Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym 12-PE-WIP-N2-2MNS
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 6
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Eisenreich D., W.: Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce. Warszawa 1993, MULTICO. (ewent. inny klucz do oznaczania gatunków).

Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2010.

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca:

Chymuk M.: Rola wycieczki w nauczaniu przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze. „Życie Szkoły“ 1990, nr 2.

Domka L.: Kształtowanie postaw ekologicznych u dzieci działaniem na rzecz ekorozwoju. „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2004, nr 2-3, s. 54-93.

Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 1998.

Łobożewicz R.: Wycieczki szkolne w klasach I-III. Warszawa 1991.

Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001.

Różańska A.: Etyczne wyznaczniki świadomości ekologicznej młodzieży na pograniczu polsko-czeskim. „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 3-4.

Różańska A.: Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej. (W:) Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000.

Soida D., Kotynia T.: Edukacja środowiskowa w terenie. Pomysły i pomoce. Kraków 1995.

Symonides E.: Ochrona przyrody. Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

zna, analizuje i samodzielnie wyznacza cele kształcenia środowiskowego (przyrodniczego i ekologicznego) na poziomie wychowania przedszkolnego i zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej

rozumie i interpretuje poprawnie zjawiska i procesy przyrodnicze oraz związki przyczynowo-skutkowe występujące w środowisku przyrodniczym oraz postawy człowieka wobec przyrody.

Umiejętności:

potrafi zaplanować i zorganizować (dobrać typowe dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia przyrodniczego oraz tworzyć własne ich modyfikacje) zajęcia z edukacji środowiskowej, skontrolować i ocenić pracę własną i wyniki pracy dzieci

potrafi zaprojektować scenariusz zajęć z edukacji zintegrowanej z dominacją edukacji środowiskowej (wraz z wykonaniem wybranych środków dydaktycznych) oraz dokonać jego analizy i zastosować go w praktyce szkolnej, potrafi dokonać krytycznej analizy wytworów kultury w celu określenia ich znaczenia w projektowaniu i realizacji działalności edukacyjnej

potrafi twórczo wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz wykorzystać naturalne środowisko przyrodnicze w celu rozpoczęcia procesu kształtowania świadomości ekologicznej i rozwijania postaw ekologicznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Kompetencje społeczne:

wykazuje gotowość do samodzielnego opracowania i prowadzenia zajęć z edukacji przyrodniczej i ekologicznej oraz podejmuje działania związane z aktualnym i przyszłym tworzeniem własnej koncepcji edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III i jest świadomy dalszego dokształcania i rozwoju w tym zakresie.

Metody i kryteria oceniania:

I. Zespołowa prezentacja na wybrany i ustalony z osobą prowadzącą zajęcia temat.

Podczas realizacji prezentacji student zobowiązany jest do:

• wyboru inspirujących, wartościowych merytorycznie i metodycznie treści z przykładami ich praktycznego zastosowania;

• zaprezentowania [indywidualnie bądź w grupie] zebranego materiału z użyciem środków multimedialnych i/lub innych środków

dydaktycznych;

• omówienia zagadnień metodycznych i przykładowego praktycznego zastosowania ich w grupie studentów;

• odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści [ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach];

• przygotowania dossier [lub tekstu] z treściami prezentacji, który wraz z pokazem multimedialnym pozostaje do wglądu prowadzącego

zajęcia jako element oceny.

Ocenie podlega: zakres przygotowania i sposób prezentacji materiału, poprawność językowa, merytoryczna i metodyczna prezentowanych treści, umiejętności metodyczne student, samodzielna interpretacja podejmowanych

problemów oraz aktywne uczestnictwo w dyskusji.

II. Projekt w postaci scenariusza wycieczki bioregionalnej dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Projekt wymaga

zaplanowania i metodycznego przygotowania zajęć w postaci przygotowania konspektu zajęć terenowych (wycieczki bioregionalnej),

wraz z załącznikiem zawierającym wybrane środki dydaktyczne. Ocenie podlega:

wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz wykorzystanie bioregionalnego środowiska społeczno- przyrodniczego; poprawność

językowa, merytoryczna i metodyczna scenariusza zajęć; adekwatność zastosowanych treści, metod nauczania i środków

dydaktycznych do wieku uczniów oraz realizowanych celów i sytuacji dydaktycznych.

Student realizuje projekt w trakcie semestru. Przewidziane są konsultacje z prowadzącym zajęcia. Praca składa się z trzech części:

krótki opis bioregionu (2-3 strony), scenariusz zajęć (2-4 strony), załącznik ze środkami dydaktycznymi. Złożenie pracy w formie

dokumentu drukowanego prowadzącemu zajęcia najpóźniej dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć. Zwrot sprawdzonej pracy na

ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.

Zakres tematów:

Treści programowe ćwiczeń:

• Podstawowe cele kształcenia i zadania edukacji środowiskowej w ramach wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego. Obszary i kryteria wyznaczania celów, operacjonalizacja celów.

• Siatka pojęciowa, problemy związane z kształtowaniem pojęć przyrodniczych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Analiza strukturalna treści nauczania ŚSP (struktura dydaktyczna treści nauczania, lokalne struktury dydaktyczne).

• Swoiste metody badań rzeczywistości w edukacji przyrodniczej. Metoda problemowa i metoda obserwacji – przykłady zastosowania i tematyka obserwacji przyrodniczych.

• Metoda eksperymentu przyrodniczego – przykłady, zastosowania i tematyka eksperymentów stosownych

• Wycieczka i sposoby metodycznego zagospodarowania zajęć w przyrodzie (zabawy, obserwacje zjawisk fenologicznych, podpatrywanie przyrody, pomiary, dialog z przyrodą).

• Edukacja ekologiczna – świadomość - kultura ekologiczna. Schody ekologiczne – model rozwijania się postawy proekologicznej u dzieci. Rola kształtowania świadomości ekologicznej. Przykłady kształtowania praktycznych postaw proekologicznych.

Metody dydaktyczne:

metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie;

metody problemowe: dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego; prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów pracy indywidualnej lub pracy w grupach; zajęcia laboratoryjne dotyczące wybranych treści przyrodniczych i ich metodycznego opracowania.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aniela Różańska 67/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)