Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura popularna 06-PE-R-S2-23
Ćwiczenia (C) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

- Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1995.

- Sulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000.

- Krajewski M.K., Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.

- Gobanklas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa-Kraków 1999.

- Fiske j., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999.

- Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006.

- Storey J., Studia kulurowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, tłum. J. Barański, Kraków 2003.

- Plesner Ł.A., Piękne kobiety, pejzaże i zwierzęta. Czyli kicz w reklamie telewizyjnej, [w:] Niedyskretny urok kiczu, (red.) G. Stachówna, Kraków 1997.

- Calpes J., Skuteczna reklama, Kraków 2001.

Efekty uczenia się:

Student powinien posiadać orientację w najważniejszych zagadnieniach kultury współczesnej, tożsamości kulturowej w społeczeństwie globalnym. Uwrażliwienie na specyfikę, mechanizmy i wartości kultury masowej. Powinien znać miejsce kultury masowej/popularnej w obszarze kultury współczesnej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z prezentacji multimedialnej oraz aktywności na zajęciach za pomocą plusów. Studenci o największej liczbie plusów i ocenioną prezentacją otrzymują ocenę końcową bdb lub db. Natomiast studenci o niższej aktywności otrzymują ocenę dostateczną przy zaliczeniu prezentacji przynajmniej na ocenę dostateczną.

Zakres tematów:

1. Pojęcie i rozwój kultury masowej, popularnej.

2. Charakterystyka społeczeństwa masowego – kultura popularna, ludowa, elitarna.

3. Typy mediów masowych. Różne kanały masowego komunikowania.

4. Nowe media a kultura popularna, szanse i zagrożenia.

5. Pojęcie i znaczenie reklamy w kulturze.

6. Zagrożenia i szanse płynące z mediów masowych.

7. Wykorzystanie tekstów kultury popularnej w działaniach edukacyjnych.

8. Kicz w kulturze popularnej.

9. Konsumpcyjny styl życia współczesnego człowieka.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Bogumiła Kosek-Nita 31/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)