Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka 06-PE-EWP-N1-28
Ćwiczenia (C) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

• Cieszyńska J. (2011) Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Kraków

• Cieszyńska J., Korendo M. (2007) Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka Od noworodka do 6 roku życia. Kraków

• Cytowska B., Winczura B.(red.) (2006) Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków

• Kowalska-Kantyka M. (2013) Rehabilitacja dziecka z zaburzeniami w rozwoju. Opole

• Obuchowska I. (red.) (1995) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa

• Serafin T. (2005) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Warszawa

• Twardowski A. (2012) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełno sprawnościami w środowisku rodzinnym. Poznań

• ĆWICZENIA

• Kowalska-Kantyka M. (2013) Rehabilitacja dziecka z zaburzeniami w rozwoju.

• Ossowski R. (1999) Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji.

• Pichalski R. (2002) Podstawy rehabilitacji zdrowotnej, zawodowej i leczniczej.

• Sowa J., Wojciechowski F., (2001): Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym.

• Szmigiel Cz. (red.) (2001) Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.

• Sadowiska L., (red) (2001) Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego

Metody i kryteria oceniania:

Przedstawianie na ćwiczeniach projektu z warsztatu pracy terapeutycznej z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.

Oceniany będzie stopień znajomości podstawowych zagadnień z zakresu wczesnego wspomagania: , najważniejszej nomenklatury, podstaw prawnych, etiologii i symptomatologii poszczególnych zaburzeń rozwojowych, metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Ocenie podlegać będzie również umiejętność praktycznego zaprojektowania terapii. Ewaluacji podlegać będzie zarówno formalno-merytoryczna strona projektu, jak i jej warstwa edytorsko-estetyczna.

Według ustalonego na pierwszych zajęciach harmonogramu, studenci w 2-3 osobowych grupach przygotowują na kolejne zajęcia warsztaty dotyczące metod wspomagania dziecka niepełnosprawnego. Dla prowadzącego przedmiot przygotowują pisemną i elektroniczną wersję projektu programu. Są również zobligowani do przeprowadzenia ewaluacji własnego projektu.

Uwzględnienie w tych projektach praw rozwojowych podopiecznych w przygotowanych materiałach (prawidłowe określenie wieku rozwojowego grupy docelowej) oraz umiejętność określenia celowości zastosowania metod, narzędzi i pomocy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju.

Zakres tematów:

1. Metoda leczniczo-pedagogiczna J. Magnuskiej, T. Danielewicz, Koźmińskiej.

2. Komunikacja alternatywna AAC.

3. Terapia słuchowa Metodą Tomatisa ( stymulacja audio psycho-lingwistyczna)

4. Metoda J, Stadnickiej: Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową.

5. Metody wspomagania rozwoju. Niedyrektywna terapia zabawowa „Play Therapy” Virginii Axline.

6. Metoda F. Affolter – świadomość celowości i skuteczności działania dłoni.

7. Program Rozwijający Percepcję Wzrokową „Wzory i obrazki” Marianny

Frostig i Davida Horne'a.

8. Metoda kolorowej ortografii L.Furmagi –pamięciowo-wzrokowy sposób uczenia się ortografii przez połączenie ortografów ze stałymi kolorami.

9. Metoda KLANZY-Z. Zaorskiej.

10. System percepcyjno-motoryczny N. Kepharta.

11. Program kształtowania świadomości fonologicznej A. Maurer.

12. Program aktywności M.Ch. Knillów.

13. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci E. Gruszczyk Kolczyńska i E. Zielińska.

14. Diagnostyka i terapia metodą Vojty we wczesnej interwencji

15. Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Peto

16. Metoda NDT-Bobath w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego.

17. Edukacja przez ruch D. Dziamskiej.

18. Techniki plastyczne - w terapii. Metoda malowania 10 palcami R.F.Shaw.

19. Aktywna relaksacyja M. Martenota i Ch. Saito w adaptacji Sam’ego Boskiego.

20. Techniki relaksacyjne Jacobsona, H. Wintreberta i J. Schultza, A. Polender i J. Markiewicz.

21. Techniki parateatralne – drama, techniki zamiany ról, teatrzyk palcowy, kukiełkowy i wyboru.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupach, przygotowanie i prezentacja projektu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Danuta Krzywoń 39/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)