Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji wczesnoszkolnej 12-PE-WIP-N2-1MEW
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 9
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Adamek I.: Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997, „Impuls”.

Adamek I.: Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011.

Bereźnicki F.: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001, „Impuls”.

Bubis B., Czesak A.: Wartości w programach nauczania. „Życie Szkoły” 2003/2.

Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998.

Dymara B., (2009), Dziecko w świecie edukacji. Przykłady zajęć kompleksowych. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia, Impuls, Kraków 2009.

Dymara B., (2009), Dziecko w świecie edukacji. Przykłady zajęć kompleksowych. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia, Impuls, Kraków 2009.

Klus-Stańska D, Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009.

Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Warszawa 2006.

Rozporządzenie MEN w sprawie dopuszczenia podręczników i programów do użytku szkolnego.

Wilgocka-Okoń B.: Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna -

Ocenie podlegać będzie wiedza studenta, szczegółowość zapisu obserwowanych zajęć edukacyjnych oraz umiejętność analizowania, interpretowania i prognozowania problemu.

Podczas oceny istotne będą poziom wiedzy teoretycznej, sposób jej wykorzystania i prezentowania oraz umiejętność skutecznego odwoływania się do niej podczas interpretowania i komentowania problemów dydaktycznych. Ważne będą również wkład pracy, samodzielność myślenia oraz kreatywność.

Istotna jest umiejętność jasnego i interesującego przedstawienia innym studentom.

Prezentacja ustna -

przedstawienie własnych doświadczeń z zastosowania wybranego testu osiągnięć szkolnych w klasach I-III (czytanie, pisanie, liczenie).

Zakres tematów:

Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-III.

Podstawy programowe – reformy szkolnictwa. Krytyczna analiza.

Struktura programów edukacyjnych. Akty prawne oraz standardy, zgodnie z którymi wydawane są opinie o dopuszczeniu programów edukacyjnych i podręczników do użytku szkolnego. Sposoby wyboru właściwego programu edukacyjnego.

Struktura tradycyjnych i nowoczesnych podręczników. Funkcje podręczników. Sposoby wykorzystania obudowy metodycznej programów.

Konstruowanie scenariuszy zajęć dla klas I-III.

Sposoby oceniania prac dzieci w zależności od ich rodzaju.

Hospitacje zajęć w klasach I-III. Krytyczna ocena zajęć oraz warunków kształcenia.

Metody dydaktyczne:

Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie, pogadanka, analiza dokumentów, analiza materiałów źródłowych, praca z książką.

Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, gry i zabawy dydaktyczne.

Metody praktyczne: zajęcia terenowe (hospitacje zajęć w klasach I-III)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Danuta Bierowska 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)