyka pedagogiczna: Rozwój, istota dziedziny (subdyscypliny pedagogiki) i jej nurty przedmiotowe.

• Diagnoza/diagnozowanie - istota pojęcia na tle jego ewolucji. Zasadniczy sens i cele diagnozy pedagogicznej

• Cechy i zasady diagnozy pedagogicznej

Diagnoza jako ocena rzeczywistości – wymiary diagnozowania i podstawowe narzędzia pojęciowe oceniania (wskaźnik, miernik, norma, wzorzec, wzór, średnia) oraz ich rola w ocenianiu. Kryteria oceniania w diagnozie pedagogicznej

• Etyczne aspekty diagnozy. Udział dzieci w badaniach

• Postępowanie diagnostyczne – ogólny tok /etapy diagnozy/. Efekty diagnozy – orzeczenie / opinia diagnostyczna – zawartość i struktura

• Techniki zbierania danych - obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, pomiar; specyfika wykorzystania w diagnozie pedagogicznej. Odmiany szczegółowe, zasady wykorzystania. Specyfika i budowa narzędzi w obszarze poszczególnych technik diagnostycznych.

• Diagnoza środowiska rodzinnego: podstawowe ujęcia rodziny jako przedmiotu diagnozy, strategie i zasady rozpoznania środowiska wychowawczego rodziny.

• Wybrane koncepcje oceny jakości środowiska wychowawczego rodziny (przykłady koncepcji klasycznych)

• Wykorzystanie standaryzowanych technik i narzędzi pomiaru cech rodziny jako środowiska wychowawczego; typy i przykłady

Problemy diagnozy przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie.

•Diagnoza szkoły jako środowiska wychowawczego – założenia teoretyczne diagnozy całościowej i funkcjonalnej oraz rozwiązania metodologiczne.

•Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka; elementy diagnozy osiągnięć szkolnych, sytuacji rówieśniczej oraz adaptacji szkolnej/społecznej - problemy, wskaźniki oraz techniki i narzędzia.

• Wybrane problemy diagnozy zagrożeń indywidualnych, instytucjonalnych i środowiskowych

. Nowe możliwości badawcze w diagnozie pedagogicznej - metody badań partycypacyjnych

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny; metoda podająca, metoda problemowa, analiza egzemplifikacji praktycznych, prezentacje multimedialne, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Jarosz, Katarzyna Kowalczewska-Grabowska 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)