Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania matematyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym 12-PE-WIP-S2-2MNM
Wykład (W) semestr letni 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

M. Cackowska, Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny. WSiP, Warszawa 1993.

E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985.

H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2004.

E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000.

Literatura uzupełniająca:

J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2000.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997.

A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2010.

D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.

D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.

U. Oszwa (red.), Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

R. Raszka, Komputerowe wspomaganie procesu zintegrowanej edukacji matematycznej uczniów klas pierwszych w zakresie arytmetyki, Toruń 2008.

Efekty uczenia się:

Student:

1. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę metodyczną na temat kreowania sytuacji dydaktycznych sprzyjających procesowi

rozwoju myślenia matematycznego, konstruowania pojęć matematycznych oraz budowania języka matematycznego

2. Posiada wiedzę z zakresu wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier dydaktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Egzaminy pisemny w formie testu składające się z części P (praktycznej) i T (teoretycznej – wskazanych w treściach wykładów). Test P zawiera typy zadań z całości zagadnień obowiązujące matematyki w zakresie kl. III, których rozwiązanie ma być podane łącznie z uzasadnieniem czy metodycznym opracowaniem. Test T zawiera sprawy teoretyczne dotyczącej metodyczno-psychologicznych Student rozwiązuje go zgodnie z zaleconym lub własnym tempem pracy (doprecyzowanie podane przed egzaminem z wyprzedzeniem). Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego w formie testu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Zakres tematów:

1. Specyfika nauczania/uczenia się matematyki; koncepcje matematyki szkolnej.

2. Poziomy języka matematyki – reprezentacje według Brunera, język grafów i środków graficznych (diagramy Venna, schematy okienkowe Carrolla, grafy, drzewka, tabele, oś liczbowa – schematyzacja i matematyzacja zadania).

3. Język grafów (drzewka) i metoda kruszenia.

4. Dojrzałość intelektualna i emocjonalna do uczenia się matematyki szkolnej. Czynnościowe nauczanie matematyki jako podstawowa strategia nauczania.

5. Gry i zabawy w nauczaniu matematyki.

6. Kształtowanie pojęć z logiki i teorii mnogości oraz odpowiadających im zwrotów i pytań i wyrażeń na poziomie nauczania początkowego.

7-8. Kształtowanie pojęć matematycznych – wielopoziomowość przyswajania pojęć matematycznych i geometrycznych.

9-11. Zadania tekstowe (typy, metody rozwiązywania, rodzaje; analiza, synteza, porównywanie, uogólnianie).

12. Aktywność matematyczna versus werbalizacja i formalizacja (typy aktywności).

13. Cele nauczania matematyki, kryteria doboru i ocena programu, podręcznika (kryteria modelu lekcyjnego/model tematyczny).

14. Ocena – rodzaje i sposoby oceniania, ocena opisowa w matematyce; błąd w matematyce (wieloaspektowe typologie z wyszczególnieniem błędu jako kategorii dydaktycznej; wykrywanie, przyczyny).

15. Testy i sprawdziany z matematyki.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem omawianych prac (np. podręczników), środków dydaktycznych dla dzieci, a także prezentacji w PP, filmów czy spotkań z nauczycielami.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Janina Urban 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)