Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
M. Cackowska, Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny. WSiP, Warszawa 1993.
E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.
Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985.
H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2004.M.
E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000.
Literatura uzupełniająca:
J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2000.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997.
A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2010.
D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.
U. Oszwa (red.), Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
R. Raszka, Komputerowe wspomaganie procesu zintegrowanej edukacji matematycznej uczniów klas pierwszych w zakresie arytmetyki, Toruń 2008.
|
Zakres tematów: |
1. Specyfika nauczania/uczenia się matematyki; koncepcje matematyki szkolnej.
2. Poziomy języka matematyki – reprezentacje według Brunera, język grafów i środków graficznych (diagramy Venna, schematy okienkowe Carrolla, grafy, drzewka, tabele, oś liczbowa – schematyzacja i matematyzacja zadania).
3. Język grafów (drzewka) i metoda kruszenia.
4. Dojrzałość intelektualna i emocjonalna do uczenia się matematyki szkolnej. Czynnościowe nauczanie matematyki jako podstawowa strategia nauczania.
5. Gry i zabawy w nauczaniu matematyki.
6. Kształtowanie pojęć z logiki i teorii mnogości oraz odpowiadających im zwrotów i pytań i wyrażeń na poziomie nauczania początkowego.
7-8. Kształtowanie pojęć matematycznych – wielopoziomowość przyswajania pojęć matematycznych i geometrycznych.
9-11. Zadania tekstowe (typy, metody rozwiązywania, rodzaje; analiza, synteza, porównywanie, uogólnianie).
12. Aktywność matematyczna versus werbalizacja i formalizacja (typy aktywności).
13. Cele nauczania matematyki, kryteria doboru i ocena programu, podręcznika (kryteria modelu lekcyjnego/model tematyczny).
14. Ocena – rodzaje i sposoby oceniania, ocena opisowa w matematyce; błąd w matematyce (wieloaspektowe typologie z wyszczególnieniem błędu jako kategorii dydaktycznej; wykrywanie, przyczyny).
15. Testy i sprawdziany z matematyki.
|