Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot specjalizacyjny SRiKS-6: Patologia mediów 05-SO-R-S1-PMED
Wykład (W) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Patologie mediów

bibliografia:

Karwat M. "O złośliwej dyskredytacji. manipulowanie wizerunkiem przeciwnika" Warszawa PWN 2007

Karwat M. "Sztuka manipulacji politycznej" Toruń,Wyd. Adam Marszałek 1998

Addato K. „Sound Bite Democracy. Network Evening News Presidential Campaign

Covers, 1968 and 1988”. John F. Kennedy School of Government, Harvard University.

Research Paper R-2,1990.

Adamowski J., Golka B., Stasiak-Jazukiewicz E. „Wybrane zagraniczne systemy

informacji masowej”, Warszawa 1996.

Bauer Z., Chudziński E., „Dziennikarstwo i świat mediów”. Kraków 2000.

Benoit W.L., Benoit P.J. „The Virtual Campaign. Presidential Primary Websides in

Campaign 2000”, University of Missouri 2000.

Drzycimski A., Abramczyk G. S. (red.): „Komunikatorzy. Wpływ Wrażenie Wizerunek.” ,

Warszawa – Bydgoszcz 2000.

Francuz P. (red.): “Psychologiczne aspekty odbioru telewizji II”. Lublin 2004.

Goban-Klas T. „Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i

Internetu.”. Kraków 2000.

Godzic W. „Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”. Kraków 2004.

Gwóźdź A. „Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer”. Kraków 1997.

Gwóźdź A. „Między obrazem a narracją. Szkice z teorii telewizji.”. Wrocław 1990.

Michalczyk S. „Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu.”

Katowice 2005.

Batko A. "Sztuka perswazji czyli Język wpływu i manipulacji : słowa mogą być bronią, działać jak narkotyk i przynieść bogactwo". - Gliwice : Wydawnictwo "Helion", 2005

Dalmeida F : Manipulacja w polityce, w reklamie, w miłości. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005

Doliński D : Techniki wpływu społecznego. - Warszawa : Wydawnictwo SCHOLAR, 2005

Forward S., Frazier D. : Szantaż emocjonalny. - Wyd. 2. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005

Jabłoński W. : Kreowanie informacji : media relations. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006

Joule R. V. "Gra w manipulacje : wywieranie wpływu na uczciwych. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006

Metody i kryteria oceniania:

przygotowanie i przedstawienie filmowej prezentacji medialnych technik i narzędzi manipulacyjnych

Zakres tematów:

1. Informacja a manipulacja - zarys historii

2. Modele manipulacji medialnej

3. Typologie manipulacji medialnych

4. Skutecznośc manipulacji medialnych w ujęciu:

Teorii ustanawiania porządku (agenda-setting theory),

spirali milczenia (spiral of silence theory);

Bandwagon i underwagon effect, głosowanie strategiczne, efekt przyspieszenia; Efektu trzeciej osoby (third person effect);

Efektu perswazji ukrytej (the hidden persuasion);

Efektu medialnej inscenizacji wydarzeń;

Teoria gate keeperów.

5. Sondażokracja

6. Wyrózniki manipulacji w ujęciu M. Karwata

7. 10 Strategii manipulacji wg N. Chomskiego

8. Manipulacja polityczna i społeczna w praktyce: (Komisja Creela, Slaktywizm, formuła Mohawk Valley,self-serving bias, infotainment, społeczny dowód słuszności, nowomowa, wielkie kwantyfikatowy, emfaza)

9. Startegie przeciwdziałania manipulacji (instytucjonalne i psychospołeczne)

10.Manipulacja w starych i nowych mediach: podobieństwa i różnice

11.Normatywne teorie mediów a nienormatywna praktyka mediana

Metody dydaktyczne:

wykład interaktywny, multimedialny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jolanta Klimczak 15/14 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)