Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane aspekty diagnozy rozwoju dziecka 06-PE-N2-WIP-10
Wykład (W) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

ogdanowicz M. Skale Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijającego. Gdańsk 2003.

Bogdanowicz M. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk 2005.

Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice 2006.

Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, Katowice 2010.

Jarosz E. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001.

Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.

John - Borys M. red. Wybrane metody diagnozowania i prognozowania rozwoju dziecka do lat 3. Katowice 1997.

Kielin J. Profil osiągnięć ucznia. Gdańsk 2006.

Krasowicz G. Język, czytanie, dysleksja. Lublin 1997.

Pytlarczyk J., Diagnoza rozwoju dziecka podstawą planowania procesu edukacyjnego w przedszkolu i w szkole. Warszawa 2007.

Rokicińska I. Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej. Gdańsk 2010.

Skałbania B. Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011.

Skibińska H. Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Bydgoszcz 1997.

Tryzno E. Diagnoza edukacyjna dzieci 6, 7-letnich rozpoczynających naukę. Gdańsk 2010.

Wąsik I., Klimkowska L. Diagnoza przedszkolna gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Gdańsk 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z przedmiotu wystawiana jest na podstawie obecności na wykładach i pisemnej pracy zaliczeniowej. W przypadku otrzymania oceny negatywnej (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu, która musi zostać poprawiona w 2 terminie, będzie ona brana jako składowa do wyliczenia średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu.

Zakres tematów:

Powtórzenie wiedzy podstawowej z diagnostyki: Diagnoza, jako proces i wynik, podstawowe wyjaśnienia terminologiczne. Diagnoza psychologiczna a diagnoza pedagogiczna, cele, strategie, różnice. Diagnoza psychopedagogiczna – wybrane modele i przykłady. Diagnoza wychowanka – model.

Etyczne aspekty diagnozowania, błędy diagnozowania.

Specyfika diagnozy dziecka.

Korzyści i szkody wynikające z etykietowania dziecka.

Wybrane metody diagnostyczne do oceny rozwoju dziecka – prezentacja, obliczanie wyników, interpretacja.

Diagnoza dojrzałości szkolnej – analiza najnowszych propozycji.

Diagnozowanie funkcji percepcyjno - motorycznych u dzieci. Wykrywanie przyczyn trudności w uczeniu się.

Diagnozowanie umiejętności szkolnych.

Diagnoza środowiska rodzinnego w ujęciu systemowym.

Kompetencje diagnostyczne nauczycieli, współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną, pomoc psychologiczna dla dzieci z zaburzeniami rozwoju, zachowania i trudnościami w nauce.

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne. Materiały filmowe. Analiza wytworów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Grażyna Szafraniec 104/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)