Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej dzieci w wieku wczesnoszkolnym 12-PE-ZTP-S1-4PMEPR
Ćwiczenia (C) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2009.

Budniak A.: Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Katowice 2009.

Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 2000.

Eisenreich D.W.: Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce. Warszawa 1993 (lub przewodnik innego autora)

Hecker K., Hecker F.: Zwierzęta i rośliny naszych lasów. Warszawa 2010.

Hielscher A.: Zabawy na postrzeganie w lesie. Kielce 2003.

Knaflewska J., Siemionowicz M.: Przyroda polska. Poznań 2000.

Kozłowski M.W.: Owady Polski. Warszawa 2008.

Polakowska M.: Rośliny wodne. Warszawa 1992, WSiP.

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997.

Serafiński W.: Ssaki Polski. Atlas. Warszawa 1995.

Soida D.: Zasady i techniki edukacji ekologicznej. Kraków – Ojców 1994.

Sokołowski J.: Ptaki Polski. Atlas. Warszawa 1992.

Szweykowscy A.J.: Botanika. Warszawa 1995.

Tuszyńska L.: Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006.

Metody i kryteria oceniania:

1. Test pisemny:

Student opanował zagadnienia podane w treściach programowych ćwiczeń. Zna i rozumie zagadnienia dotyczące podstaw nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego zdobyte na ćwiczeniach i umie je zastosować w określonych sytuacjach dydaktycznych w edukacji środowiskowej małego dziecka

Ocenie podlega wiedza, jaką zdobył student podczas ćwiczeń z podstaw nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego oraz na podstawie lektury podanej literatury.

Warunkiem zaliczenia testu pisemnego na najniższym dopuszczalnym poziomie (z oceną dostateczną) jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 55% zadanych pytań.

Test pisemny w formie testu wyboru (część pytań) i pytań otwartych. W kolokwium uczestniczą wszyscy studenci jednocześnie. Termin poprawkowy przypada w drugim tygodniu od daty ogłoszenia wyników pierwszego testu pisemnego.

2. Projekt:

Przygotowanie projektu w postaci:

A. opracowania planu hodowli szkolnej i jej metodycznego zastosowania na zajęciach w kl. I-III. lub

B. Opracowanie metodyczne poznawania przez dzieci wybranego elementu środowiska lokalnego (zjawiska bądź obiektu)

zobowiązuje studenta do:

• wyboru tematu i celu dydaktycznego pracy;

• zapoznania się z literaturą dotyczącą problematyki danego

gatunku bądź zjawiska;

• sformułowania celów szczegółowych;

• doboru treści, metod i środków dydaktycznych;

• pisemnego opracowania przebiegu zajęć związanych z hodowlą

bądź poznawanym elementem środowiska lokalnego;

• przedstawienia projektu na zajęciach;

• oddania gotowego projektu prowadzącemu zajęcia.

ocenie podlega:

wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz całościowe potraktowanie tematu pracy; poprawność językowa, merytoryczna i metodyczna projektu;

adekwatność zastosowanych w projekcie treści, metod nauczania i środków dydaktycznych w stosunku do wieku uczniów oraz realizowanych celów i sytuacji dydaktycznych;

sposób przedstawienia projektu oraz systematyczne uczestnictwo w dyskusji na zajęciach.

Student realizuje projekt w trakcie semestru. Przewidziane są konsultacje z prowadzącym zajęcia. Złożenie pracy w formie dokumentu drukowanego prowadzącemu zajęcia następuje na zajęciach, na których student omawia swój projekt. Ocena pracy i zwrot sprawdzonej pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.

Zakres tematów:

• Wyznaczanie i operacjonalizacja celów w edukacji przyrodniczej.

• Pojęcia i treści społeczne, przyrodnicze i ekologiczne w

zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.

• Różnorodność ssaków różnych środowisk. Szczególny związek

dziecka z hodowanym zwierzakiem.

• Cechy typowe dla gromady ptaków. Przystosowania ptaków do

różnych środowisk. Ptaki przedmiotem obserwacji dziecięcych.

• Możliwości wykorzystania ekosystemu leśnego na zajęciach

szkolnych.

• Biocenozy wodne i ich mieszkańcy. Akwarium szkolne –

minibiocenoza wodna.

• Sposoby zakładania, prowadzenia i wykorzystania w procesie

dydaktyczno-wychowawczym wybranych hodowli szkolnych.

• Owady w przyrodzie i życiu człowieka. Rozumienie pożyteczności

i/lub szkodliwości owadów. Metodyczne opracowanie tematyki.

• Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin zielnych, drzew i

krzewów. Oznaczanie gatunków na podstawie cech (barwa,

siedlisko, ogólny pokrój rośliny, okres kwitnienia). Metodyczne

opracowanie tematyki roślin.

• Sposoby planowania, przygotowania i przeprowadzenia zajęć w

terenie. Wycieczka a obserwacja zjawisk fenologicznych w

różnych biocenozach. Scenariusz „spotkań z przyrodą“.

• Praktyczne przykłady zastosowania wybranych metod (metoda

problemowa, ćwiczeniowa, obserwacje polisensoryczne,

eksperymenty).

• Sposoby rozwijania postaw ekologicznych u dzieci w wieku

wczesnoszkolnym.

• Możliwości wykorzystania walorów lokalnego, najbliższego

środowiska – omawianie projektów studenckich.

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna i sesja rozwiązywania problemów (rozumienia związków przyczynowo-skutkowych w przyrodzie); zajęcia laboratoryjne dotyczące wybranych treści przyrodniczych i ich metodycznego opracowania

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aniela Różańska 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)