Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka wychowania przedszkolnego 12-PE-WIP-S1-2PMWP
Wykład (W) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://beata.oelszlaeger-kosturek@us.edu.pl
Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki, Warszawa 2006.

Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się.

Corinne A., Zrozum swojego przedszkolaka, Warszawa 2007.

Dudzińska I., Dziecko sześcioletnie uczy się czytać. Warszawa 1991.

Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Podstawa programowa, Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Folewska R., Zarzycka I.: Wesoła szkoła sześciolatka. Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa 2005.

Gruszczyk-Kolczynska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatkow i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa 2000.

Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków 2014.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków 2011.

Grzeszkiewicz B. (red.), Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej. Szczecin 2006.Arciszewski E., Czytające przedszkolaki. Mit czy norma? Warszawa 2002.

Grzeszkiewicz B., dzieci w kontekstach edukacyjnych. Szczecin 2010.

Hinz M. (oprac.), Czytanki. Materiały do nauki czytania metoda sylabową. Gdańska 2015.

Jaszczyszyn E., Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętności czytania dzieci sześcioletnich. Białystok 2010.

Jurek A.: Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.

Kasacova B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

Klim – Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2002, Fundacja Rozwoju Edukacji Europejskiej i Bezpieczeństwa.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012.

Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu, wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2011.

Kwiatkowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1988.

Kwiatowska M, Topińska Z., Metodyka wychowania przedszkolnego. Warszawa 1972.

Kwiatowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej Warszawa 1985,

Laska E.J., (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dziecka, Rzeszów 2007.

Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa, 2000.

Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa 2000.

Łada-Grodzicka A., ABC sześciolatka. Przygotowanie do czytania. Cz. 2. Zaczynam czytać.

Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Gajdzika A., ( red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, Kraków 2010.

Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Zalewska-Bujak M. (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, Kraków 2010.

Pytlarczyk J., Edukacja ekologiczna w przedszkolu. Program, zabawy, doświadczenia, obserwacje przyrodnicze. Włoch S., Włocha, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, 2009.

Schiller P., Wczesne czytanie. Warszawa 2005.

Skibska J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania.

Skura M., Lisicki M. (red.), Rozwój myślenia logicznego i matematycznego u przedszkolaków. Zbiór zabaw i kart pracy. Klasyfikowanie...

Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010.

Słodownik-Rycaj E., Rozwijanie mowy komunikatywnej dziecka. Warszawa 1998.

Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce. Łódź 2008.

Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010.

Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009.

Warszawa 1998.

Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003.

Wlaźlik B.: Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć.

Wychowanie w Przedszkolu – czasopismo

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny (sprawdzenie wiadomości z ćwiczeń i wykładów)

Warunkiem zaliczenia egzaminu jest udzielenie przynajmniej dwóch odpowiedzi spośród trzech pytań - każde z nich oceniane jest odrębnie w skali 2,0-5,0, następnie obliczana jest średnia.

Zakres tematów:

Analiza treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Cele i wartości w podstawie programowej i programach wychowania przedszkolnego.

Najnowsze tendencje w edukacji przedszkolnej.

Zaburzenia w rozwoju występujące u dzieci w wieku przedszkolnym.

Struktura, zakres treści programowych wychowania przedszkolnego.

Teoretyczne aspekty rozwoju dziecka w okresie edukacji przedszkolnej.

Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu.

Organizacja dnia pobytu i zajęć dzieci w placówkach przedszkolnych.

Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole (metody nauki czytania, pisania, kształtowanie pojęć matematycznych).

Diagnoza przedszkolna. Podstawowe założenia.

Adaptacja dziecka do środowiska przedszkolnego (od adaptacji do gotowości szkolnej i edukacyjnego sukcesu).

Metody pracy wychowawczej w przedszkolu.

Zabawa – jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym.

Innowacje metodyczne, organizacyjne, programowe w edukacji przedszkolnej.

Nauczyciel przedszkola jako główny organizator procesu edukacyjnego.

Metody dydaktyczne:

wykład tradycyjny

wykład z prezentacją multimedialna

dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Oelszlaeger-Kosturek 32/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)