Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania i wychowania osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim I 06-PC-S1-38
Wykład (W) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://-
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Bobkowicz-Lewartowska L., (2011): Niepełnosprawność intelektualna - diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

- Buchnat M., Tylewska-Nowa B., (2012): Dzieci i młodzież z niepełno-sprawnością intelektualną w systemie edukacji, Diffin, Warszawa.

- Głodkowska J. (red.), (2012): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu

do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, APS, Warszawa.

- Naprawa M., Tanajewska A., Korzeniewska E., (2012): Pomóż dzie-ciom zrozumieć świat. Programy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim –

dla klas I-III, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

- Naprawa M., Tanajewska A., Korzeniewska E., (2009): Program nauczania dla II etapu edukacji w szkole podstawowej masowej lub szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

- Naprawa M., Tanajewska A., Korzeniewska E., (2008): Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w szkole podstawowej masowej lub szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

- Naprawa M., Tanajewska A., Korzeniewska E., Szczepańska K., (2010): Zrozumieć samemu świat. Program nauczania dla III etapu edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

- Naprawa M., Tanajewska A., Szczepańska K., (2010): Otwórz się

na świat - Programy dla uczniów II etapu nauczania oraz uczniów

z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – dla klas IV-VI, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

- Wendreńska I., (2013): Special school as a place of multilevel education for persons with intellectual disability. Ecole specialisee comme possibilite de l'education multi-niveaux des personnes handicapees mentales. In: Vision in Education of Mentally Handicapped Pupils. Vision dans l'education des élèves handicapés mentaux. Edited by: A. Stankowski. S.É.C.T. Association Internationale Sciences, Éducation, Cultures, Traditions Fribourg-Suisse, Fribourg.

- Wyczesany J. (red.), (2014): Dydaktyka specjalna wybrane zagadnie-nia, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

Literatura uzupełniająca:

- Błeszyński J. (2013): Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko? Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

- Chrzanowska I., (2015): Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

- Gajdzica Z., (2002): Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, UŚ, Katowice.

- Gajdzica Z., Bieńskowska I., (2012): Człowiek ze specjalnymi potrzebami w przestrzeni edukacyjnej

i społecznej Polski i Republiki Czeskiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

- Głodkowska J., (2012): Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

- Grzyb B., (2013): Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

- Kupisiewicz M., (2013): Słownik pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa.

- Parys K., (2013): Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

- Paszkiewicz A., Łobacz M., (2013): Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej, Difin, Warszawa.

- Rola B., Dubińska B., Piotrowicz R., (2013): Poznaję i akceptuję siebie i innych. Scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, Credo, Katowice.

- Speck O., (2015) Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

- Szumski G., współpraca Mirkowska-Mankiewicz A., (2010): Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. Nauk. APS, Warszawa.

- Tomkiewicz-Będkowska A., Krztoń A., (2011): ABC pedagoga specjalnego. Poradnik dla nauczyciela

ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi, dla studentów kierunków pedagogicznych oraz dla osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

- Wendreńska I., (2004): Rola zabawy i działalności twórczej w kształtowaniu inteligencji emocjonalnej

u dzieci upośledzonych umysłowo. W: K.Krasoń, B.Mazepa-Domagała (red.) Ekspresja twórcza dziecka. Konteksty – inspiracje – obszary realizacji, Librus, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kard. Augusta Hlonda, Katowice, Mysłowice.

- Żywanowska A., Ćwirynkało K., Kosakowski Cz., (2013): Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Horyzonty Pedagogiczne. T.1, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci indywidualnie wybierają temat pracy zaliczeniowej, przygotowa-ny plan oddają do oceny w wyznaczonym terminie. Po sprawdzeniu pracy spotykają się z wykładowcą w celu uzyskania informacji zwrotnej.

Oceniane będą:

strona formalna (struktura planu) – max. 3 pkt., strona merytoryczna (obszary oddziaływań, dostosowanie do możliwości rozwojowych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną) – max. 5 pkt., dodatkowo premiowana będzie innowacyjność; - max. 1 pkt.

Podczas ustalania oceny planu obowiązuje następująca punktacja:

8,5 - 9 pkt. – ocena: bardzo dobry

7,5 - 8 pkt. – ocena: dobry plus

6,5 – 7 pkt. – ocena: dobry

5,5 – 6 pkt. – ocena: dostateczny plus

4,5 – 5 pkt. – ocena: dostateczny

0 – 4 pkt. – ocena: niedostateczny

Zakres tematów:

1. Metodyka nauczania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną jako dział dydaktyki specjalnej. Podstawy prawne nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

2. Instrumenty planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej z osobami z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach szkół.

3. Specyfika procesu nauczania i uczenia się osób z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia (w nauczaniu specjalnym, integracyjnym).

4. Osoba z lekką niepełnosprawnością intelektualną jako podmiot realizujący ideę całożyciowego uczenia się – możliwości, filary – obszary, kompetencje kluczowe, bariery.

5. Efektywność nauczania i uczenia się osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jej determinanty.

6. Metoda opowieści wychowawczej w pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

7. Metoda KLANZY w pracy z osobami z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

8. Metoda Froebla w pracy z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Iwona Wendreńska 64/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)